oliepomp HV of standaard?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

oliepomp HV of standaard?

Post by Robin_Chevelle »

Ben heel rustigaan wat onderdelen aan het verzamelen voor een 489bbc (stroker 454).
Nu vraag ik mij af, wat krijgt de voorkeur? Een melling M77 of een M77HV high volume olie pomp?
Voor een motor die op straat gebruikt wordt, tot maximaal 6000rpm. Meeste van zijn leven in cruise echt ruim onder de 3000rpm zit.
Wel een 7quart grote oliepan krijgt, een roller nokkenas en als ik ze kan vinden brodix aluminium koppen.

Is er dan een reden dat je onderin toeren extra olie flow wil van een HV pomp?
Of juist niet de extra belasting op het stroomverdeler tandwiel wil van een HV pomp?
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: oliepomp HV of standaard?

Post by rene74monte »

hahaha , het houd bij jou ook nooit op buurman :-) :-)
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: oliepomp HV of standaard?

Post by SRB12 »

Bij Buick wordt het afgeraden vanwege het tandwiel, daar knapt de boel er wel eens af met een HV.
Is druk ook niet belangrijker dan volume?
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: oliepomp HV of standaard?

Post by Robin_Chevelle »

rene74monte wrote: Tue May 30, 2023 9:14 pm hahaha , het houd bij jou ook nooit op buurman :-) :-)
Nee, natuurlijk niet ;) :D
Dit is meer een wens gewoon voor uhh geen idee wanneer.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: oliepomp HV of standaard?

Post by Robin_Chevelle »

SRB12 wrote: Tue May 30, 2023 10:18 pm Bij Buick wordt het afgeraden vanwege het tandwiel, daar knapt de boel er wel eens af met een HV.
Is druk ook niet belangrijker dan volume?
Druk is ook een lange discussie. Teveel druk is nergens voor nodig en bij de juiste lager toleranties is het gewoon goed.
Ik denk dat er in mijn huidige 396bbc een hoog volume pomp zit, want die geeft warm 70psi vanaf 1400rpm tot 5000rpm.
Eigenlijk betekent dat, dat de by-pass voor teveel druk eigenlijk constant open staat. Volgens mij is dat nergens voor nodig.
Maar ik hoor graag de mening van anderen.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: oliepomp HV of standaard?

Post by rene74monte »

Robin_Chevelle wrote: Wed May 31, 2023 7:29 pm Nee, natuurlijk niet ;) :D
Dit is meer een wens gewoon voor uhh geen idee wanneer.
wensen moet een mens hebben inderdaad , komt vast goed jou kennende
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: oliepomp HV of standaard?

Post by Nick_nl »

Voor een normale motor met normale lagerpassingen zou ik een STD volume pomp pakken. Een HV pomp geeft extra weerstand bij het nokkenas/verdelertandwiel. Het overschot aan olie gaat dan via de overdrukventiel terug het carter in. Zonde van de energie.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: oliepomp HV of standaard?

Post by Robin_Chevelle »

Nick_nl wrote: Sat Jun 03, 2023 2:36 pm Voor een normale motor met normale lagerpassingen zou ik een STD volume pomp pakken. Een HV pomp geeft extra weerstand bij het nokkenas/verdelertandwiel. Het overschot aan olie gaat dan via de overdrukventiel terug het carter in. Zonde van de energie.
Ja kan ik mij in vinden, je ziet de maximale oliedruk dan al bij een veel lager toerental. Dus hogere belasting en veel nutteloos rondpompen.
Zou dit ook nog gelden als er extra's worden geplaatst als een oliekoeler?
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: oliepomp HV of standaard?

Post by MotiV8 »

Bij een HV pomp heb je vaak een groter carter nodig (+2qrt). De olie word sneller rondgepompt dan dat het in het carter kan afkoelen met hoge olie temperaturen tot gevolg.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: oliepomp HV of standaard?

Post by Robin_Chevelle »

MotiV8 wrote: Wed Jun 14, 2023 1:38 pm Bij een HV pomp heb je vaak een groter carter nodig (+2qrt). De olie word sneller rondgepompt dan dat het in het carter kan afkoelen met hoge olie temperaturen tot gevolg.
Dank je, ik heb een 7qrt carterpan (+2 ten opzichte van standaard).
Dat van die hoge olietemp vermoede ik al. Heb een olietemp meter in mijn stroker 383 (in het blok direct boven het filter) en daar zit een hv pomp in, bij wat hogere toeren zie ik op de snelweg al snel oplopende olie temp ten opzichte van gewoon 80 kmh (nog geen 2500rpm) rond rijden.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: oliepomp HV of standaard?

Post by MotiV8 »

Robin_Chevelle wrote: Wed Jun 14, 2023 7:28 pm Dank je, ik heb een 7qrt carterpan (+2 ten opzichte van standaard).
Dat van die hoge olietemp vermoede ik al. Heb een olietemp meter in mijn stroker 383 (in het blok direct boven het filter) en daar zit een hv pomp in, bij wat hogere toeren zie ik op de snelweg al snel oplopende olie temp ten opzichte van gewoon 80 kmh (nog geen 2500rpm) rond rijden.
Ik rijdt met een Ford 400(M), standaard carterpan & Melling HV pomp. Zelfs met een 28 rijen oliekoeler 120 graden met 2700tpm. sensor in de aftap plug, carter.
1973 F250 met een camperunit achterin, 3500kg, 100-105 km/uur.
Ik heb het carterpannetje al uitgeliterd en met een liter extra geen verschil.
Post Reply