Contacthoekmeter

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Contacthoekmeter

Post by SRB12 »

In de VS vindt men dat het onontbeerlijk is bij contactpunten. Als ik het goed begrijp gaat om het aantal graden dat de contactpunten gesloten zijn, dus dat zou dan ook op de werkbank getest kunnen worden.

Klopt dat?

Zo nee, waar zou ik zo'n meter kunnen kopen?
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Contacthoekmeter

Post by Grasmusen »

Kan met een multimeter en graden schijf. But, als je contactpunt op juiste opening afgesteld staat heb je ook een goeie DWELL.

En voor het geld van een dwell meter zou ik een HEI kopen.

GrG

wel makkelijk, versleten contactpunten afstellen met draaiende motor.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Contacthoekmeter

Post by SRB12 »

Ja die dingen zijn wel aardig aan de prijs.
Ik heb wat ontstekingsproblemen dus de verdeler er nu uit. Dus ik stel dat wel af op de werkbank dan.
De contactpuntafstand is de grove afstelling en daaruit volgt dan de contacthoek. Dus met draaiende motor kan je het dan precies afstellen. Ik snap dat dat best kritisch komt, want als de punten te kort dicht zijn laadt de bobine niet genoeg op en als ze te kort open zijn dan ontlaadt die niet goed.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Contacthoekmeter

Post by Pavement Pounder »

De meeste timing lights hebben ook een contacthoek meter er op zitten, die heb je uiteindelijk toch nodig
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Contacthoekmeter

Post by rene74monte »

het is niet de opening maar de tijd dat de punten open zijn , heb zelf zo een ding gehad , maar heb hem verkocht .
beetje zoeken dan zijn ze er wel goedkoper , handig ding is het

https://www.ebay.com/itm/265943174348?e ... R5718cCAYQ
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Contacthoekmeter

Post by SRB12 »

Ik heb hem nu op de werkbank afgesteld, met een lampje. Op het moment dat de contactpunten dicht zijn brandt een lampje, en zodra ze geen contact meer maken gaat het lampje uit. Dan draai ik aan het tandwiel aan de onderkant. Nu brandt het lampje 30 graden lang.
Je stelt dat inderdaad af door de contactpuntafstand te wijzigen. Volgens het boekje moet dat 0,4mm zijn en dat klopt nu wel aardig. Maar ik zie wel in dat het met alleen opening best onnauwkeurig is. Beetje aan het schroefje draaien heeft behoorlijk wat impact op de contacthoek, maar dan kan je nog steeds wel de 0,4mm voelermaat er tussen duwen.
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Contacthoekmeter

Post by Grasmusen »

Als het heel onnauwkeurig is kan het ook zijn dat er veel speling op je as / lagers zit.

GrG
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Contacthoekmeter

Post by SRB12 »

Nee geen speling.
Hij loopt weer mooi :thumbs:
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Contacthoekmeter

Post by Grasmusen »

Mooi man, goed dat het gelukt is.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Contacthoekmeter

Post by gert »

ik heb een dwell meter, maar ik merk geen enkel verschil of ik afstel met of zonder dat ding......
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Contacthoekmeter

Post by rene74monte »

gert wrote: Mon Oct 24, 2022 5:09 pm ik heb een dwell meter, maar ik merk geen enkel verschil of ik afstel met of zonder dat ding......
nee , ik merkte ook nooit verschil , maar ja , ze zullen er wel niet voor niets een meter voor uit gevonden hebben :-) :-)
Post Reply