Voorruit lijmen?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Voorruit lijmen?

Post by SRB12 »

Ik heb al wel een paar topics hier gezien waarin één en ander uitgelegd wordt, maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe precies.

Bijvoorbeeld corp:
Corp wrote: Fri Oct 14, 2016 5:06 pm Butylrubberstrip bedoelt hij en ik zou dat niet gebruiken. Gewoon een hoge kam eruthaan leggen en met wat blokjes de afstand goed hoyden en vast tapen. T us niet voor niets dat die butylrubberstrips vaker lekken
In de originele Fisher handleiding zie ik ook die blokjes genoemd, maar ik heb aan de onderkant ook nog wat steunen die er weer niet in staan.
Image

En dan zitten die blokjes in de "B"-locatie toch weer in de weg van kit?
Image

Dan lees ik op amerikaanse fora ook dat er vaak gebruik wordt gemaakt van een "dam", maar dat staat dan weer niet in mijn Fisher handleiding. Dus wat is dat?

En waar zijn deze clips ook al weer voor? Is dat ook voor de ruit, of is dat voor de sierlijsten. Ik weet het niet meer.

Image
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Voorruit lijmen?

Post by gert »

die zijn voor de lijsten uiteraard, een raam zit niet met clips vast denk ik.
ik zou er ook eerst es een stuk metaal inlassen, op roest houdt niet veel.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Voorruit lijmen?

Post by SRB12 »

Ja oude foto's, is inmiddels weer helemaal in orde.

Edit: ik zie nu dat mijn pinnetjes ook zijn verdwenen voor die clips. En aangezien die clips ook verroest zijn ga ik de sierlijsten wel met wat dotjes lijm vastzetten. Ik wil niet meer metaalwerk bij het glas doen.

Ik begrijp dat je droog moet testen en op de correcte hoogte moet instellen, en dan met een V-groef kit op de ruit moet doen en dan plaatsen.
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Voorruit lijmen?

Post by Grasmusen »

Dat ding bij de rode pijl is voor de juiste positie van de ruit qua hoogte. Zodat hij tijdens het drogen niet naar beneden zakt.
Ik heb de voorkeur om in de sponning een stevige rups Sikaflex te spuiten, en daar na de ruit er op plakken. Dat werkt beter dan eerst kit op de ruit te doen. Je hebt dan meer zicht op je werk en minder kans op knoeien. Met meer zicht bedoel ik qua hoogte van je kit rups t.o.v. de carrosserie.

"location B " strips zijn niet nodig, heb ik nooit gebruikt. " A strips " wel..............

Sierstrips kan je ook met sika vast plakken.

Gr G
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Voorruit lijmen?

Post by LeonW »

Bij de El Camino destijds hebben we een rups in v-vorm in de sponning gelegd. Vervolgens raam er lichtjes in gedrukt. Daarna is het raam verder aangedrukt doordat de sierlijsten in de clipjes werden gedrukt (zo meen ik het me voor 99,9 % zeker te herinneren).
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: Voorruit lijmen?

Post by Lennard »

SRB12 wrote: Tue Sep 13, 2022 5:44 pm Ja oude foto's, is inmiddels weer helemaal in orde.

Edit: ik zie nu dat mijn pinnetjes ook zijn verdwenen voor die clips. En aangezien die clips ook verroest zijn ga ik de sierlijsten wel met wat dotjes lijm vastzetten. Ik wil niet meer metaalwerk bij het glas doen.

Ik begrijp dat je droog moet testen en op de correcte hoogte moet instellen, en dan met een V-groef kit op de ruit moet doen en dan plaatsen.
die pinnetjes kun je ook kopen met schroefdraad, klein gaatje boren en er in draaien en dan kunnen je strips er weer goed op.
Ik heb bij mijn buicks alle 2 de ramen met dit spul gedaan https://www.rockauto.com/en/moreinfo.p ... 6&jsn=425 .
plakt als de ziekte en zit tot op heden nog waterdicht. heb er wel aan de onderkant 2 blokjes onder gelegd om zakken van de ruit te voorkomen.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Voorruit lijmen?

Post by SRB12 »

Die schroefdraad pinnetjes heb ik gezien, maar de sponning is gestraald en gecoat, daar kom ik niet meer aan.
Beetje ingelezen inmiddels.
Ik ga Sika kopen en het zelf doen. Stukjes rubber op maat knippen om als spacer te dienen. Droog op maat maken en daarna een dikke kam erop.
En met een paar dotjes van dat spul druk ik de sierlijst er ook op.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Voorruit lijmen?

Post by SRB12 »

Grasmusen wrote: Tue Sep 13, 2022 11:27 pm
Sierstrips kan je ook met sika vast plakken.
Dat heb ik zojuist gedaan, met Sikaflex 221. Ben benieuwd, die lijsten torderen een beetje dus ik heb ze met schilderstape wat naar beneden gedrukt zodat ze contact maken met de kit. Hopelijk plakt het goed genoeg :)
pokedo
Posts: 8
Joined: Wed Apr 07, 2010 10:29 pm

Re: Voorruit lijmen?

Post by pokedo »

Is 221 de goede kit voor de ruiten .
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Voorruit lijmen?

Post by SRB12 »

Nee, dat heb ik gebruikt voor de sierstrips. Voor ruiten heb je andere.
Ik had trouwens beter resultaat met de 3M variant.
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Voorruit lijmen?

Post by Grasmusen »

pokedo wrote: Mon Feb 06, 2023 11:44 am Is 221 de goede kit voor de ruiten .
Niet specifiek, maar het gaat wel.

Zeker qua hechting is het geen probleem. Alleen deze is niet UV bestendig.

GrG
Post Reply