Advies gevraagd, chevrolet C20

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Advies gevraagd, chevrolet C20

Post by SRB12 »

Het groepje dunt uit, maar we zijn er nog steeds ;)

Ik vind Twitter wel geinig, maar daar blijft het bij.
Bazz
Posts: 199
Joined: Sun Aug 23, 2020 9:30 pm

Re: Advies gevraagd, chevrolet C20

Post by Bazz »

muddy bandit wrote: Tue Aug 16, 2022 11:44 pm Ik maak bij dit soort projecten altijd een mengsel van owatrololie en ijzermenie (1:4) en behandel daar de metalen delen eerst mee, dat mengseltje is zo dun als water en kruipt overal tussen... en daarna gaat er een 2e laag pure ijzermenie erover.
Als het goed gedroogd is schilder/spuit ik het af met TencoFerro, en de onderzijde +wielkasten krijgen dan eerst nog een laag steenslagbescherming (met UBS spuit en schroefbussen, dus niet uit die knikkerbusjes) over de ijzermenie voordat de TencoFerro afwerklaag er over gaat.
En dat gaat allemaal goed ? Ik zit nu best in de problemen met mijn roest coverter brunox en Tenco afwerking . Als ik over de Tenco nog een afwerklaag nog wil zetten . Bv de metallic lak of een klein stukje knikkerbus omdat verdere niet heel veel te lijden heeft . Dan stroopt alles op en kan alles weer kaal gemaakt worden .
Zelfde gebeurt als ik per ongeluk nog wat Brunox op de Tenco spuit om bv een lasnaad af te werken nadat ik de delen eerst geverft heb omdat anders niet meer bij kan .
Iemand een idee wat er in die gevallen dan over de Tenco heen kan zodat op sommige plekken straks bij het aflakken dit niet gaat gebeuren ?
Tenco lijkt niet best tegen oplosmiddel te kunnen.
*Edit* Tenco uit de pot niet de spuitbus
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Advies gevraagd, chevrolet C20

Post by gert »

het is mij een raadsel waarom iedereen hardnekkig die dure owatrol gebruikt, terwijl het exact hetzelfde is als lijnzaadolie
zou het zijn vanwege de intensieve reclame die ervoor gemaakt wordt?
owatrol kost 25/liter, lijnzaadolie minder dan de helft
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Advies gevraagd, chevrolet C20

Post by rene74monte »

nou , owatrol heeft een aantal toevoegingen waardoor het een hele grote capillaire waarde heeft gekregen , er zit zeer zeker wel verschil tussen die 2
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Advies gevraagd, chevrolet C20

Post by gert »

wat zit er dan allemaal in?
allemaal onzin, owatrol zit in een blitse verpakking, dat wel!
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Advies gevraagd, chevrolet C20

Post by LeonW »

Misschien heb je gelijk Gert, maar het geeft (mij in ieder geval) wel een beter gevoel. Op een auto van zo'n bedrag is de meerprijs voor owatrol verwaarloosbaar....
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Advies gevraagd, chevrolet C20

Post by rene74monte »

hahaha , ja , als jij zegt dat het onzin is dan is dat uiteraard zo , maar het is geen onzin en ik blijf het gewoon lekker gebruiken
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Advies gevraagd, chevrolet C20

Post by Kootje »

LeonW wrote: Sun Aug 14, 2022 7:45 pm Beste,

Nu lekker op vakantie, dus tijd om mijn gedachten de vrije loop te laten...

We willen de chevy dagelijks in gaan zetten. Daarom hebben we de spatborden, binnenschermen, motorkap en paravan verwijderd. Gelukkig geen rottigheid tegengekomen. Binnenkanten schoongemaakt en al 1 x in de owatrol gezet, en vervolgens in de tenco zwart. Dit moet ik nog één keer herhalen.

Maar hoe nu verder.
Afspraak voor LPG bij mandigers staat voor al. Bedoeling is een impco met onderbouw en 425 mixer. Alleen lpg, benzine spul allemaal verwijderen.
Is dit wijs?

Hoe ver moet je gaan om de auto als daily te kunnen gebruiken zonder dat de gaten er in vallen.

Maar.... kom eens door met adviezen.🙏
Ik heb in mijn 454 suburban LPG en benzine omdat ik dat zo nodig wilde. Maar, als je een beetje in de buurt van Nederland blijft zou ik niet meer voor deze combi kiezen maar voor 425 lpg only optie. Het rijdt super, start makkelijk, ruikt lekker, voordelig (al doe je het daar niet voor) en je kunt alles afstellen op LPG. Valve saver fluid kitje erbij en gaan. Ik heb de 122 ltr ringtank en 45 liter benzine en deze 1x nodig gehad ergens op de Balkan omdat er 2 pompen niet meer bestonden blijkbaar :-)
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Advies gevraagd, chevrolet C20

Post by LeonW »

Gaat ook een 425 mixer worden.
Begin nu alleen te twijfelen om het toch zelf in te bouwen.
Ik zie alleen op tegen het afstellen, maar zal met wat hulp ook wel lukken.
Voordeel van zelf inbouwen dat het allemaal net wat netter kan, tanks bijvoorbeeld behandelen zodat ze niet al te snel roesten
Misschien twee cilinder tanks ipv één ringtank, zodat je ze niet ziet hangen (ik wil sowieso onderbouw)....

Wordt tijd dat de vakantie ten einde gaat🤣. Toch maar niet...
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Advies gevraagd, chevrolet C20

Post by muddy bandit »

Ik gebruik dit recept al een jaartje of 35 tot volle tevredenheid, heb dit ooit eens geleerd van een oude rot uit het restauratievak.
Hieronder wat foto's van de roestpreventie van een oud projectje van mij (Matra Rancho GR), ca. 13 jaar geleden:

Mengsel Owatrololie met ijzermenie:
Image

Vervolgens de naden van het plaatwerk afwerken met strijkkit:
Image

Dan de onverdunde ijzermenie er op:
Image

En vervolgens een laag steenslagbeschermer erop. (Motip onderschroefbussen met UBS-spuit aangebracht)
Hier bewust een witte kleur genomen i.p.v. zwart, als er in de toekomst eens een beschadiging ontstaat zie je dit sneller en werk je het dus ook sneller weer bij:
Image

En het geheel afgespoten met een laag TencoFerro metaallak:
Image

En zo ziet het er uit na afronding van het projectje (en zo netjes zit het er nu ook nog steeds onder):
Image


Voor de delen die je op kleur wilt spuiten met autolak kun je de TencoFerro beter achterwege laten.
TencoFerro is en blijft een zachte elastische verflaag, en een 2C autolak is absoluut niet elastisch... dat over elkaar heen gaat in de toekomst problemen geven.
Maar onder de auto heb ik liever een elastisch blijvende laag als een knetterharde verflaag.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Advies gevraagd, chevrolet C20

Post by rene74monte »

wow , strak hoor
Bazz
Posts: 199
Joined: Sun Aug 23, 2020 9:30 pm

Re: Advies gevraagd, chevrolet C20

Post by Bazz »

rene74monte wrote: Thu Aug 18, 2022 9:59 am wow , strak hoor
Idd, zou niet zeggen dat het al 13 jaar op zit . Zal de tip onthouden voorals ik ooit zover ben om de onderkant te doen ;-)
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Advies gevraagd, chevrolet C20

Post by LeonW »

Heel mooi inderdaad, maar zover wil ik voorlopig niet body off gaan. Ipv menie heb ik tenco ferro met owatrol gemengd.
Strijkkit heb ik ook en ga ik ook zeker gebruiken.

Bedankt voor het delen👍
Post Reply