electrische koelfan

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

electrische koelfan

Post by jobnu »

Hallo, Ik denk erover om een electrische koelvin te plaatsen, mischien in combinatie met een aluminium radiateur.
Op Ebay staat er 1 met een dubbele fan.
Hoe zijn die te schakelen. Ik vind persoonlijk de voeler in de bovernste radiateurslang niet mooi.
En hoe te schakelen met de airco. Als de auto stil staat is het fijn als hij ook aan zou slaan. Of 1 van de 2.

Iemand ervaring hoe aan te sluiten?

https://www.ebay.com/itm/401681724306?h ... ke%3ABuick
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: electrische koelfan

Post by MotiV8 »

Het lijkt erop dat deze radiateur zowel een voeler aansluiting rechtsboven alswel een voeler aansluiting linksonder heeft.
Meestal hebben deze de standaard sensor maat M22.
Voor een sensor onderin is 87'c aan- 82'c uitschakeling een ideale. Schakelen via een hoog vermogen relais (30A) vanwege de piekspanning die de beide fans kunnen trekken bij het aanslaan.
Relais geef je continu stroom vanaf de accu uiteraard gezekerd. De sensor laat je massa de massa van het relais schakelen (blijft de sensor ook lager heel).

Met deze schakeling blijven de fans ook nog een minuutje draaien als je de motor uit zet.

Relais aansluiten als volgt.
30 & 86 plus vanaf de accu
85 naar de sensor, van de sensor naar de massa.
87 naar de fans, van de fans naar de massa.

Door een tweede draad vanaf 85 naar binnen te leggen en deze met een schakelaar vanuit de cabine massa te laten schakelen, creëer je een override switch, waarmee je indien nodig zelf ook de fans in en uit kan schakelen.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: electrische koelfan

Post by SRB12 »

Ik heb wel een sensor in de bovenste radiateur slang gedaan.
Image

Dit is een BMW variant met dubbele temp sensor in combinatie met een Taurusfan met 2 snelheden. Werkt mooi, geschakeld met 2 relais.

Met een airco wordt het een wat andere schakeling.

Ik heb het overigens zo gedaan dat de ventilator uitgaat wanneer het contact uit is, maar het kan ook op de permanente +.


Edit:

Dit is een korte uitleg over het schakelen van die relais, volgens mij heeft deze er nog airco bij ook.
https://youtu.be/LcxxKTOmsgQ
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: electrische koelfan

Post by Robin_Chevelle »

even zoeken op dit forum, onderwerp is al vaker langs gekomen.

Heb het zelf met de voeler in de onderste radiateur slang, 2 fans in serie op 1ste temp en de 2 fans parallel (dus elk op 12 volt) bij 2de temp van de voeler. Werkt prima met eenvoudige schakeling en 3 relais.
Wil je de airco inschakelen, kan door de temp voeler te overbruggen met een handmatige schakelaar, of met de massa draad die vanaf je airco bediening komt.

De temp zender die je neemt hangt af van veel factoren, locatie (slang boven of onder, radiateur, blok, thermostaat temp, enz).
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: electrische koelfan

Post by hemi »

Inderdaad, ik had de sensor in m'n cilinderkop gedaan maar daar was het toch te warm.
De fan draaide ook als de motor op normale bedrijfstemperatuur was.
Post Reply