TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina
-
- Posts: 8
- Joined: Wed Dec 22, 2021 9:06 am
TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina
Het moment is daar, ik wil van mn toeren op de snelweg af. Ik heb zojuist een 1999 model 4L80E bak gekocht samen met de standaard TC.
Het hele zwikkie moet achter de 1973 400 motor hangen. De volgende stap is het verzamelen van alle spullen en info om het geheel werkend te krijgen. Ben op de hoogte van:
-Computer unit
-Bellhousing adapter plaat
-Aanpassing aan de shiftlinkage
-Aanpassing aan de aandrijfas
-Aanpassing aan de baksteun
-Aanpassing zodat de snelheidsmeter werkt?
Maar hoe dit precies in z'n werk gaat en welke onderdelen goed werken weet ik niet echt. Zie ik dingen over het hoofd/moet ik extra rekening mee houden?
Lang verhaal kort. Wie heeft hier ervaring mee?
Het hele zwikkie moet achter de 1973 400 motor hangen. De volgende stap is het verzamelen van alle spullen en info om het geheel werkend te krijgen. Ben op de hoogte van:
-Computer unit
-Bellhousing adapter plaat
-Aanpassing aan de shiftlinkage
-Aanpassing aan de aandrijfas
-Aanpassing aan de baksteun
-Aanpassing zodat de snelheidsmeter werkt?
Maar hoe dit precies in z'n werk gaat en welke onderdelen goed werken weet ik niet echt. Zie ik dingen over het hoofd/moet ik extra rekening mee houden?
Lang verhaal kort. Wie heeft hier ervaring mee?
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina
Hoop niet dat je het alleen vanwege het verbruik doet, want het gaat een poosje duren voordat je die 3 cent per km brandstofvoordeel hebt terugverdiend.
Maar alle gekheid op een stokje: mooie bak, mooi project. Wil je alleen meegeven dat je inwendig niks geks hoeft te doen om hem oersterk te houden. Alles opfrissen, toleranties terugbrengen richting het minimum, standaard Borgwarner platen en voor de zekerheid de kabelboom vervangen. Tenzij de Catalina meer dan 700pk produceert
Maar alle gekheid op een stokje: mooie bak, mooi project. Wil je alleen meegeven dat je inwendig niks geks hoeft te doen om hem oersterk te houden. Alles opfrissen, toleranties terugbrengen richting het minimum, standaard Borgwarner platen en voor de zekerheid de kabelboom vervangen. Tenzij de Catalina meer dan 700pk produceert
-
- Posts: 8
- Joined: Wed Dec 22, 2021 9:06 am
Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina
Gaat mij vooral om de toeren.. ik draai nu 3000 bij 65 mijl. Een tandje minder (meer in dit geval ) geeft een lekkerder gevoel zo op de snelweg.
Met toleranties bedoel je de schakelwaardes van de bak etc neem ik aan? En met kabelboom, ook die van de bak?
Op ten duur wil ik er een goeie mixer op hebben en een leuke cam. Maar boven de 350-400 pk zie ik het bakkie niet zo snel komen!
Met toleranties bedoel je de schakelwaardes van de bak etc neem ik aan? En met kabelboom, ook die van de bak?
Op ten duur wil ik er een goeie mixer op hebben en een leuke cam. Maar boven de 350-400 pk zie ik het bakkie niet zo snel komen!
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina
Kabelboom intern in de bak. Kan ook gewoon de oude gebruiken/checken, zou hem wel vervangen als je de hele bak gaat reviseren.
Met toleranties bedoel ik zo'n beetje alles wat in je bak beweegt en speling nodig heeft zoals de pomp, drukgroepen, mechanische delen. Hoe strakker (binnen het aangegeven), hoe beter voor de werking en de duurzaamheid van de bak.
Met toleranties bedoel ik zo'n beetje alles wat in je bak beweegt en speling nodig heeft zoals de pomp, drukgroepen, mechanische delen. Hoe strakker (binnen het aangegeven), hoe beter voor de werking en de duurzaamheid van de bak.
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
-
- Posts: 8
- Joined: Wed Dec 22, 2021 9:06 am
Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina
Ik snep em. Hij moest maar eens naar de tolerantie boer denk ik..
Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina
Leuk project, hoe ga je de aansturing van de bak doen?
De 4l80e is elektronisch.
De 4l80e is elektronisch.
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
-
- Posts: 8
- Joined: Wed Dec 22, 2021 9:06 am
Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina
Met een computer unit inderdaad. Ik stuit alleen momenteel op een eventueel probleem waar ik totaal niet aan had gedacht. En dat is de positie van de starter… kan even niet checken hoe of wat want ben niet in de buurt van de auto tot volgende week. Hope for the best
-
- Posts: 8
- Joined: Wed Dec 22, 2021 9:06 am
Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina
EDIT. startmotor komt goed Nu verder opzoek naar alle benodigde spullen
-
- Posts: 737
- Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm
Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina
Ik rij met een 4L80e (upgrade swap th350 naar 4L80e) in mijn Chevelle. Rij er al zo'n jaar of 7 mee.
En heb een setje klaar liggen voor upgrade in mijn 1977er g20 busje. Ook van th350 naar 4l80e.
Heb in de chevelle een compushift controller, stand alone, versie 1, en een cable-x kastje van abbott om de snelheidsmeter aan te drijven.
Voor de bus heb ik een compushift controller, versie 2 klaarliggen en wil ik een tailshaft met mechanische snelheidsmeter aandrijving erop zetten (staan wel te koop op ebay usa).
Wat je ook veel ziet is een aliexpress gps snelheidsmeter. Of in zijn geheel ingebouwd of gesloopt en mechaniek achter de bestaande originele snelheidsmeter.
Ging mij ook om de overdrive, rust op de snelweg en betrouwbaarheid van een bak waarbij ik niet bang hoe te zijn om hem is een keer stevig door te trappen. Met mijn chevelle haal ik zelfs 1 op 7 (loopt op benzine), leuke bijkomstigheid van de overdrive. Oja, converter... Diesel koppelomvormer werd ik niet vrolijk van, heb voor de chevelle er 1 besteld bij Edge racing in usa. Met de bus, tja ga ik het nog proberen/ervaren.
En heb een setje klaar liggen voor upgrade in mijn 1977er g20 busje. Ook van th350 naar 4l80e.
Heb in de chevelle een compushift controller, stand alone, versie 1, en een cable-x kastje van abbott om de snelheidsmeter aan te drijven.
Voor de bus heb ik een compushift controller, versie 2 klaarliggen en wil ik een tailshaft met mechanische snelheidsmeter aandrijving erop zetten (staan wel te koop op ebay usa).
Wat je ook veel ziet is een aliexpress gps snelheidsmeter. Of in zijn geheel ingebouwd of gesloopt en mechaniek achter de bestaande originele snelheidsmeter.
Ging mij ook om de overdrive, rust op de snelweg en betrouwbaarheid van een bak waarbij ik niet bang hoe te zijn om hem is een keer stevig door te trappen. Met mijn chevelle haal ik zelfs 1 op 7 (loopt op benzine), leuke bijkomstigheid van de overdrive. Oja, converter... Diesel koppelomvormer werd ik niet vrolijk van, heb voor de chevelle er 1 besteld bij Edge racing in usa. Met de bus, tja ga ik het nog proberen/ervaren.
Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina
Ik ga dit goed volgen, ik was zelf al aan het zoeken naar een 4L80e maar ben toch weer aan het twijfelen tussen de simpele gearvendors of toch de ombouw naar 4L80e. (met name na de inbouw LPG en toch wat issues waar ik tegenaan liep)
Zag zelf het meest op tegen de controller en TPS erop te zetten, het snelheidsmetergedoe en de kosten.
Misschien wordt ik lezenderwijs weer enthousiaster over de 4L80e
Zag zelf het meest op tegen de controller en TPS erop te zetten, het snelheidsmetergedoe en de kosten.
Misschien wordt ik lezenderwijs weer enthousiaster over de 4L80e
-
- Posts: 175
- Joined: Fri Aug 16, 2019 5:32 pm
Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina
Deze post is inmiddels ruim een jaar oud, is de bak inmiddels geïnstalleerd in de Pontiac?
Ik heb een zelfde soort swap aanstaande voor mijn 71 Oldsmobile.
Vragen waar ik mee zit is:
4l80e Koppelomvormer is er 1 met 6 bouten, TH400 heeft er 3. Hoe is dit op te lossen??
Flexplate voor Oldsmobile met de LS boutpatroon kon ik niet vinden.
Kun je de standaard crossmember van de TH400 hergebruiken bij de 4l80e??
Gr Roy
Ik heb een zelfde soort swap aanstaande voor mijn 71 Oldsmobile.
Vragen waar ik mee zit is:
4l80e Koppelomvormer is er 1 met 6 bouten, TH400 heeft er 3. Hoe is dit op te lossen??
Flexplate voor Oldsmobile met de LS boutpatroon kon ik niet vinden.
Kun je de standaard crossmember van de TH400 hergebruiken bij de 4l80e??
Gr Roy
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina
Een 6 bouten converter mag je ook met 3 vast zetten. De meeste aftermarket benzine omvormers komen ook maar met 3 bouts aansluitingen. Ik heb in mijn 4l80e een 9" 2500 rpm 3 bouts koppelomvormer.
-
- Posts: 175
- Joined: Fri Aug 16, 2019 5:32 pm
Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina
Is het dan niet zo dat het enorm gaat trillen met 3 vast?Pavement Pounder wrote: ↑Sat Mar 11, 2023 11:56 am Een 6 bouten converter mag je ook met 3 vast zetten. De meeste aftermarket benzine omvormers komen ook maar met 3 bouts aansluitingen. Ik heb in mijn 4l80e een 9" 2500 rpm 3 bouts koppelomvormer.
Wellicht door het verschil in grootte van de omvormer?