TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Kirill Catalina
Posts: 8
Joined: Wed Dec 22, 2021 9:06 am

TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina

Post by Kirill Catalina »

Het moment is daar, ik wil van mn toeren op de snelweg af. Ik heb zojuist een 1999 model 4L80E bak gekocht samen met de standaard TC.
Het hele zwikkie moet achter de 1973 400 motor hangen. De volgende stap is het verzamelen van alle spullen en info om het geheel werkend te krijgen. Ben op de hoogte van:

-Computer unit
-Bellhousing adapter plaat
-Aanpassing aan de shiftlinkage
-Aanpassing aan de aandrijfas
-Aanpassing aan de baksteun
-Aanpassing zodat de snelheidsmeter werkt?

Maar hoe dit precies in z'n werk gaat en welke onderdelen goed werken weet ik niet echt. Zie ik dingen over het hoofd/moet ik extra rekening mee houden?

Lang verhaal kort. Wie heeft hier ervaring mee?
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina

Post by David - 71 camaro »

Hoop niet dat je het alleen vanwege het verbruik doet, want het gaat een poosje duren voordat je die 3 cent per km brandstofvoordeel hebt terugverdiend.

Maar alle gekheid op een stokje: mooie bak, mooi project. Wil je alleen meegeven dat je inwendig niks geks hoeft te doen om hem oersterk te houden. Alles opfrissen, toleranties terugbrengen richting het minimum, standaard Borgwarner platen en voor de zekerheid de kabelboom vervangen. Tenzij de Catalina meer dan 700pk produceert ;)
Kirill Catalina
Posts: 8
Joined: Wed Dec 22, 2021 9:06 am

Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina

Post by Kirill Catalina »

Gaat mij vooral om de toeren.. ik draai nu 3000 bij 65 mijl. Een tandje minder (meer in dit geval ;) ) geeft een lekkerder gevoel zo op de snelweg.

Met toleranties bedoel je de schakelwaardes van de bak etc neem ik aan? En met kabelboom, ook die van de bak?

Op ten duur wil ik er een goeie mixer op hebben en een leuke cam. Maar boven de 350-400 pk zie ik het bakkie niet zo snel komen!
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina

Post by David - 71 camaro »

Kabelboom intern in de bak. Kan ook gewoon de oude gebruiken/checken, zou hem wel vervangen als je de hele bak gaat reviseren.

Met toleranties bedoel ik zo'n beetje alles wat in je bak beweegt en speling nodig heeft zoals de pomp, drukgroepen, mechanische delen. Hoe strakker (binnen het aangegeven), hoe beter voor de werking en de duurzaamheid van de bak.
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina

Post by David - 71 camaro »

Andere bak, maar dan krijg je een idee

Image

Image

Image
Kirill Catalina
Posts: 8
Joined: Wed Dec 22, 2021 9:06 am

Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina

Post by Kirill Catalina »

Ik snep em. Hij moest maar eens naar de tolerantie boer denk ik..
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina

Post by Nick_nl »

Leuk project, hoe ga je de aansturing van de bak doen?
De 4l80e is elektronisch.
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina

Post by David - 71 camaro »

Nick_nl wrote: Sun Jan 09, 2022 3:37 pm Leuk project, hoe ga je de aansturing van de bak doen?
De 4l80e is elektronisch.
Denk dat ie drie opties heeft:

- controller
- redneck controller mod
- full manual
Kirill Catalina
Posts: 8
Joined: Wed Dec 22, 2021 9:06 am

Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina

Post by Kirill Catalina »

Nick_nl wrote: Sun Jan 09, 2022 3:37 pm Leuk project, hoe ga je de aansturing van de bak doen?
De 4l80e is elektronisch.
Met een computer unit inderdaad. Ik stuit alleen momenteel op een eventueel probleem waar ik totaal niet aan had gedacht. En dat is de positie van de starter… kan even niet checken hoe of wat want ben niet in de buurt van de auto tot volgende week. Hope for the best
Kirill Catalina
Posts: 8
Joined: Wed Dec 22, 2021 9:06 am

Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina

Post by Kirill Catalina »

EDIT. startmotor komt goed 👌🏻 Nu verder opzoek naar alle benodigde spullen
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina

Post by Robin_Chevelle »

Ik rij met een 4L80e (upgrade swap th350 naar 4L80e) in mijn Chevelle. Rij er al zo'n jaar of 7 mee.
En heb een setje klaar liggen voor upgrade in mijn 1977er g20 busje. Ook van th350 naar 4l80e.

Heb in de chevelle een compushift controller, stand alone, versie 1, en een cable-x kastje van abbott om de snelheidsmeter aan te drijven.
Voor de bus heb ik een compushift controller, versie 2 klaarliggen en wil ik een tailshaft met mechanische snelheidsmeter aandrijving erop zetten (staan wel te koop op ebay usa).
Wat je ook veel ziet is een aliexpress gps snelheidsmeter. Of in zijn geheel ingebouwd of gesloopt en mechaniek achter de bestaande originele snelheidsmeter.

Ging mij ook om de overdrive, rust op de snelweg en betrouwbaarheid van een bak waarbij ik niet bang hoe te zijn om hem is een keer stevig door te trappen. Met mijn chevelle haal ik zelfs 1 op 7 (loopt op benzine), leuke bijkomstigheid van de overdrive. Oja, converter... Diesel koppelomvormer werd ik niet vrolijk van, heb voor de chevelle er 1 besteld bij Edge racing in usa. Met de bus, tja ga ik het nog proberen/ervaren.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina

Post by Kootje »

Ik ga dit goed volgen, ik was zelf al aan het zoeken naar een 4L80e maar ben toch weer aan het twijfelen tussen de simpele gearvendors of toch de ombouw naar 4L80e. (met name na de inbouw LPG en toch wat issues waar ik tegenaan liep)

Zag zelf het meest op tegen de controller en TPS erop te zetten, het snelheidsmetergedoe en de kosten.

Misschien wordt ik lezenderwijs weer enthousiaster over de 4L80e
Riviera Roy
Posts: 175
Joined: Fri Aug 16, 2019 5:32 pm

Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina

Post by Riviera Roy »

Deze post is inmiddels ruim een jaar oud, is de bak inmiddels geïnstalleerd in de Pontiac?

Ik heb een zelfde soort swap aanstaande voor mijn 71 Oldsmobile.

Vragen waar ik mee zit is:

4l80e Koppelomvormer is er 1 met 6 bouten, TH400 heeft er 3. Hoe is dit op te lossen??
Flexplate voor Oldsmobile met de LS boutpatroon kon ik niet vinden.

Kun je de standaard crossmember van de TH400 hergebruiken bij de 4l80e??

Gr Roy
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina

Post by Pavement Pounder »

Een 6 bouten converter mag je ook met 3 vast zetten. De meeste aftermarket benzine omvormers komen ook maar met 3 bouts aansluitingen. Ik heb in mijn 4l80e een 9" 2500 rpm 3 bouts koppelomvormer.
Riviera Roy
Posts: 175
Joined: Fri Aug 16, 2019 5:32 pm

Re: TH400 naar 4L80E Pontiac Catalina

Post by Riviera Roy »

Pavement Pounder wrote: Sat Mar 11, 2023 11:56 am Een 6 bouten converter mag je ook met 3 vast zetten. De meeste aftermarket benzine omvormers komen ook maar met 3 bouts aansluitingen. Ik heb in mijn 4l80e een 9" 2500 rpm 3 bouts koppelomvormer.
Is het dan niet zo dat het enorm gaat trillen met 3 vast?
Wellicht door het verschil in grootte van de omvormer?
Post Reply