Cilindertje vast, moeilijk beweegbaar

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Waggel
Posts: 1223
Joined: Tue Feb 10, 2004 5:54 pm

Cilindertje vast, moeilijk beweegbaar

Post by Waggel »

Linksvoor bij mijn c10 van 1976 zit de remcilinder vast of beweegt moeilijk. Gevolg, naar rechts trekken met remmen. Nu is mijn vraag, de klauw krijg ik er wel af maar mag ik de remleiding dicht knijpen met bv een griptang zodat de leiding niet helemaal leeg loopt?

Hoe krijg ik de cilinder er uit, en mag ik die "oppoetsen" met fijn schuurpapier?
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Cilindertje vast, moeilijk beweegbaar

Post by muddy bandit »

Even de klauw incl. remslang demonteren, dan kun je gewoon het rubber dopje van de ontluchtingnippel op de remleiding drukken (of anders een stukje afgedopte slang op de remleiding drukken).... en als je dan maar van het rempedaal af blijft dan loopt de leiding ook niet leeg.

Wat je andere vragen betreft, op een ander forum heb ik een uitgebreide handleiding geplaatst voor een remklauwrevisie:
https://www.modderpoel.nl/phpbb/viewtop ... 13&t=22548
Waggel
Posts: 1223
Joined: Tue Feb 10, 2004 5:54 pm

Re: Cilindertje vast, moeilijk beweegbaar

Post by Waggel »

Top! Dank je 👍
Waggel
Posts: 1223
Joined: Tue Feb 10, 2004 5:54 pm

Re: Cilindertje vast, moeilijk beweegbaar

Post by Waggel »

Top! Dank je 👍
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: Cilindertje vast, moeilijk beweegbaar

Post by cees V8 »

Als je je remklauw demonteert en de remslang er aan laat zitten, een bak onder je remklauw zet, en je trapt je rem een aantal malen in, zal de zuiger er uit geperst worden. Een nadeel is dat je gegarandeerd lucht in je slang/leiding hebt. Zelf zou ik dat niet erg vinden, want je moet weer bijvullen met verse dot3 vloeistof. Daarmee ververs je je remolie enigszins en voorkom je het vastzitten van de zuigers. Remolie trekt door de tijd vocht aan en dat zorgt meestal voor roest waardoor die vast komt te zitten.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Cilindertje vast, moeilijk beweegbaar

Post by gert »

trouwens, wat kost nou helemaal een nieuw klauwtje?
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: Cilindertje vast, moeilijk beweegbaar

Post by cees V8 »

gert wrote: Tue Nov 23, 2021 7:18 pm trouwens, wat kost nou helemaal een nieuw klauwtje?
Idd, Hageman brake parts is niet duur.
Waggel
Posts: 1223
Joined: Tue Feb 10, 2004 5:54 pm

Re: Cilindertje vast, moeilijk beweegbaar

Post by Waggel »

Aan wat voor prijs moet ik denken? Voor 2 nieuwe klauwen?
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Cilindertje vast, moeilijk beweegbaar

Post by gert »

even hageman bellen.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: Cilindertje vast, moeilijk beweegbaar

Post by hemi »

Ik weet niet waar je woont maar in Alphen a/d Rijn zit iemand die remklauwen kan reviseren voor een paar tientjes.
Waggel
Posts: 1223
Joined: Tue Feb 10, 2004 5:54 pm

Re: Cilindertje vast, moeilijk beweegbaar

Post by Waggel »

Gemert is de plasts waar ik resideer 🤟😃
Streetrod
Posts: 3122
Joined: Sat Mar 19, 2005 8:24 pm

Re: Cilindertje vast, moeilijk beweegbaar

Post by Streetrod »

Als je in gemert woont kun je die gewoon bij Kevin K B parts halen als die ze heeft. Anders mooi bij rockauto bestellen goedkoper kun je het niet krijgen.
https://www.rockauto.com/en/catalog/che ... liper,1704

Ik haal altijd de remklauw los, en zet een stuk tussen rempedaal en stoel stukje rem ingedrukt, dan loopt je hrc niet leeg. Rem maken en ontluchten.
Waggel
Posts: 1223
Joined: Tue Feb 10, 2004 5:54 pm

Re: Cilindertje vast, moeilijk beweegbaar

Post by Waggel »

Ik ga er van de week aan beginnen. Even mijn lijstje afwerken.
-zuigertje rem
-kilometertellerkabel smeren (maakt piepend geluid)
-toerenteller nakijken deze houd er mee op als ik m'n licht aanzet.
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: Cilindertje vast, moeilijk beweegbaar

Post by RobDodge »

Zo'n vastzittende remcilinder heb ik ook is gehad.
Ik heb toen de cillinder dmv een aantal keren op de rem te trappen een stuk uit de remklauw laten komen. Vervolgens heb ik met een strook polijst papier 30 Mu bespoten met een beetje diesel de cillinder glad gemaakt. Met een lijmtang de cillinder terug gedrukt en alles terug geplaatst. Remt inmiddels alweer jaren prima.
Waggel
Posts: 1223
Joined: Tue Feb 10, 2004 5:54 pm

Re: Cilindertje vast, moeilijk beweegbaar

Post by Waggel »

RobDodge wrote: Fri Nov 26, 2021 12:33 pm Zo'n vastzittende remcilinder heb ik ook is gehad.
Ik heb toen de cillinder dmv een aantal keren op de rem te trappen een stuk uit de remklauw laten komen. Vervolgens heb ik met een strook polijst papier 30 Mu bespoten met een beetje diesel de cillinder glad gemaakt. Met een lijmtang de cillinder terug gedrukt en alles terug geplaatst. Remt inmiddels alweer jaren prima.
Dat ga ik ook proberen
Post Reply