LPG tank TE vol ? (lpg issues)

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: LPG tank TE vol ?

Post by gert »

die luchtfilters die erbij geleverd worden zijn gewoon slecht, een hele verbetering is een K&N filter, die koop je ook maar 1 keer.

die spijt van lpg is nu wel over zeker? zo niet dan gebeurt dat bij je volgende tankbeurt.
hoe lang heb je met die slurpert op benz gereden eigenlijk, sinds je die auto hebt?
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: LPG tank TE vol ?

Post by Kootje »

Ik wordt steeds blijer, zit net te vertellen dat die luchtklep 100% open stond maar die ring met die 3 schuine nokjes was nog niet aan z`n eind, was nog een mm of 8 schuin over tot eindaanslag. Kon nu niet meer proefrijden maar 8 mm schuin is 3mm extra open die klep, dat is meer dan 10%!
Hopelijk niet te vroeg gejuicht en heb ik morgen een bijna ideale dual fuel auto. Als het goed gaat even een knap filter kopen en dan zou dit hoofdstuk afgesloten kunnen worden.

Ik heb een kleine 5000km met de sub op benzine gereden.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: LPG tank TE vol ?

Post by gert »

ok, dat valt nog wel mee dan.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: LPG tank TE vol ?

Post by rene74monte »

je acceleratie pomp doet niet meer mee op lpg omdat je hele carburateur leeg is :-)
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: LPG tank TE vol ?

Post by Kootje »

Klopt, maar als je op benzine rijdt neem ik aan dat ie wel weer gewoon mee doet met pompen toch?

Sowieso wil ik de boel beetje nat houden in die Edelbrock, ik wil hem eigenlijk na elke rit op benzine wegzetten en dan op benzine starten, dat laatste is misschien niet ideaal maar bij de Chevelle doe ik het 16 jaar zo, en dat gaat prima.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: LPG tank TE vol ?

Post by Wilf »

Starten op LPG is beter voor je olie :D maar uitzetten op benzine is wel beter, al zal met moderne benzine er alsnog snel verdamping en vergumming optreden in de carb. Ik rijd zelf al 15 jaar geen Amerikanen op LPG, alleen benzine, en ik ben eigenlijk wel moe van dat gemors met benzine en die stank die het oplevert, maar ik heb net iets te lang in een magazijn rondgelopen met Mitsubishi heftrucks op LPG en die geur heeft voor mij nog veel ergere connotaties gekregen dus :P Zure geur van ellende en werkzweet :D

Ik troost me met de gedachte dat mijn auto zuiniger is dan de gemiddelde moderne SUV en ik er toch niet veel meer dan 200 km per jaar mee rijd, dus dan is LPG inbouwen niet zo handig.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: LPG tank TE vol ?

Post by Kootje »

Ik was eigenlijk al begonnen met starten op LPG, relais om, 1x knopje indrukken op de verdamper en dan loopt ie zo, ook al heb ik hem uitgezet op benzine. Maar nog iets geks, ik rij al 2 weken rond op LPG en de 4 ledjes branden allemaal nog steeds alsof de tank nog vol was, maar die staat inmiddels 50% (meter met wijzer op de tank zelf) en de weerstand die ik meet was 50 ohm. Blijkt dat er 4 programma`s in dat kastje zitten en blijkbaar was de verkeerde tanksensor geselecteerd.
Nu branden er gewoon 2 ledjes zoals het hoort.

Maar toch is het op benzine rijden minder fijn dan hiervoor. Duidelijk minder oppakken bij plots gas geven. Ik zal een keer contact op moeten nemen met de inbouwer maar daar zal ik nog even moeten wachten tot ik een fatsoenlijke benzinetank heb. De oude tank ligt nog steeds achter de achterbank in de cabine met alle slangen er naar toe. Niet echt ideale situatie.

Het op LPG rijden is super maar op benzine moet er ook wel gewoon lekker opgepakt worden. En die zure geur associeer ik met financieel voordeel, dan ruikt het meteen een stuk lekkerder. ;)
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: LPG tank TE vol ? (lpg issues)

Post by Wilf »

Als je zowel op benzine als op LPG lekker wil rijden moet je electronische ontsteking gebruiken om twee aparte mappings te maken. Die zou dan om moeten schakelen zodra je de brandstof omschakelt.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: LPG tank TE vol ? (lpg issues)

Post by gert »

ja, dat is prachtig, maar wat kost dat wel niet?
en hoe betrouwbaar is dat?
vroeger had je een kastje electronica: Dual Curve, leuk en duur, maar ging altijd kapot

dat werkte als volgt:
je vervroegd de verdeler zo'n 30 graden, voor lpg bedrijf, en dan werd de ontsteking electronisch vertraagd zodra je op benzine overschakelde.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: LPG tank TE vol ? (lpg issues)

Post by Kootje »

Dat zou wel een mooie oplossing zijn maar het slechte lopen komt (denk ik) niet door de ontsteking, sowieso heeft het inbouwbedrijf daar niets aan veranderd. De Chevelle loopt ook al jaren prima op benzine en LPG. Die kastjes kosten ook wel weer een 500 eurootjes, betrouwbaarheid heb ik dan wel weer vertrouwen in.

Maar goed, ik heb nog steeds die stinkende benzine tank achter de achterbank liggen, gelukkig is de benzine tank in aanbouw, gaat niet lang meer duren en dan gaan we eens (laten) onderzoeken waarom het benzine rijden minder soepel gaat.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: LPG tank TE vol ? (lpg issues)

Post by MotiV8 »

Wilf wrote: Tue Dec 14, 2021 10:48 am Als je zowel op benzine als op LPG lekker wil rijden moet je electronische ontsteking gebruiken om twee aparte mappings te maken. Die zou dan om moeten schakelen zodra je de brandstof omschakelt.
Onzin. Gewoon ff middelen in je stationair vervroeging. Als hij met warme start op LPG er tegenin hikt (de startmotor zegt klik maar draait niet rond ) ff de ontsteking een paar graden verlaten en klaar.

Mijn 400 loopt perfect op lpg & benzine (Impco). Met APK ook op beide getest & zelfs steekproef gehad, dus geen aanmerking op het rapport.
Maar wel een ( 2018) gereviseerde Holley en geen 50 jaar oude prul er op.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: LPG tank TE vol ? (lpg issues)

Post by Wilf »

Ja ik heb het wat te absoluut verwoord: Als je op beide brandstoffen optimaal wil rijden, dan heb je twee mappings nodig. Met een gemiddelde kan je op beiden zeker wel rijden, zijn allebei dan niet optimaal. Dus terechte opmerking van je :)
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: LPG tank TE vol ? (lpg issues)

Post by Kootje »

Eindelijk een keer tijd gehad om een en ander te gaan testen. de nieuwe tank zit op z`n plek dus ik kan lekker testrijden zonder dat de tank achterin de bak heen weer glijdt.

Het is me helemaal duidelijk, met de mixer erop merk je heel duidelijk dat hij inhoudt, zelfs wat stottert wanneer je sportief weg rijdt bij het stoplicht. AF gaat dan naar 18 (verder gaat de meter niet). Ga je langzaam gas geven en dan steeds hoger in toeren is het geen probleem, tot 3000 a 4000 toeren kan hij het wel bijhouden.

Vanmiddag de hele mixer eraf gehaald, ook die vernauwing waar de mixer opgeschroefd zit en even zonder luchtfilter en inderdaad, fijner ademhalen, geen gestotter bij het stoplicht en een AF die niet boven de 17,5 uitkomt.

Mijn conclusie, er komt te weinig lucht binnen om genoeg brandstof mee te nemen door de carb tijdens accelereren en daarom wordt het zo arm dat het gestotter begint. Maar goed, die conclusie is louter gebaseerd op wat ik zie aan de meter en wat ik voel tijdens het rijden.

Aangezien ik hier geen oplossing voor kan verzinnen (zou niet weten hoe ik meer lucht door die mixer ga krijgen) zal ik me neer moeten leggen bij het feit dat LPG altijd lekker rijdt en dat ik juist op benzine weinig vermogen over heb.

De tank, iets van 45 liter kan ik nu meenemen, niveaumeting werkt ook, gewoon met de standaard benzinemeter

Image
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: LPG tank TE vol ? (lpg issues)

Post by rene74monte »

tja , maar ja , dat ding is gemaakt om er normaal onder alle omstandigheden mee op gas te rijden , en de hoeveelheid lucht die hij aanzuigt zou natuurlijk prima moeten zijn , het lijkt mij dan dus waarschijnlijker dat hij een probleem heeft met de hoeveelheid gad , heb je je chokeklep nog in de carburateur zitten en heb je een diafragma in de mixer zitten ?
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: LPG tank TE vol ? (lpg issues)

Post by Kootje »

Nee maar dat is het juist, op LPG rijdt ie super, nooit opmerkingen, alleen op benzine is het net geen 100% terwijl de chevelle op LPG ook prima rijdt maar op benzine juist net iets soepeler, dus precies andersom. (chevelle is wel een 350, geen 454 natuurlijk)

Maar, gisteravond m`n oude luchtfilter gemodificeerd zodat die om de IMPCO heen past, voor nu even geen luchtfilter erin en vanochtend met proefrijden reed de auto beter op benzine dan ooit. Zou het toch nog goedkomen ?

Huidige situatie :

Image
Post Reply