Chevy smallblock wil met een warme motor niet stationair draaien

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Chevy smallblock wil met een warme motor niet stationair draaien

Post by apmain »

Hallo,

Ik zit met een probleem een hoop dat jullie mij kunnen helpen. Mijn Blazer wil zonder problemen met een koude motor starten en dan draait de motor mooi stationair.

Als ik een stukje gereden heb van ongeveer 15 min en de motor uit zet en 10 minuten wacht en weer start dan wil de motor niet meer stationair lopen. Ik moet dan starten door m’n voet op de gaspedaal te houden en vast blijven houden anders valt de motor uit.

Om toch beetje te kunnen onderzoeken heb ik de fast idle schroef stuk ingedraaid zodat de motor blijft lopen.

Wat ik gedaan heb zover.
- Vacuumlek gezocht en een gare slang vervangen tussen carb en distributie
- Paar afplug dopjes geplaatst op de carb ipv de slang met bout
- Distributie beetje bijgesteld dmv vacuummeter
- Aantal vacuum slangen op de carb carb aangepast en weer teruggeplaatst
Ik merk wel dat als ik de PVC niet is aangesloten of andere poort niet afgedopt hebt de toeren omhoog gaan.
- Rondom carb gespoten met remmenreiniger maar geen reactie op toerental.
- Impco mixer uit elkaar gehaald en schoongemaakt er zit geen scheur in membraam.

Als de motor volledig is afgekoeld en ik gestart wordt met de fast idle schroef nog steeds in gedraaid loopt de motor snel/hard stationair.

Een volgende stap zou zijn om het idee van Gert over te nemen in topic
viewtopic.php?f=8&t=89645

Auto details
Blazer K5 uit 1979
305 met een Rochester 2-jet (2bbl) carb
IMPCO model e verdamper en 300a mixer
De mixer zit d.m.v. adapter rechtstreeks op de carb.
Auto rijdt alleen op LPG

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt
Albert
Waggel
Posts: 1223
Joined: Tue Feb 10, 2004 5:54 pm

Re: Chevy smallblock wil met een warme motor niet stationair draaien

Post by Waggel »

Als de motor koud is met de fast idle ingedrasid en hij draaid te hard, maar als hij warm is niet staat je chocke dan misschien wel met te hoog toerental te draaien?
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: Chevy smallblock wil met een warme motor niet stationair draaien

Post by apmain »

dat is allemaal afgedopt en losgekoppeld
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Chevy smallblock wil met een warme motor niet stationair draaien

Post by gert »

en doet dit zich voor op lpg of kwastreiniger?
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: Chevy smallblock wil met een warme motor niet stationair draaien

Post by apmain »

ik heb alleen maar LPG getest
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Chevy smallblock wil met een warme motor niet stationair draaien

Post by gert »

controleer eerst of de tweede trap van de verdamper niet lekt, slang tussen mixer en verdamper bij verdamper loshalen, contact aan, en luisteren of je gesis van gas hoort, of een klein plastic zakje met een tyrap om de tuit binden, dat zakje mag zich niet opblazen., contact een paar keer aan en uit zetten.
als dat niet lekt, zorg dat de chokeklep van de carb. ten allen tijde openstaat, en de fast idle nok (als die nog aanwezig is en werkt) vast gezet is in de laagste stand , de stand waarin ie staat bij warme motor, dus choke uit.
nu zou het beter moeten zijn.
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: Chevy smallblock wil met een warme motor niet stationair draaien

Post by apmain »

Bedankt Gert en hieronder mijn reactie
gert wrote: Wed Nov 03, 2021 10:51 am controleer eerst of de tweede trap van de verdamper niet lekt, slang tussen mixer en verdamper bij verdamper loshalen, contact aan, en luisteren of je gesis van gas hoort, of een klein plastic zakje met een tyrap om de tuit binden, dat zakje mag zich niet opblazen., contact een paar keer aan en uit zetten.
Dit zal ik nog een testen maar als ik de auto op contact zet zal er vanuit de verdamper wel beetje gas komen voor paar sec vanwege de inductie relais.
kan ik hiervoor een boterhamzakje gebruiken?
Kan de inductie relais nog een rol spelen in het probleem ?
gert wrote: Wed Nov 03, 2021 10:51 am als dat niet lekt, zorg dat de chokeklep van de carb. ten allen tijde openstaat, en de fast idle nok (als die nog aanwezig is en werkt) vast gezet is in de laagste stand , de stand waarin ie staat bij warme motor, dus choke uit.
nu zou het beter moeten zijn.
De chokeklep staat open (verticaal)
De fast idle nok staat vast maar ik weet niet of het in de laagste stand is dat moet ik dan nog even bekijken

ik probeer vanavond nog even wat te rommelen en fotos te maken
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Chevy smallblock wil met een warme motor niet stationair draaien

Post by gert »

inductie relais? je bedoelt het veilgheids relais. als deze inkomt mag er geen gas lopen, het is geen choke-relais zoals bij andere dan Impco installaties.
het heeft met dit probleem niets van doen, maar ik zou overwegen dat relais te laten vervallen, het zorgt vaker voor problemen, het enige wat het doet is kijken of de motor nog loopt, zoniet dan sluit het beide lpg afsluiters.

boterhamzkje is prima.

de stand van die nok is niet heel belangrijk, als ie maar vaststaat, die zou wel es het verschil in stationair kunnen veroorzaken.
succes.
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: Chevy smallblock wil met een warme motor niet stationair draaien

Post by apmain »

klopt het veiligheidsrelais ik zal ook wel eens proberen zonder de relais er tussen en wordt vervolgd....
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: Chevy smallblock wil met een warme motor niet stationair draaien

Post by apmain »

net even wat dingen gecheckt en de test met broodzakje gedaan met het veiligheidsrelais
Wanneer ik de auto op contact zet wordt het zakje volgeblazen met gas en stopt niet zelfs niet na 2a3 sec niet vanwege de veiligheidsrelais
toevallig had ik nog een andere liggen en heb ik die geprobeerd en de test opnieuw gedaan
dan wordt het zakje ook beetje vol geblazen maar dan stopt na 2a3 seconden vanwege de relais

toen nog even stukje gereden tot de motor warm is en daarna uitgezet en een paar minuten gewacht.
Ik kon de motor daarna weer normaal starten zonder dat die afslaat dus het lijkt door het vervangen van de relais opgelost te zijn.

@Gert, je had het over het weglaten van de relais. Hoe sluit je het dan aan. Sluit je dan de LPG afsluiter aan op de HEI distributie tach punt?

nogmaals bedankt voor het meedenken
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Chevy smallblock wil met een warme motor niet stationair draaien

Post by gert »

niet aan de tach aansluiting!
de beide afsluiters (tank en verdamper) via de gas/benzine schakelaar van spanning voorzien.
die bedrading ligt er uiteraard reeds, je kunt gewoon de beide afsluiter-aansluitingen op het relais blokje , schuifstekkertjes denk ik, met elekaar doorverbinden, en dan op de draad aansluiten die spanning krijgt van de g/b schakelaar.
mag officieel niet, maar voorkomt wel de meeste storingen.
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: Chevy smallblock wil met een warme motor niet stationair draaien

Post by apmain »

ok ik heb alleen geen g/b schakelaar omdat het gas only is :)
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Chevy smallblock wil met een warme motor niet stationair draaien

Post by gert »

ok, je hebt dus ook geen carburateur?
dan moet de spanning gewoon van het contactslot komen, of een aansluiting van de zekeringkast die 12 volt heeft met contact aan.
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: Chevy smallblock wil met een warme motor niet stationair draaien

Post by apmain »

ja nog een rochester 2 jet carb vandaard dat ik je topic interessant vond...
ik heb al een spare carb op de kopt getikt voor de kleppenplaat en al wat ijzerwerk besteld om de adapter te maken voor de impco mixer :)
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Chevy smallblock wil met een warme motor niet stationair draaien

Post by gert »

is dat een 2 grote en 2 kleine kleppen?
Post Reply