Klep seals

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Green-Hornet
Posts: 569
Joined: Mon Jan 04, 2010 7:45 pm

Klep seals

Post by Green-Hornet »

Ik heb mijn pontiac 400 '76 laten inlopen, gelukkig is alles goed gegaan :thumbs: .

Nu heb ik voor de break-in de binnenste klepveren eruit gehaald en wil deze binnenkort terug plaatsen.

Maar voordat ik ze terug zet wil ik even weten of ik de umbrella seals (8 stuks) voor de inlaatkleppen ook moet monteren.
Heb alle o-rings van de kleppen al vervangen.

Ik hoor allemaal verschillende verhalen.

Origineel hebben de umbrellas er volgens mij wel ingezeten,ik zag een paar kapotte in een bakje liggen die ik jaren terug van de revisie boer heb gekregen.


Image

Links de oude umbrella, in het midden de nieuwe umbrella(zat in het felpro pakking set) rechts het(extra) zakje met nieuwe o-rings


Image



Image

Ik hoor het graag.
Pavement Pounder
Posts: 7962
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Klep seals

Post by Pavement Pounder »

Niks mis met de umbrellas
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Klep seals

Post by Grasmusen »

Dit zijn geen paraplu`s. paraplu gaan ruim over de geleider met de klep op en neer. Dit zijn seals die vast op de klepgeleiders zitten. Die zou ik op de inlaat zetten, en die "ringen"op de uitlaat klep.

Gr.G
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: Klep seals

Post by jobnu »

Heb ik mij in het verleden ook afgevraagd. Ik heb een Buick motor en daar zitten origineel op de uitlaatkleppen geen seals.
NA reviesie een paar jaar geleden heb ik ook alleen de Fell-Pro seal op de inlaat kleppen gebruikt.

Nu geeft hij wel na een warme start een blauwe puf. Toch olie die via de klepsteel naar beneden sijpelt.

Ik weet niet hoe het bij Pontiac zit maar bij Buick moeten eerste de uitaatklep geleiders bewerkt worden wil je er een seal op kunnen doen.
Wat je zecht, veel verschillende verhalen.
Achteraf heb ik de verkeerde keuze gemaakt vind ik.
Green-Hornet
Posts: 569
Joined: Mon Jan 04, 2010 7:45 pm

Re: Klep seals

Post by Green-Hornet »

Vandaag wilde ik beginnen om de dubbele klepveren terug te zetten zonder de koppen eraf te halen.Maar moet deze hendel maandag op het werk aanpassen, hoek is niet goed om netjes de seals terug te zetten,zie foto
Image

Heb even gekeken naar die intake seals/umbrella voor over de klepsteel( heb hem op de uitlaatklep gedaan omdat daar alleen de veer vanaf is 😉 )
Lijkt mij weinig beweeg ruimte voor de klep of bewegen ze maar een paar mm?
Zie foto van de grotere seal tegenover de O-rings

Image

Image


Image
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: Klep seals

Post by jobnu »

Ho stop. Volgens mij zit dat niet goed. Saels moeten over de klepgeleider geschoven worden. Dit gaat niet.
Wat ik al zij, bij de uitlaat zit geen seal. Die klep geleider is daar niet voor gemaakt. (Kan wel aangepast worden).
Haal de veren van je inlaatklep er maar af, dan zie je het verschil.

Sael moet er echt overheen gaan.
Green-Hornet
Posts: 569
Joined: Mon Jan 04, 2010 7:45 pm

Re: Klep seals

Post by Green-Hornet »

Dit is ook ter illustratie, de bovenkant bij de in en uitlaat zijn bij pontiac hetzelfde.
Denk dat ik die grote seals pas kan gebruiken als ik de klepgeleiders kleiner laat maken.
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Klep seals

Post by Grasmusen »

Image

Dit is dus het verschil tussen umbrella en ..........


Image


Dit zij alle types seals die er zijn, en zonder de kop of ge;eider te hoeven bewerken kan je de umbrella`s monteren of de "hat" type.

Verder zou ik bij gietijzeren geleiders de umbrella`s gebruiken. Zeker op de uitlaat..............

succes

prettig weekend

GJ
Green-Hornet
Posts: 569
Joined: Mon Jan 04, 2010 7:45 pm

Re: Klep seals

Post by Green-Hornet »

Grasmusen wrote: Fri Nov 26, 2021 5:08 pm Image

Dit is dus het verschil tussen umbrella en ..........


Image


Dit zij alle types seals die er zijn, en zonder de kop of ge;eider te hoeven bewerken kan je de umbrella`s monteren of de "hat" type.

Verder zou ik bij gietijzeren geleiders de umbrella`s gebruiken. Zeker op de uitlaat..............

succes

prettig weekend

GJ
Bedankt voor de info.
Misschien een rare vraag, maar de klepstelen krijgen met die umbrellas (linker)toch nog genoeg olie/smering?
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Klep seals

Post by Grasmusen »

exact
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Klep seals

Post by Grasmusen »

Tevens heb je dat handige tooltje, en als je later denkt dat je motor teveel "blauwe rook uitstoot kan je altijd nog andere opties monteren. Als het uberhaupt van olie langs de klepstelen is !! Mijn idee koop 16 passende umbrella`s.

Groet G
Green-Hornet
Posts: 569
Joined: Mon Jan 04, 2010 7:45 pm

Re: Klep seals

Post by Green-Hornet »

Besteld... volgende week binnen
Post Reply