Firebird probleem

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
speeddemon
Posts: 352
Joined: Tue Mar 07, 2006 4:18 pm

Firebird probleem

Post by speeddemon »

Hoi,ik heb een probleem met mijn bird het gaat om een 1987 V6 mpfi autom.
Nu het probleem , heb gister met de auto gereden hij liep erg onrustig en sloeg af en toe af ,
Nu wilde ik vandaag er mee weg en niet meer starten ,
De pomp hoor je 2 sec primen (heb er ook start hulp in gespoten in de intake)
Maar niet starten ,mijn cool vin deze slaat altijd gelijk aan met het contact aanzetten ( vin doet het ook niet meer)
Heb de bougie er uit gehaald om te kijken of deze vonkt (ook niet)
De injectoren hoor je clicken ,het ses lampje brand met het contact aan
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn
Camatruder
Posts: 77
Joined: Sun Dec 30, 2012 3:50 pm

Re: Firebird probleem

Post by Camatruder »

Foutcode uitlezen, geen toestel voor nodig alleen stukje draad.
speeddemon
Posts: 352
Joined: Tue Mar 07, 2006 4:18 pm

Re: Firebird probleem

Post by speeddemon »

👍gaan we even doen
Speedybuick
Posts: 555
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:40 pm

Re: Firebird probleem

Post by Speedybuick »

VAT vehicle anti theft systeem zit die er nog in?
Daar zijn vaak problemen mee vaak is er een lamp met security tekst die gaat branden. Deze moet uit gaan anders staat de ontsteking uit omdat de VAT in antidiefstal mode blijft staan.
De sleutel wordt dan niet meer herkent door het VAT systeem en kan diverse redenen hebben.
Als test moesten we dan altijd het contact 10 sec aanzetten, en weer uitzetten en dit minimaal 3x herhalen tot de security lamp uitging dan start de wagen weer. Heb dit ook wel eens 20x moeten doen. En bij een andere wagen moest er nieuw VAT kastje in en bij Pietersen USA cars in Rotterdam de sleutel en nieuwe VAT kastje op elkaar afgestemd worden.
speeddemon
Posts: 352
Joined: Tue Mar 07, 2006 4:18 pm

Re: Firebird probleem

Post by speeddemon »

Hoi, ik heb geen sleutel met een chip ook geen security lampje😞 Jammer genoeg,het is nog een oud systeem 😂

Heb net de codes na gekeken maar zodra ik de a en b terminal aansluit dan knalt bij een verdeel blokje de zekering er uit
Zodra ik het contact in run zet (niet sleutel door draaien om te starten )
En dan geeft hij code 12 door.
De cooling Fin deed het heel even en nu weer niet ,de benzine pomp primed enkel als er olie druk is niet met een koude start .
Heb div relay,s na gekeken met een multimeter op sommige draden staat 12v
Bromgabber
Posts: 3056
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Firebird probleem

Post by Bromgabber »

speeddemon
Posts: 352
Joined: Tue Mar 07, 2006 4:18 pm

Re: Firebird probleem

Post by speeddemon »

👍👍gaan we even lezen
speeddemon
Posts: 352
Joined: Tue Mar 07, 2006 4:18 pm

Re: Firebird probleem

Post by speeddemon »

Weer een ander probleem erbij de pomp gaat nu al lopen met de accu spanning er op zonder dat je de sleutel om draait
En aan een verdeel blokje zit een 30amp zekering deze klapt er gelijk uit met de accu pool er op zetten
speeddemon
Posts: 352
Joined: Tue Mar 07, 2006 4:18 pm

Re: Firebird probleem

Post by speeddemon »

Ben even bezig geweest m heb de relais uit gewisseld en de oiliesensor even er af gehaald
De pomp ging gewoon aan zo als deze hoort te doen .
Toen de relais weer terug gezet (ook zonder sender ) de pomp ging doen zo als die het hoort 2sec primen.
Heb de relais helemaal er af gehaald geen 12v er meer op enkel de sender er op deze ging pas aan na een paar keer
Door starten ,
Daarna heb ik alles terug gezet incl de zekering die er telkens uit klapt ,de pomp ging gewoon aan 2seconden primen
En doet alles wat het moet doen zekering blijft heel ,maar nog steeds niet starten
speeddemon
Posts: 352
Joined: Tue Mar 07, 2006 4:18 pm

Re: Firebird probleem

Post by speeddemon »

Wat de auto nu doet is,motor draait goed rond benzine pomp doet het ook ,primed en doet wat hij moet doen.
De injectoren doen het ook ,
Op de bobine heb ik met een multimeter gekeken er staat 12v op stekker 1 met 1 draad, stekker 2 met de oranje staat 12v op

De relais onder de motor kap naast de junction blok hoor je klikken als de Polen er op gaan ,
Als ik bij de obd de a en de b paper clip er in doe dat slaat de zekering er uit bij de junctionblock onder de motor kap
Dus ik kan de ses niet uit lezen
De vin doet het wel met direct 12v erop (deze deed het altijd gelijk met contact aan)
Dus de Cool vin doet het niet en hij start niet .
Weet iemand wat er aan de hand is

Ps er zitten 3 zekering aan de start motor waar zijn deze voor
Camatruder
Posts: 77
Joined: Sun Dec 30, 2012 3:50 pm

Re: Firebird probleem

Post by Camatruder »

Als je bij een 3th gen de codes uitleest door het brugje te plaatsen en het contact aan te zetten, dan moet de ventilator aangaan. Als op dat ogenblik een zekering springt maar de ventilator werkt wel op een externe voeding, dan zit er mss een probleem in de bedrading vd fan of zijn sturing. Deze kortsluiting of massasluiting zou ervoor kunnen zorgen dat de startmotor niet genoeg spanning/stroom krijgt.
speeddemon
Posts: 352
Joined: Tue Mar 07, 2006 4:18 pm

Re: Firebird probleem

Post by speeddemon »

Ben gister avond even bezig er mee geweest heb nu
De vin draait weer zoals deze het deed,
Brandstof pomp doet het goed ,
Heb er een schroevendraaier in de coil draad gedaan geen vonk dit ook gedaan met de bougie dop geen vonk
Wat zou nu nog kunnen zijn🤔
Bromgabber
Posts: 3056
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Firebird probleem

Post by Bromgabber »

Misschien simpel weg bobine stuk?
Krijgt wel puls met starten op de bobine?
Ken deze motoren niet, maar je zou weerstanden kunnen meten op de bobine.

Hij start wel, maar slaat niet aan :!:
speeddemon
Posts: 352
Joined: Tue Mar 07, 2006 4:18 pm

Re: Firebird probleem

Post by speeddemon »

Hoi,heb op de roze draad met contact aan 12v stekker 2 (zit 1min en plus op ) stekker 2 daar staat 1 draad 12v op (hier zit ook 2 draden op 1 12v en 1 - )
De bobine zelf deze heb ik geprobeerd te laten vonken met een schroevendraaier tegen het chassis aan .
De motor draait rond maar slaat niet aan 😞
Post Reply