Suburban, achterkant te hoog, welke bladveer weghalen ?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: Suburban, achterkant te hoog, welke bladveer weghalen ?

Post by RobDodge »

Ik denk dat als je het aantal veerbladen links en rechts gelijk maakt je auto scheef doorgezakt gaat staan.

Die extra bladen zijn denk ik toegevoegd om dat te camoufleren. Waarschijnlijk is een vorige eigenaar aan het hobbyen geweest met gebruikte veerpaketten van verschillende subs. Dan is de kans groots dat het resultaat van de verbouwing scheef staat.😉
Robin_Chevelle
Posts: 736
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Suburban, achterkant te hoog, welke bladveer weghalen ?

Post by Robin_Chevelle »

RobDodge wrote: Sat Sep 18, 2021 1:14 pm Ik denk dat als je het aantal veerbladen links en rechts gelijk maakt je auto scheef doorgezakt gaat staan.

Die extra bladen zijn denk ik toegevoegd om dat te camoufleren. Waarschijnlijk is een vorige eigenaar aan het hobbyen geweest met gebruikte veerpaketten van verschillende subs. Dan is de kans groots dat het resultaat van de verbouwing scheef staat.😉
Die kans is heel groot.
Verlagen is simpel, pak die dikke onderste er tussenuit. Je verlaging is de dikte.
Moet uit nog lager? Pak de eerste volgende er tussenuit, de kortste. Je verlaging is de dikte plus een heel klein beetje vanwege de spanning in het veer pakket.
Zo ga je verder tot de gewenste hoogte. Ik had met verlagen, links en rechts evenveel bladen eruit en vervolgens een auto die scheef hing. Daarom aan 1 kant een blad meer als aan de andere kant moeten doen om het recht te zetten.

Zodra je nog maar 2 bladen in het pakket heb, wordt de boel wel wat slap.
Kootje
Posts: 221
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban, achterkant te hoog, welke bladveer weghalen ?

Post by Kootje »

Weinig van verlagen gekomen, inbouwen van een radio had even prioriteit maar dat is bijna klaar, dus gaan we weer veren tellen.

Dat dikke blad als eerste weghalen dacht ik ook eerst aan tot het verhaal van Muddy Bandit over de askanteling en behoudt van je overige bladen. Dan toch maar met de bladen daarboven en/of verder daarboven beginnen. Auto staat nu overigens keurig recht.
Robin_Chevelle wrote: Mon Sep 27, 2021 8:42 am Zodra je nog maar 2 bladen in het pakket heb, wordt de boel wel wat slap.
:lol: hehe, 2 bladen over, dan zal ik m`n koplampen bij moeten gaan stellen denk ik. :D
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Suburban, achterkant te hoog, welke bladveer weghalen ?

Post by boyanka »

Ik heb eens mijn pickup aangepast met de dropped shackle's. Werkt perfect. Ik zou van de Bladveren verwijderen afblijven. Mede omdat de kans op breken groter wordt.
Robin_Chevelle
Posts: 736
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Suburban, achterkant te hoog, welke bladveer weghalen ?

Post by Robin_Chevelle »

Kootje wrote: Mon Sep 27, 2021 9:42 pm Weinig van verlagen gekomen, inbouwen van een radio had even prioriteit maar dat is bijna klaar, dus gaan we weer veren tellen.

Dat dikke blad als eerste weghalen dacht ik ook eerst aan tot het verhaal van Muddy Bandit over de askanteling en behoudt van je overige bladen. Dan toch maar met de bladen daarboven en/of verder daarboven beginnen. Auto staat nu overigens keurig recht.

:lol: hehe, 2 bladen over, dan zal ik m`n koplampen bij moeten gaan stellen denk ik. :D
Wat je ook doet met verlaging, je pinion angle (hoek / kanteling van de achteras) moet je hoe dan ook nu meten en na verlaging meten en eventueel corrigeren om trillingen uit de aandrijflijn te voorkomen.
Zijn aluminium kegjes voor die je er dan tussen kan drukken om correctie aan te brengen.

Google maar is op: "pinion angle degree leaf" en dan afbeeldingen...
Zie je het snelste wat ik bedoel.
Kootje
Posts: 221
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban, achterkant te hoog, welke bladveer weghalen ?

Post by Kootje »

boyanka wrote: Sun Oct 03, 2021 9:34 am Ik heb eens mijn pickup aangepast met de dropped shackle's. Werkt perfect. Ik zou van de Bladveren verwijderen afblijven. Mede omdat de kans op breken groter wordt.
Ik heb ze net besteld. Niet de goedkoopste, wel de makkelijkste optie
Robin_Chevelle wrote: Sun Oct 03, 2021 10:33 am

Wat je ook doet met verlaging, je pinion angle (hoek / kanteling van de achteras) moet je hoe dan ook nu meten en na verlaging meten en eventueel corrigeren om trillingen uit de aandrijflijn te voorkomen.
Zijn aluminium kegjes voor die je er dan tussen kan drukken om correctie aan te brengen.

Google maar is op: "pinion angle degree leaf" en dan afbeeldingen...
Zie je het snelste wat ik bedoel.
Eens, maar ik ga er vanuit dat de Sub niet op deze manier uit de fabriek gekomen is. Dus iemand heeft hem verhoogd, of die ook rekening gehouden heeft de pinion angle gaan we zien/horen, of eigenlijk liever niet. En we hebben het niet over echt verlagen natuurlijk, die paar cm.
Die afbeeldingen zijn duidelijk, kan alleen niet helemaal uit opmaken waar dat shimmetje tussen moet. Tussen as en verenpakket ?
Robin_Chevelle
Posts: 736
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Suburban, achterkant te hoog, welke bladveer weghalen ?

Post by Robin_Chevelle »

Kootje wrote: Tue Oct 05, 2021 10:10 pm
Die afbeeldingen zijn duidelijk, kan alleen niet helemaal uit opmaken waar dat shimmetje tussen moet. Tussen as en verenpakket ?
Ja precies daar, tussen as en veren pakket om de as iets voor- of achter-over te kantelen
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Suburban, achterkant te hoog, welke bladveer weghalen ?

Post by muddy bandit »

Die shims ben je niet nodig als je het verenpakket gaat wijzigen, want de ingaande hoek en uitgaande hoek van de kruisstukjes van je cardanas blijven gelijk aan elkaar als je bladveren bij gaat steken of er tussen uit gaat halen.
Dit speelt eigenlijk pas als je de hoogte van één ophangpunt van de bladveren drastisch gaat wijzigen of als de kruisstukken voorbij hun maximale hoek komen, maar dan loop je nog wel tegen wat meer problemen aan die je moet aanpassen.
(en neem dan ook gelijk stalen shims en niet die zachte low budget aluminium shims, want die aluminium dingen slijten er zo tussen uit)
Robin_Chevelle
Posts: 736
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Suburban, achterkant te hoog, welke bladveer weghalen ?

Post by Robin_Chevelle »

muddy bandit wrote: Sat Oct 09, 2021 11:08 am Die shims ben je niet nodig als je het verenpakket gaat wijzigen, want de ingaande hoek en uitgaande hoek van de kruisstukjes van je cardanas blijven gelijk aan elkaar als je bladveren bij gaat steken of er tussen uit gaat halen.
Dit speelt eigenlijk pas als je de hoogte van één ophangpunt van de bladveren drastisch gaat wijzigen of als de kruisstukken voorbij hun maximale hoek komen, maar dan loop je nog wel tegen wat meer problemen aan die je moet aanpassen.
(en neem dan ook gelijk stalen shims en niet die zachte low budget aluminium shims, want die aluminium dingen slijten er zo tussen uit)
Ik spreek uit eigen ervaring, na het verwijderen van een paar bladen moest ik shims plaatsen om de pinion hoek te corrigeren en trillingen uit de aandrijflijn te krijgen.
Heb wel de aluminium massieve versie gebruikt, jaren mee rond gereden zonder problemen. Ik rij niet in pekel, ze waren bij uitbouw (ombouw naar 4 link) nog als nieuw.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Suburban, achterkant te hoog, welke bladveer weghalen ?

Post by muddy bandit »

En zo zie je maar weer dat iedereen andere ervaringen heeft. :D

Ik heb in de afgelopen 30 jaar al tientallen bladgeveerde auto's stevig verhoogd en verlaagd, maar die shims ben ik daarbij eigenlijk nooit nodig geweest als het enkel aanpassen of vervangen van het verenpakket betreft.
Voor de cardanas geldt dat de beide kruisstukjes onderling gewoon dezelfde hoek moeten blijven maken en dat het schuifstuk in de cardanas voldoende ruimte moet blijven houden, en dat de askanteling bij acceleratie ook binnen de perken moet blijven door voldoende stugheid in het verenpakket te behouden (vandaar mijn advies om die dikke lastbladen aan te houden) of met behulp van een traction bar.
Shims gebruik ik alleen maar bij het stevig wijzigen van de lengte van veerschommels zodat het difhuis weer netjes in de originele horizontale stand komt te staan, kantel je het pignonlager namelijk naar boven dan gaat dit ten koste van de smering van dit lager.
Kootje
Posts: 221
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban, achterkant te hoog, welke bladveer weghalen ?

Post by Kootje »

Eindelijk zit de drop shackle kit eronder, ik heb de 2 inch versie gat genomen maar dat heb ik zeker niet gered. Na het verwijderen van de hulpveren vorig jaar en nu deze kit eronder heb ik 48mm verlaging gemeten aan de wielkast gerealiseerd. Dus ruim 6 cm aan de trekhaak, auto staat nu ook duidelijker rechter. Niet 100% naar mijn zin maar die veren zijn zo zwaar, nu ik ze er weer onder heb zitten vind ik het prima.

Uiteraard alle oude rubbers vervangen door nieuwe plastic bushings (lagers?) De auto kraakt nu ook niet meer tijdens het inveren, heerlijk.
Image

Veiligheid voor alles. (ook nog paar assteunen onder de auto staan :)
Kelderwin staat er voor extra extra hoor, niet dat iemand denkt dat dat mijn garage krik is of zo :D

Image
Post Reply