Remleidingen maken

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
SRB12
Posts: 839
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Remleidingen maken

Post by SRB12 »

Binnenkort komt mijn auto eindelijk terug van de spuiter, dus mag ik gaan opbouwen.
Uiteraard komen de oude stalen remleidingen niet meer terug. Maar de wereld van zelf remleidingen maken is een nieuwe voor me.
Ooit is voor een APK een keer een koperen remleiding aangelegd, dus kennelijk kan koper. Maar je hebt ook nog weer allemaal verschillende maten wartels en dergelijke. Wie heeft hier ervaring mee? Gereedschap kan ik lenen.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Remleidingen maken

Post by mercury1970 »

CuNiFer zou ik nemen; zit koper in Nikkel en Ijzer, roest niet en is makkelijk buigbaar.
Met oude wartels naar remmenboer gaan en nieuwe kopen/bestellen.
Voorzijde teflon leidingen laten maken ipv rubberen; Goodridge is een NL firma, die kun je de oude rubberen slangen opsturen als voorbeeld en dan maken zij er een set met de afwerking die jij wilt...... Die hoef je nooit meer te vervangen en zet niet uit met remmen.
SRB12
Posts: 839
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Remleidingen maken

Post by SRB12 »

Ah dat is wel mooi spul ja. En goede tip van wartels vergelijken, ik heb alles nog wel bewaard, ook al ga ik het niet meer gebruiken.
Dat teflon wist ik niet, maar ga ik onthouden. Ik heb inmiddels al nieuwe slangen gekocht, dus dat wordt dan voor de volgende keer.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Remleidingen maken

Post by muddy bandit »

Het gemakkelijkst is gewoon dezelfde maat gebruiken als wat erop zat, zowel qua wartels als qua diameter leidingen.... het moet immers ook allemaal weer aansluiten op je (hoofd)remcilinders en remslangen.
Qua werk is het prima zelf te doen: meten, buigen, passen, felsen en monteren.... de meest gemaakte fout is nog steeds het warteltje vergeten (of verkeerd om te plaatsen) voordat je gaat felsen.
Als de oude leidingen nog goed in vorm zijn dan kun je die zelfs als voorbeeld gebruiken.
Tevens ook even opletten of het felsgereedschap wel de juiste felsrand geeft voor de wartels, daar zijn namelijk meerdere versies voor. (SAE, DIN single/double)

Koper kan goed, maar het is zacht materiaal wat kwetsbaar is als je het in de toekomst nog weer eens los moet maken.
Ik gebruik liever cunifer leidingen (koper/nikkel/ijzer legering), dit is veel sterker en verwerkt ook wat strakker.
Nadeel is wel dat het felsgereedschap hier ook geschikt voor moet zijn, want een setje voor koper felsen is snel kapot als je daarmee cunifer gaat verwerken.
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Remleidingen maken

Post by Grasmusen »

Staal verzinkt is ook nog een optie, heb ik op de achteras gebruikt. Staal, omdat je orgineel maar 1 of hooguit 2 bevestigingspunten heb. Leidingen van af je rempomp naar je remkracht verdeler (als die er op zit )zou ik ook van staal maken. En voor een paar centen heb je dit https://www.hbm-machines.com/producten/ ... r-buigtang. Voor maken van een mooie dubbele flare is het zaak om een mooi pijpuiteinde te hebben. Als je een pijpensnijder gebuikt, kan je de ingerolde braam aan de binnenzijde van de pijp met een accutol en een puntfrees verwijderen.

Succes
Gr G
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: Remleidingen maken

Post by RobDodge »

Als je je flare's gaat persen aan je remleidingen zorg dat je smering heb! Voordeel: je maakt ze makkelijker en je spaart je gereedschap. :thumbs:
SRB12
Posts: 839
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Remleidingen maken

Post by SRB12 »

Grasmusen wrote: Fri Sep 03, 2021 5:25 pm Staal verzinkt is ook nog een optie, heb ik op de achteras gebruikt. Staal, omdat je orgineel maar 1 of hooguit 2 bevestigingspunten heb. Leidingen van af je rempomp naar je remkracht verdeler (als die er op zit )zou ik ook van staal maken. En voor een paar centen heb je dit https://www.hbm-machines.com/producten/ ... r-buigtang. Voor maken van een mooie dubbele flare is het zaak om een mooi pijpuiteinde te hebben. Als je een pijpensnijder gebuikt, kan je de ingerolde braam aan de binnenzijde van de pijp met een accutol en een puntfrees verwijderen.

Succes
Gr G
Waarom zou je staal doen? En wat voor bevestigingspunten bedoel je, die van de leiding op het chassis?
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Remleidingen maken

Post by Grasmusen »

Staal verzinkt op de achteras gebruikt. Omdat je daar orgineel maar 1 of hooguit 2 bevestigingspunten hebt. Staal blijf strak. Koper vind ik te slap, ook onder de motorkap. Daar moet je toch wel eens wat aanpassen etc. Als je dan tegen zo`n slap koperleidingje aan beukt moet je alles weer recht buigen .

Kan allemaal, tis maar net wat je wilt. Staal is een optie..................

GrG
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Remleidingen maken

Post by Grasmusen »

Image

Koper lijkt mij hier niet geweldig, zeker bij de linker leiding.

Gr. G
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: Remleidingen maken

Post by Lennard »

kun je niet een setje rvs leidingen kopen ? Nooit meer last van roest oid en gelijk alles nieuw
Weet dat er voor oudere jeeps dit gewoon te koop is.
Lijkt me sterk dat het voor het a body chassis niet te krijgen is.
SRB12
Posts: 839
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Remleidingen maken

Post by SRB12 »

Koper, of cunifer roest ook niet. Die setjes zijn er zeker wel, maar die kosten 100 dollar en dan moet het nog naar Nederland. Dan kan ik het ook wel zelf maken. Die van koper naar het verdeelblok achter is nog goed.
Zojuist geinspecteerd; de paar leidingen van de remcilinder naar het verdelerblok zijn ook nog goed, dus het gaat alleen om 4 leidingen naar de wielen.
Dat is 3/16 leiding en daar zou de 3/8-24 wartel bij horen. Maar ik neem dat deze week mee naar de materialen shop, dan moet het lukken.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Remleidingen maken

Post by Nick_nl »

Zelf ben ik ook een liefhebber van cunifer. Rvs is met gewoon fels gereedschap onmogelijk. Veel te hard.
Ebay link zoeen heb ik gebruikt en dat werkt ook onder de auto best prettig.
SRB12
Posts: 839
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Remleidingen maken

Post by SRB12 »

Nou, ik heb cunifer besteld. Morgen binnen.
En een paar meter 8mm koper voor de oliekoelleidingen.
Moet lukken.
SRB12
Posts: 839
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Remleidingen maken

Post by SRB12 »

Cunifer verwerkt prima. Zit er inmiddels onder. Brandstofleiding ook aangelegd. Komend weekend geen tijd, maar ik hoop het weekend erop tijd te hebben om het blok er weer in te hangen. Pas daarna plaats ik de hoofdremcilinder en weet ik of ik het goed heb gedaan.
Post Reply