insteek trekhaak

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
gert
Posts: 3738
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

insteek trekhaak

Post by gert »

ik zoek een stuk koker profiel inwendig 2 inch (51 mm) om een insteek trekhaak te maken
of een receiver hitch adapter 2,5 naar 2 inch.
of een complete ouwe trekhaak waar ik de receiver vanaf kan halen
iemand een idee waar te koop, of heeft iets liggen?


Image

Image
Robin_Chevelle
Posts: 736
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: insteek trekhaak

Post by Robin_Chevelle »

kan je zo'n stuk koker in die maat niet gewoon bij de ijzerwaren handel kopen?

Anders 1 bestellen bij rockauto, heb er 2jaar terug ook een trekhaak besteld, verzendkosten waren ook nog is niet eens gek.
gert
Posts: 3738
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: insteek trekhaak

Post by gert »

inwendig 2 inch is hier niet te krijgen ,alleen heel dunwandig.
ik heb liever een ouwe gebruikte die ik verbouw voor mijn auto, is een 1978 oldsmobile cutlass salon.
Bazz
Posts: 199
Joined: Sun Aug 23, 2020 9:30 pm

Re: insteek trekhaak

Post by Bazz »

Zag toevallig dit topic en vroeg mij af hoe het zat als ik een trekhaak van rockauto monteer is dat dan ook meteen oke . Heb hem net binnen namelijk , jammer genoeg vergeten de insteekbuis met knop mee te bestellen :cry:
gert
Posts: 3738
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: insteek trekhaak

Post by gert »

bedoel je ok voor de wet?
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: insteek trekhaak

Post by RobDodge »

Bazz wrote: Mon Sep 06, 2021 5:46 pm Zag toevallig dit topic en vroeg mij af hoe het zat als ik een trekhaak van rockauto monteer is dat dan ook meteen oke . Heb hem net binnen namelijk , jammer genoeg vergeten de insteekbuis met knop mee te bestellen :cry:
Zal wel goed wezen denk ik..
Ik heb 2 jaar geleden een aanvraag gedaan voor trekgewicht op kenteken, ik kreeg ongezien 2Ton trekgewicht. Kon ook meer trekgewicht krijgen, maar daarvoor moest ik wel komen voor een schouw
gert
Posts: 3738
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: insteek trekhaak

Post by gert »

voor de wet moet er een keuring op een trekhaak losgelaten zijn.
maar ik heb er gewoon zelf 1 gemaakt, en ik steek er een kogel in met daarop een prachtig type plaatje in het duits, dat overtuigd doorgaans de politie.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: insteek trekhaak

Post by muddy bandit »

Officieel gezien moet naast de vermelding van het trekgewicht op kenteken de trekhaak ook voorzien zijn van een EU-keurmerk met daarop vermelding max. trekgewicht, het laagste gewicht van beide is daarbij bepalend voor wat er werkelijk aan aanhangergewicht getrokken mag worden.
De Amerikaanse kogels hebben geen EU-keurmerk en mogen hier dus ook niet gebruikt worden om aanhangers te trekken (ook geen aanhangers <750 kg), die mag je hier dus alleen maar gebruiken voor fietsendragers enzovoorts.

In de praktijk kraait er geen haan naar totdat je een keer aan de kant gezet wordt met de combi voor een verkeerscontrole, en dan kan het opeens duur uitpakken en mag je de kar ter plekke laten staan.
Boete voor overbelading van meer dan 75% (momenteel € 500,= ex. administratiekosten), en in geval van bedrijfsmatig gebruik wordt het tevens ook nog aangemerkt als een economisch delict.
gert
Posts: 3738
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: insteek trekhaak

Post by gert »

hey Bandit, wordt er nog ergens terrein gereden tegenwoordig in dit land?
Bazz
Posts: 199
Joined: Sun Aug 23, 2020 9:30 pm

Re: insteek trekhaak

Post by Bazz »

muddy bandit wrote: Tue Sep 07, 2021 2:59 am Officieel gezien moet naast de vermelding van het trekgewicht op kenteken de trekhaak ook voorzien zijn van een EU-keurmerk met daarop vermelding max. trekgewicht, het laagste gewicht van beide is daarbij bepalend voor wat er werkelijk aan aanhangergewicht getrokken mag worden.
De Amerikaanse kogels hebben geen EU-keurmerk en mogen hier dus ook niet gebruikt worden om aanhangers te trekken (ook geen aanhangers <750 kg), die mag je hier dus alleen maar gebruiken voor fietsendragers enzovoorts.

In de praktijk kraait er geen haan naar totdat je een keer aan de kant gezet wordt met de combi voor een verkeerscontrole, en dan kan het opeens duur uitpakken en mag je de kar ter plekke laten staan.
Boete voor overbelading van meer dan 75% (momenteel € 500,= ex. administratiekosten), en in geval van bedrijfsmatig gebruik wordt het tevens ook nog aangemerkt als een economisch delict.
Een boete vind ik nog kleinste probleem , zit meer met feit voor de gevolg schade als er één keer iets fout gaat en de verzekering trekt zijn handen er vanaf doordat niet klopt .

Zal eens dieper gaan graven , want als niet Amerikaans mag zijn hoe komen de andere auto's dan wel met trekhaak door de keuring van de RDW . Bedoel de import auto's , of moeten daar alle trekhaak en onder vandaag ?
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: insteek trekhaak

Post by muddy bandit »

Bazz wrote: Wed Sep 08, 2021 6:23 am
Zal eens dieper gaan graven , want als niet Amerikaans mag zijn hoe komen de andere auto's dan wel met trekhaak door de keuring van de RDW . Bedoel de import auto's , of moeten daar alle trekhaak en onder vandaag ?
Een trekhaak mag er altijd wel onder zitten van de RDW, de enigste beperking waar je tegen aan loopt is het gebruik van een niet gekeurde trekhaak.
Maar er zijn ook wel E-gekeurde trekhaken in de handel die gewoon in de USA koker passen.
https://www.rameder.nl/auto-hak-trekhaa ... oup%20%231
gert
Posts: 3738
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: insteek trekhaak

Post by gert »

ja, voor belachelijke prijzen.
Bazz
Posts: 199
Joined: Sun Aug 23, 2020 9:30 pm

Re: insteek trekhaak

Post by Bazz »

muddy bandit wrote: Wed Sep 08, 2021 9:46 pm Een trekhaak mag er altijd wel onder zitten van de RDW, de enigste beperking waar je tegen aan loopt is het gebruik van een niet gekeurde trekhaak.
Maar er zijn ook wel E-gekeurde trekhaken in de handel die gewoon in de USA koker passen.
https://www.rameder.nl/auto-hak-trekhaa ... oup%20%231
Zou een idee zijn maar de rest van de constructie dan ? Daar zit gewoon een mooie Amerikaans / Mexicaanse sticker op .
gert
Posts: 3738
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: insteek trekhaak

Post by gert »

kennelijk is alleen het gedeelte met de kogel belangrijk, dat mag waarschijnlijk ook gewoon aan de bumper vastzitten......
fury 74
Posts: 146
Joined: Mon Dec 29, 2008 6:35 pm

Re: insteek trekhaak

Post by fury 74 »

Heb deze bestelt en zou volgens Rameder zou die goedgekeurd moeten worden.

https://www.rameder.nl/auto-hak-trekhaa ... p6EALw_wcB
Post Reply