Carterpan pakking Ford 400M

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Carterpan pakking Ford 400M

Post by Bromgabber »

Bij mijn Lincoln Continental mark V uit 1979, wil ik die oliepomp vervangen en moet dus de carterpan er onder vandaan.
Dat is geen probleem, maar de pakking is zon 4 delige met kurk en rubber maantjes.
Bij mijn Chevy heb ik er toen 1 van Felpro gemonteerd, blauw rubber en 1 geheel. Ideaal.

Zon pakking wil ik dus eigenlijk ook voor de Lincoln, maar die kan ik niet erg vinden.
Als ik op autogegevens zoek komt deze ook niet naar voren bij de zoek resultaten, maar als ik zoek op motortype wel.
Maar daar staat eigenlijk bij, voor 351W.
Nou heb ik ooit eens begraven dat die motoren het zelfde onderblok hebben maar krukas met andere slag en cilinders iets grotere boring (kan ik ook verkeerd begrepen hebben.)

Of te wel mijn vraag, weet iemand of dit gaat passen op een 400M uit 1975? (motor is eens vervangen)

Link:
https://www.summitracing.com/parts/fel- ... /year/1975
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Carterpan pakking Ford 400M

Post by MotiV8 »

Om je oliepomp te wisselen in een Ford 400 moet toch je blok er uit, anders krijg je je carterpan er niet tussenuit, die blijft namelijk achter de oliepomp hangen. Tenzij je geen crossmember onder je motorblok door hebt lopen.
Je oliepomp krijg je niet tussen je carterpan vandaan omdat je oliepomp aandrijfas er van onderuit in het motorblok zit, en derhalve als jij de pomp loshaalt mee naar beneden komt.

Een carterpakking vervangen onder de auto is zondermeer een drama. Dat blok blijft olie naar beneden lekken waardoor je pakking niet blijft plakken.

Bij een Ford 400 is een kapotte oliepomp een zeldzaamheid. Geen oliedruk bij een Ford 400 is kapotte krukaslagers en dat betekend dat de krukas opnieuw geslepen moet worden naar een ondermaat, wellicht hoeft de krukas alleen gepolijst te worden.

Een hoog volume pomp kan alleen in combinatie met een hoog volume carterpan (8 USQrt / 7,5liter). (je eigen caterpan is 5,5 liter).
Die hoog volume oliepompen pompen de olie zo snel rond dat de olie in het carter geen tijd krijgt om af te koelen en derhalve temperaturen bereikt boven de 140' Celsius. Hoe meer toeren, hoe meer temperatuur.
Als je aan een hoog volume oliepomp begind, dan dien je ook een olie temperatuur meter te monteren.

Bij montage van een nieuwe oliepomp, let op dat het borgringetje van de oliepomp as aan de goede kant en van onderaf in het blok gaat. Niet dat ringetje verwijderen! Zonder dat ringetje kan de as van bovenaf eruit, en dat gebeurd als je de ontsteking er een keer uithaalt. Die as laar zich van bovenas niet zomaar terug zakken in de oliepomp, maar meestal er naast waardoor er tijdelijk geen smering is.

Een Ford 400 met oliedruk problemen is altijd krukas gerelateerd, daar zijn boeken genoeg over geschreven en daar staat internet vol mee.
Is een ontwerp fout vwb de olie galerijen in het blok van deze Cleveland broer.
een Ford 351C, 351M/400 heeft aan 30 seconden zonder oliedruk genoeg om de krukas te beschadigen.

Ik heb al aardig wat 400's door mijn handen gehad de afgelopen 3 jaar.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Carterpan pakking Ford 400M

Post by gert »

is dat oliepomp as borgringetje het zelfde systeem als bij een FE motor?
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Carterpan pakking Ford 400M

Post by Bromgabber »

MotiV8, bedankt voor je duidelijke verhaal. Daar kan ik en misschien ook anderen wat mee ;)

Carterpan kan er bij een Lincoln wel onder vandaan, alleen moet het blok een best eind omhoog getilt.
Maar wat je zeg, is niet ideaal.
Had ook al het vermoeden dat deze blokken niet super goed zijn kwa smering.
Vorige is ook stuk gelopen, en inderdaad krukas aan puin.
Carterpan heb ik er toen onder vandaan gehad omdat er een ijzerdraad (of iets dergelijks) van de nylon laag van de distributie tussen de oliepomp tandwieltjes zat..

Zo kwam de krukas bij het vorige blok eruit:

Image
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Carterpan pakking Ford 400M

Post by Bromgabber »

Misschien handig voor iemand die zijn 351/400M willen reviseren:

http://www.garysgaragemahal.com/oiling- ... --old.html
Post Reply