LPG/Gearvendor terugverdientijd

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Kootje »

Robin_Chevelle wrote: Mon Jun 14, 2021 8:51 am Ik heb ook beide LPG tanks onder de auto. 1 of andere giga tank in de auto is voor actieradius ideaal, maar ik gebruik mijn auto voor vakantie, motorfietsen, bouwmaterialen, enz... Niks zo handig als platen van 1.22x2.44 gewoon zo de auto in te schuiven en balken tot 3.60mtr mee te kunnen nemen zonder deur of raam open te moeten laten. :)

Ja, helemaal mee eens, een grote auto moet groot blijven. Maar als ik op bijna onzichtbare manier nog ergens een LPG tank zou kunnen verstoppen is dat zeker wel een optie.
Robin_Chevelle wrote: Mon Jun 14, 2021 8:51 am Lock-up van de 4l80e is ideaal, de originele koppelomvormer die bij een 4l80e zit kan dat. Let wel op, dat je een "benzine" bak koopt. Dus die achter een benzine motor weg komt. Heb je er 1 die achter een diesel zat, dat is de stall speed zo laag, wel ideaal voor laag / efficiënt verbruik, maar nouja ik had dat dus en mijn 1 naar 2 shifts waren zo extreem dat ik bij half gas of meer wielspin had en hij echt vanaf stilstand moeite had een beetje toeren te maken. Heb nu een converter (met lock up) met 2800 rpm stall speed en dat is dag en nacht verschil. Mijn advies zou zijn, zorg dat je er 1 heb van een benzine auto, bouw die in en ga eerst rijden. Kijk hoe het je bevalt.

Ik zal me goed voor laten lichten/inlezen over welke converter er het beste bij de auto/motor/bak/rijstijl past. Eerlijk gezegd klinkt 2800 rpm stall behoorlijk heftig. Kom nooit boven de 2500 rpm eigenlijk.
Robin_Chevelle wrote: Mon Jun 14, 2021 8:51 am Stuurkolom hoef je niet te vervangen, mijn chevelle had een column shifter, nu nog steeds. Je indicator klopt redelijk alleen krijg je hem niet in zijn 1ste versnelling, de shifter gaat niet verder dan zijn 2. Eventueel zou je dat elektronisch kunnen doen of met schakel flippers achter je stuur (of druk knopjes in je stuur).

Daar ben ik alvast blij mee, zou er geen moeite mee hebben als er een ander op zo moeten maar het vinden van passende onderdelen vind ik toch vaak een extra hindernis.
Robin_Chevelle wrote: Mon Jun 14, 2021 8:51 amIk heb voor mijn bus een compushift II gekocht, daarbij zit een schakelaar en kan ik 2 rij programma's/instellingen voorprogrammeren (super eenvoudig, menu vind ik erg overzichtelijk, komt geen laptop aan te pas). Met die schakelaar wil ik rijmodus leeg (dus met overdrive en lock-up) en rijmodus trailer (alleen overdrive zonder lock-up of zonder overdrive en lock up in 3) zodat hij niet te laag in toeren zit als ik vol beladen met trailer of caravan 90kmh rij. Dit ivm de 3.08 achteras. Zo ga ik eerst een jaartje proefrijden, daarna zou ik altijd de 3.08 kunnen wisselen voor iets anders.
De allernieuwste compushift kan je via een app op je telefoon instellen.

Ik heb wat filmpjes opgezocht en begin enthousiast te worden over zo`n shift controller. Het zal wel even tijd in beslag nemen om alle sensoren te plaatsen maar wanneer dat goed gelukt is ben je dus helemaal baas over je eigen bak ! Ik begrijp uit jouw verhaal dat je het lockup moment ook zelf kan bepalen ?
Robin_Chevelle wrote: Mon Jun 14, 2021 8:51 amps. benzine risico, let aub op... Ik heb teveel van binnen verroeste tanks, van binnenuit opgegeten brandstofleidingen/slangen en compleet dicht geslipte vlotterkamers gezien. Zelfs tanks die gingen roesten onder de brandstoflijn, dus bodem met roest terwijl tank meer dan half vol zat... Geen internet story, gewoon eigen ervaring.

Daarom ook die 25% benzine, die wil ik er wel inhouden, met 72 ltr effectief LPG zal ik regelmatig op benzine moeten rijden.

Plannen wijzigen blijkbaar dagelijks, met name door de antwoorden hier (waar ik erg dankbaar voor ben) maar voor nu zou ik eerst gaan voor de 4l80e, met controller en lockup, dan eens kijken wat het verbruik dan wordt en als laatste besluiten of we voor een 300 mixer dual fuel gaan of dat ik alle principes overboord gooi en de benzine tank eruit haal en de hele sub vol hang met LPG tanks.

Thanks voor de input !
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Kootje »

Pavement Pounder wrote: Mon Jun 14, 2021 10:08 am Ik heb 4l80e en gear vendors achter mijn big block 😁 maar ik heb ook 4.11 overbrenging. Gear vendors jaren geleden redelijk goedkoop gekocht. Een gereviseerde 4l80e met converter is al minimaal €1500,- als je mazzel hebt, tel daar ook een computer bij van zon €800,- minimaal. Gtote voordeel van een gear vendors is het blijft zijn waarde houden en je kunt hem er gemakkelijk weer afhalen en door verkopen. En zijn oersterk. Jouw gewicht en motor zou ik niet voor th700r4 of 2004r gaan.

Oh, en ik maak 1800 rpm bij 100 kmph. Mijn verbruik was echt afgenomen
Gearvendor en 4l80e, hou je maar een kort aandrijfasje over zeker ? ;)
Die 1800 toeren bij 100 km/h heb ik wel als streef staan maar is denk ik niet realistisch. Vraag me ook af of dan de motor niet afgeknepen wordt als ie met zo weinig toeren geen slip meer kan maken. Of dat hij gaat lopen jojoen van lock naar unlock. Van de andere kant heeft het blok bij 1800 toeren wel al zo`n 600nm koppel.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Robin_Chevelle »

Ik vraag mij af of je blij wordt van een 300 mixer in combinatie met een 454 big block en dan ook nog een carburateur ertussen. Of dat het een motor wordt die adem haalt door een rietje (astma effect). Zou daar even goed over rondvragen, kijken, luisteren. Niet alleen bij inbouw bedrijven informeren, maar ook bij mensen die ermee rijden (echt rijden dus al paar jaar echte rij ervaring met een vergelijkbare motorinhoud).

Ja lock up bepaal ik zelf (voorgeprogrammeerd). minimale inschakel snelheid, uitschakelsnelheid (ligt lager dan inschakel), tps in % (dus bij hoeveel % gas geven schakelt hij in).
Aansluiten is echt niet moeilijk, enige kleine uitdaging is een sensor bij de carburateur plaatsen onder de juiste hoek, echter de meeste hebben daar ook een kant en klare meegeleverde beugel voor die je er domweg zo opschroeft.

Ik zit nu zelf op 2600rpm bij 100kmh. Als dat in overdrive x0.75 gaat en 1950rpm wordt denk ik dat hij het wel aan kan (niet vol met 50 platen OSB of een aanhanger vol zand erachter).
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by MotiV8 »

Het verbruik op benzine is geen leidraad voor het verbruik op LPG.

Een LPG installatie verhoogt je eigen gewicht op kenteken en gaat dus ten koste van je laadvermogen. Dat is met een Suburban minder van belang.

Actueel verbruik kan behoorlijk verschillen van dat wat je afleest op je kilometer teller.

Ik heb een terug gekeurde '73 F250 (3500kg max) eigen gewicht met 2 onderbouw LPG tanks 100+70 liter en een volle benzine tank (rear mount 70liter) is 2500kg op de weegschaal.
100 liter lpg om te rijden to deze leeg is, dan 70 liter om een pomp te vinden ergens in Europa en mocht dat niet lukken heb ik altijd nog 70 liter benzine die ik Belgie voltank op doorreis naar de bestemming.

Eindoverbrenging met 3.73 en een non lock up C6, 285 70 17 Pirelli Scorpions geeft bij mij een gemeten (GPS) verbruik van 1 op 2.9 met de camperunit 1000kg achterin @ gemiddeld 100km/u
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by gert »

en welke motor heb je erin?
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Kootje »

Robin_Chevelle wrote: Tue Jun 15, 2021 6:35 pm Ik vraag mij af of je blij wordt van een 300 mixer in combinatie met een 454 big block en dan ook nog een carburateur ertussen. Of dat het een motor wordt die adem haalt door een rietje (astma effect). Zou daar even goed over rondvragen, kijken, luisteren. Niet alleen bij inbouw bedrijven informeren, maar ook bij mensen die ermee rijden (echt rijden dus al paar jaar echte rij ervaring met een vergelijkbare motorinhoud).
Volgens mij vertelde mijn garage zo ongeveer hetzelfde een aantal maanden geleden. Een 454 met een 300 mixer en ook nog door een carb is verre van ideaal. Het geeft je wel een enorme actieradius en veel vermogen heb ik niet nodig maar de motor loopt nu werkelijk perfect en met dual fuel zal je toch ergens concessies moeten doen. Op LPG zal het zeker niet minder hoeven te zijn (misschien zelfs nog beter) maar dan zal de benzine eraf moeten.
MotiV8 wrote: Thu Jun 17, 2021 2:01 pm
Ik heb een terug gekeurde '73 F250 (3500kg max) eigen gewicht met 2 onderbouw LPG tanks 100+70 liter en een volle benzine tank (rear mount 70liter) is 2500kg op de weegschaal.
100 liter lpg om te rijden to deze leeg is, dan 70 liter om een pomp te vinden ergens in Europa en mocht dat niet lukken heb ik altijd nog 70 liter benzine die ik Belgie voltank op doorreis naar de bestemming.

Eindoverbrenging met 3.73 en een non lock up C6, 285 70 17 Pirelli Scorpions geeft bij mij een gemeten (GPS) verbruik van 1 op 2.9 met de camperunit 1000kg achterin @ gemiddeld 100km/u
Met die banden, snelheid, overbrenging maak jij dus ook zo`n 2400 rpm bij 100 km/h ? Converterslip niet meegerekend.
Ben ik ook benieuwd wat voor motor erin ligt.


Al met al blijf ik toch behoorlijk in dubio, maar ik geloof toch dat ik eerst ga kijken hoever ik met/op benzine kan komen qua verbruik. De optie compushift, 4l80e icm een lockup converter staan mij meer aan dan overschakelen op LPG hoe onlogisch dat voor sommige ook mag klinken. De investering die ik in automaat en converter doe geeft me rust qua lagere toeren en gegarandeerd een lager verbruik. De 20% moet toch zeker haalbaar zijn. Weggegooid geld is het ook niet, want wanneer ik besluit toch naar LPG over te gaan (100% of dual fuel) blijf ik door besparen.
Laatste 1200 km is het verbruik 1 op 4,5 dat is gecombineerd stad, snelweg en een paar 100km met aanhanger. En eerlijk is eerlijk, dat is eigenlijk helemaal niet zo slecht, mocht ik op de 1 op 5,5 uitkomen ben ik al best tevreden.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by MotiV8 »

gert wrote: Thu Jun 17, 2021 6:31 pm en welke motor heb je erin?
Verse Ford 400, Edelbrock Performer dual plane, Holley 600 vacuum secondairies (aan de kleine kant maar ik draai geen 7000tpm)(kleinere venturies dan een 750 dus betere response).
Compcams high torque milde nokstok, 0' getimed.
Black Jack spagheties, dual 2.5", dual Hooker Aerochamber, MSD 6 ontsteking.
Impco 300 50/70 mixer (met de juiste cone)& een model E verdamper (en wederom vers als in was nodig na 20 jaar).
LPG 20 jaar geleden in gebouwd door LPG goeroes, AGS in Zeist (inmiddels met pensioen) en gereviseerd & afgesteld door Auto Centrum Arkel.

Verbruik is nagenoeg als vorige 400 waar twee jaar geleden de krukas ineens van brak.

Heb twee jaar terug de Cummins 6BT swap serieus overwogen maar dat blok is veel te zwaar, waarmee mijn laadvermogen een issue werd met de camper unit.
Bewust dual fuel, no worries waar ik ook ga. Diesel had dat probleem wellicht ook opgelost, maar dan had ik Powerstroke met een Banks upgrade moeten gaan achteraf gezien, maar daar heb ik toen de krukas brak niet aan gedacht.
Image
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by gert »

ik heb ook zoiets, 390 4V C6 ,maar een supercab, alles op lpg aangepast, en haal 1:6, en rij rustig, nooit sneller dan 80, maar wel veel kortere stukjes.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Kootje »

MotiV8 wrote: Fri Jun 18, 2021 5:57 pm Verse Ford 400, Edelbrock Performer dual plane, Holley 600 vacuum secondairies (aan de kleine kant maar ik draai geen 7000tpm)(kleinere venturies dan een 750 dus betere response).
Compcams high torque milde nokstok, 0' getimed.
Black Jack spagheties, dual 2.5", dual Hooker Aerochamber, MSD 6 ontsteking.
Impco 300 50/70 mixer (met de juiste cone)& een model E verdamper (en wederom vers als in was nodig na 20 jaar).
LPG 20 jaar geleden in gebouwd door LPG goeroes, AGS in Zeist (inmiddels met pensioen) en gereviseerd & afgesteld door Auto Centrum Arkel.
OK, maar dat is toch ook een flink blok met een dual fuel optie ? Goed om te lezen.

Vandaag even langs eigen garage geweest, het moet mogelijk zijn, maar voor goed advies ben ik doorverwezen naar een LPG adresje. Ik meen me te herinneren dat zij ook m`n Chevelle hebben voorzien van LPG installatie, al is dat al bijna 20 jaar terug denk ik zo. Er schijnen verschillende types 300 mixers te zijn, of met verschillende diameter of weet ik veel wat. Dikke leiding vanaf de LPG tank en voor het mooie nog een soort buffertankje vlak bij de verdamper om bij volgas niet gelijk zonder te zitten. Met dit soort maatregelen zou je dual fuel kunnen rijden zonder al te veel concessies te doen. Het gas wordt bij mij toch nooit verder dan 30% in getrapt.
gert wrote: Fri Jun 18, 2021 6:21 pm ik heb ook zoiets, 390 4V C6 ,maar een supercab, alles op lpg aangepast, en haal 1:6, en rij rustig, nooit sneller dan 80, maar wel veel kortere stukjes.
Wow, 1 op 6 op gas ? Wat voor bak en eindoverbrenging heb je dan ? Ik rij echt rustig maar 1 op 4,5 is voor nu echt de max.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Wilf »

Ik heb zelf iets heel anders maar kan wel vertellen dat een overdrive en lockup veel uitmaakt. Mijn ‘49 Hudson met originele motor (4 liter L6) met toentertijd een veel te grote Holley erop (350cfm voor een 170cfm block) reed 1:10 dankzij de TH700r4. Op de snelweg kan hij met lockup 112 km/u op iets boven stationair toerental.

Ik heb er nu een 170cfm carb op, nog niet gemeten wat het verbruik is maar vermoed dat het in ieder geval niet slechter wordt (hij stinkt niet meer naar onverbrande benzine) :D

Als ik geld en een Suburban zou hebben zou ik zeggen: Tesla swap it! Dan mag je alleen wel iets van €100.000 rekenen plus dat je dan een groot rijbewijs moet gaan halen (als hij nu al 2700 kg weegt …) :lol:

Binnenkort worden naafmotoren goedkoper, dan zou je wel op de voorwielen electrisch kunnen, maar nu is dat ook nog een beetje te veel gedoe (en reken ook maar gauw op €10.000 met controllers, converters en de hele boel).
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by gert »

ik heb gewoon een originele standaard 1975 F100
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Kootje »

Wilf wrote: Fri Jun 18, 2021 9:49 pm Ik heb zelf iets heel anders maar kan wel vertellen dat een overdrive en lockup veel uitmaakt. Mijn ‘49 Hudson met originele motor (4 liter L6) met toentertijd een veel te grote Holley erop (350cfm voor een 170cfm block) reed 1:10 dankzij de TH700r4. Op de snelweg kan hij met lockup 112 km/u op iets boven stationair toerental.
;) 1 op 10, dan ga je nog eens makkelijk een blokje extra om, die TH700r4 heeft natuurlijk wel een iets langere OD. (scheelt niet veel, 0,7 om 0,75 maar toch.)
Wilf wrote: Fri Jun 18, 2021 9:49 pm
Als ik geld en een Suburban zou hebben zou ik zeggen: Tesla swap it! Dan mag je alleen wel iets van €100.000 rekenen plus dat je dan een groot rijbewijs moet gaan halen (als hij nu al 2700 kg weegt …) :lol:
Als ik geld had en GEEN Suburban ging ik voor de Rivian R1S, een Suburban maar dan op accu`s ;)
gert wrote: Fri Jun 18, 2021 10:23 pm ik heb gewoon een originele standaard 1975 F100
Dus bak is 1:1 dan zal je in ieder geval geen 4.11 (of iets in die buurt) eindoverbrenging hebben met zo`n laag verbruik.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by gert »

een laag verbruik zit hem hoofdzakelijk in rijstijl en anticiperen in het verkeer.
ik zie veel te vaak bestuurders die van het ene naar het andere stoplicht racen, volgas ernaartoe scheuren en dan weer vol op de rem.
of vlak voor het rode licht hard remmen ipv vooruit kijken en de denkbeeldige groene golf opzoeken.

en uiteindelijk staan ze dan 5 km verder toch weer naast me of zelfs ver achter me......
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Kootje »

Klopt, leuke rijstijl als je met de motor bent maar met inefficiënte grote lompe bakken is vooruitzien een must. Als er wel eens een enkele keer iemand anders in mijn auto rijd denk ik vaak 300 meter voor de rotonde, laat dat gas los man !! Auto komt er vanzelf wel hoor.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Robin_Chevelle »

Rijstijl maakt absoluut veel uit. Gister met de chevelle een stukje gereden. (402 big block 4l80e 3.55 overbrenging op benzine met holley 750cfm vac.secondary) Heenweg rustig max 115kmh en niet al te vaak gek hard optrekken. Tussen tanken en ritje is de auto wel 4 of 5x verzet (koude motor starten, 20meter rijden en weer uit).
Op 200km ging er "maar" 30 liter in. Dat is 1 op 6.7 lage toeren en normaal rijden zijn de beste bespaarde factoren.

Terugweg behoorlijk doorgereden, nog niet getankt, maar aan de tankmeter kan ik zien dat ie meer verbruikt heeft :roll:
Post Reply