LPG/Gearvendor terugverdientijd

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Kootje »

Nu een kilometertje rijden nu al zo`n € 0,50 kost ben ook ik aan het rekenen geslagen over hoe dat voordeliger kan en hoe dat aan te pakken.
Auto verkopen en Nissan Leaf gaan rijden was ik zelf ook al op gekomen, maar dat is niet waar ik naartoe wil.

Het is altijd een beetje tricky om over het verbruik te beginnen zonder te horen, dat wist je toch ? Ja tuurlijk wist ik dat, het gaat mij alleen om hoe kan ik de wet van behoud van energie iets meer met mijn portemonnee mee laten denken en hoe snel zijn de investeringen eruit.

Gegevens :

Suburban 1978
454 BBC. BenzIne. Carb 750 Gewicht 2700 kg. achteras 3.73 (type is trailering special, erg korte eindoverbrenging dus, 2650 toeren bij 100 km/h)
Te verwachten km`s per jaar ongeveer 10.000

Wat kunnen we doen ? Een Gearvendor erachter zetten, gelijk 20% zuiniger en minder toeren = langer plezier van motor.
Wel een heel duur ding, koop je niet alleen om zuiniger te rijden.
LPG, lelijk ding, reservewiel andere plek nemen. Hoop troep in je motorruimte. Wel goedkoop en ruikt lekker fris. Korte actieradius.

De vragen waar ik mee worstel :

Ik wil 100% zeker dual fuel, dus de benzinetank blijft. Was van plan een ringtank van 90 ltr te kopen, effectief 72 ltr. Das niet veel.
Maar gaat dat lukken met een 454, beste zou natuurlijk zijn alleen LPG maar dat wil ik niet, wil er ook wel eens wat verder mee Europa in en ik hou niet zo van tankstress. Op de Chevelle werkt het perfect, 350 SBC met dual fuel.

Image

Had even gauw een paar dingen uit zitten rekenen, alles met behoorlijk niet onderbouwde factoren. Enige wat er nu wel aan klopt is het verbruik op benzine, nu is dat zo`n 1 op 4, rustig rijdend welteverstaan. Op basis van deze cijfers zou ik dus de lpg in 1,3 jaar terugverdienen, rekening houden met 25% van de tijd nog op benzine rijdend op zoek naar een LPG station. Mochten je kilometers per jaar halveren, verdubbeld gelijk je terugverdientijd.

De Gearvendor duurt lang om terug te verdienen maar is iets waar je nooit geen omkijken meer naar hebt, dit blijft altijd renderen.

De combi zou 2,3 jaar tijd kosten om terug te verdienen maar is wel een hoop geld om nu even tegenaan te smijten.

Kortom, ik zal niet de eerste zijn die dit gedaan heeft, ik weet dat er enkele gearvendors rondrijden hier, maar heeft iemand ervaring met hoe dit in de praktijk uitpakt ? Berekenen is leuk maar in het echt is er altijd wel iets dat roet in het eten gooit.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Nick_nl »

Wat voor bak zit er nu achter?
Je kan naar mijn mening beter een th350 door een th700r4 (th2004r) vervangen of een th400 door een 4l80E. Dan heb je meteen een verse bak en ook overdrive met gangbare onderdelen.
Gear vendor is gewoon een overdrive voor erg veel geld en nog complex ook.
Een suburban 454 en verbruik zijn natuurlijk wel een ding, met rijstijl kun je misschien ook iets doen. Maar je bent een hoog gewicht met de aerodynamische eigenschappen van een dubbelgarage door de wind aan het persen.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Kootje »

Bak is TH400, Inderdaad, een 4l80e zou dan misschien wel kunnen maar die is elektronisch aangestuurd toch ? Wordt dat ook niet erg gecompliceerd ?
Is wel een stuk voordeliger dan de gearvendor, maar die geeft je het idee van een 6 traps automaat ;)

En voordeel van de gearvendor is wel dat je niet hoeft te wachten op de overdrive maar dat je met in het dorp rondrijden ook al (een beetje) profijt zal hebben van je gear splitter. Rijstijl kan niet zuiniger, ik trek op als een 40 tonner en ga bij wijze van spreken bijna met gierende banden door de bocht om niet te hoeven remmen :-)
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by gert »

ik zou lekker lpg nemen, door mandigers op een koopje in laten bouwen, is het ook meteen gekeurd. kost hooguit 1500.
dan de verdamper en mixer vervangen door gebruikte Impco spullen, een 300a mixer en model E verdamper kost je dan hooguit 300 euro, en is kinderlijk eenvoudig te installeren.
het kan nog beter, maar dan moet je je kwastreiniger wens laten varen
die troep wordt overigens in de toekomst nog slechter voor onze ouwe autos
nog goedkoper is zelf een gebruikte impco installatie inbouwen en lekker niet keuren, zodanig slim inbouwen dat je het voor de apk er even uit haalt.
heb ik ook gedaan, werkt prima.ik had zelfs de 102L ringtank met een sjorbandje achterin de sub liggen, met een flexibele leiding uiteraard.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by hemi »

Waarom zou je de LPG installatie niet laten zitten bij de APK?
Ding is belastingvrij dus maakt niet uit.
Eventueel kan je ook zelf een installatie inbouwen bij die ouwe dingen is dat niet zo'n probleem.
Dan kan je eerst kijken of de kosten afnemen en als je nog goedkoper wilt rijden kan je altijd nog een andere bak eronder gooien.
De TH700R4 staat niet bekend om z'n betrouwbaarheid en aangezien je een big block heb is het misschien verstandiger om een 4L80 te kopen met een losse computer erbij.
Last edited by hemi on Sun Jun 13, 2021 8:28 am, edited 1 time in total.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by gert »

als er geen G op kenteken staat , mag er geen lpg aanwezig zijn.
de kenteken gegevens moeten gecontroleerd worden, net zoals vroeger het cilinder aantal gecontroleerd moest worden.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by hemi »

Ja hij moet wel gekeurd worden uiteraard, ook als je het zelf gaat inbouwen
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Robin_Chevelle »

Ik rij met mijn Chevelle op benzine echter mijn bus uiteindelijk toch maar naar lpg omgezet.
Puur voor eigen portemonnee. Ik rij alleen op LPG, als enige brandstof. Zelfs op zondag in NL heb ik tankstress gehad met maar 80liter lpg, dat gevoel ken ik. Dat heb ik opgelost door een 2de lpg tank van 30 liter tussen de kokerbalken te hangen als reserve tank. Ik rij nu de 80liter op, schakel over op tank 2 en rij naar de eerst pomp met lpg die ik kan vinden. Met bijna 1 op 5 geeft mij dat genoeg rust en ruimte om in NL en Duitsland een lpg pomp te vinden (nog niet verder geweest).

Doordat ik lpg als single fuel heb met een 425mixer op een kleppenplaat en originele luchtfilter erover is het nog acceptabel onder de motorkap.

gearvendor, heb ik ook naar gekeken... Nee ik ga toch voor een 4L80e.
Heb een 4l80e achter 396bb in de chevelle met een compushift en dat rijdt fantastisch.
Zo fijn dat ik voor de bus nu ook de beslissing heb genomen hem van th350 in de toekomst om te bouwen naar een 4l80e. Een compushift controller heb ik al liggen, nu nog een bak. De elektronica inbouwen stelt niets voor, want het zijn complete stand alone dingen die je op de bak hangt, dus aansluiten doe je alleen plus en min, rest inbouwen en plekje zoeken voor de display. Er zijn inmiddels vele bedrijven die dit stukje elektronica maken voor een 4l80e, van goedkoop tot duur. (met en zonder display). Ondanks mijn 3.08 achteras vind ik het toerental te hoog op de snelweg. Verbruik besparing is mooi, maar mij gaat het echt om het rij comfort. Enige keuze die je moet maken is aansturing van je snelheidsmeter. Duur elektronisch kastje of mechanisch staartstuk op de bak.

Je zou er ook voor kunnen kiezen je achteras van 3.73 naar bijvoorbeeld 3.23 te zetten met andere overbrenging, of een grotere afroldiameter van je achterwielen door grotere wielen/banden (diameter).


Als je straks nog weinig op benzine rijdt, denk er dan aub aan echt een goede ethanol killer toe te voegen en nog liever super plus zonder ethanol te tanken.
Oja las dat je rustig rijdt, maar op lpg is er nog genoeg vermogen beschikbaar, mijn 2200kilo (paar weken terug gewogen) bus met 3.08 overbrenging, 383sbc en th350 doet 0 naar 100kmh in 6.5 seconden en loopt dus op lpg. Doe ik dat veel is mijn verbruik 1 op 4
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by gert »

ik heb om roest in de tank te voorkomen een liter olie bij het laatste restje kwastreiniger gegooid. wist niet dat er een ethanol killer bestond.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Kootje »

Mooi is dat, binnen 1 dag ben ik alweer om van Gearvendor naar 4l80e, geen ruggegraat dat is wel duidelijk ;)

Als er LPG in gaat doe ik het volgens de regels, ik kan soms best creatief boekhouden maar dit is iets waar ik geen gezeur mee wil.
Misschien dat ik onder de auto ook nog iets extra`s kwijt zou kunnen zoals dat 30 ltr tankje tussen de kokerbalken maar een grote 200 ltr tank in de achterbak is geen optie, ik vind het eerlijk om alle vakantiespullen ingepakt te hebben en dan te zien dat je nog steeds ruimte over hebt achterin, heerlijk !

Heb me gister even ingelezen in de wereld van 4l80e swaps en ben toch enthousiaster geworden dan in eerste instantie, blijven alleen een paar vragen hangen. Er moet mechanisch iets verlengd en aangepast worden maar kan ik wel de 3 speed stuurkolom houden ? Ik neem aan dat je dan 1 positie niet kan bereiken en dus niet handmatig in 1e versnelling zou kunnen blijven rijden, mocht je dat ooit nodig hebben, misschien kan je dat zelfs nog wel via de controller regelen op dat moment ?

Is het dan met die 4l80e ook mogelijk om een lockup te gaan gebruiken, maar dan moet er een nieuwe converter in neem ik aan ?
Evt zou de eindoverbrenging nog iets langer kunnen maar ik denk dat dat een stap is die je doet na de Gearvendor of de 4l80e en niet als eerste.

Als je namelijk een 4l80e, een nieuw stuurkolom, en een nieuwe converter moet kopen lopen de kosten ook wel flink op. Of ben ik nu erg negatief ?

Wielen zit ik nu op afrolomtrek 232 cm, zou nog iets bij kunnen maar daar wil ik niet te ver mee gaan, mijn Blazer had toen wielen van bijna een meter maar met insturen en een hobbeltje liep het voorwiel tegen de rand aan. Plus dat wielomtrek veranderen 5 nieuwe banden kost. En als je daar 10% afrolomtrek mee wil behalen staat je auto direct 7cm hoger. (14cm/2) en ik vind juist de 2wd laagte van deze suburban erg fijn na het bergbeklimmen bij het instappen van de Blazer toen.

@Robin, ik vind met sprintjes zoals die jij beschrijft met een verbruik van 1 op 4 op LPG ronduit zuinig. Als ik echt gas geef (alle 450 pk`s komen dan los) denk ik de benzinemeter te zien dalen.

Dat de benzine oud wordt is inderdaad een risico wat er is. Ik moet ook elke rit met de Chevelle verplicht een stuk op benzine rijden omdat ik daar veel te weinig mee rijdt en dus nog steeds de helft van de tijd op benzine rijdt.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by gert »

alles overwegend denk ik dat je met lpg verreweg het simpelst, en het goedkoopst uitbent. zeker als je ook je onsteking aanpast. bovendien is lpg een veel betere brandstof als die troep van tegenwoordig.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Kootje »

Ja, LPG is inderdaad gauw rond te rekenen, als die 300 mixer maar voldoende gas kan leveren, heb ik niet voldoende verstand van. (Chevelle is ook dual fuel, nog nooit het idee gehad dat ik vermogen tekort kwam)
Blijft nog wel het rpm ding over, met 2650 toeren op 100 km/h vind ik niet lekker cruisen, met een 0.75 OD zak ik gelijk naar 2000.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by gert »

eigenlijk moet je dan een ander soort auto kiezen, die beter geschikt is voor cruisen. mijn sub had dat ook, en ik ging nooit sneller dan 85, prima snelheid. een 300a is voldoende tot 300 pk, wil je meer dan moet je een 425 nemen,die kan met een adapter op elke carburateur.
maar dan moet je ook de lpg toevoer leiding groter nemen.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Robin_Chevelle »

Ik heb ook beide LPG tanks onder de auto. 1 of andere giga tank in de auto is voor actieradius ideaal, maar ik gebruik mijn auto voor vakantie, motorfietsen, bouwmaterialen, enz... Niks zo handig als platen van 1.22x2.44 gewoon zo de auto in te schuiven en balken tot 3.60mtr mee te kunnen nemen zonder deur of raam open te moeten laten. :)

Banden (wieldiameter) aanpassen brengt niet zoveel, wel wat kosten. Zelf heb ik een afrolomtrek van "maar" 215cm, echter wel iets om rekening mee te houden. Als ik met de 3.08 overbrenging die ik heb ook nog is zeer grote wielen zou hebben, moet ik enorm veel koppel hebben om nog lekker te kunnen rijden in overdrive met lock up. Anders het risico dat hij buiten zijn toerengebied zit (te laag in toeren is ook niet goed).
Met de Chevelle heb ik 3.55 overbrenging, 222cm afrolomtrek en de 4l80e. Al is vergelijken met een auto die 1000kg zwaarder is en slechtere stroomlijn heeft niet handig.

Lock-up van de 4l80e is ideaal, de originele koppelomvormer die bij een 4l80e zit kan dat. Let wel op, dat je een "benzine" bak koopt. Dus die achter een benzine motor weg komt. Heb je er 1 die achter een diesel zat, dat is de stall speed zo laag, wel ideaal voor laag / efficiënt verbruik, maar nouja ik had dat dus en mijn 1 naar 2 shifts waren zo extreem dat ik bij half gas of meer wielspin had en hij echt vanaf stilstand moeite had een beetje toeren te maken. Heb nu een converter (met lock up) met 2800 rpm stall speed en dat is dag en nacht verschil. Mijn advies zou zijn, zorg dat je er 1 heb van een benzine auto, bouw die in en ga eerst rijden. Kijk hoe het je bevalt.

Stuurkolom hoef je niet te vervangen, mijn chevelle had een column shifter, nu nog steeds. Je indicator klopt redelijk alleen krijg je hem niet in zijn 1ste versnelling, de shifter gaat niet verder dan zijn 2. Eventueel zou je dat elektronisch kunnen doen of met schakel flippers achter je stuur (of druk knopjes in je stuur).

Regelmatig is het leuk met zo'n lompe bak snel uit een hoek of bij een stoplicht weg te zijn, maar ook als iemand in wil halen even doortrappen tot 160kmh is prachtig, echter mis ik dan een 4de versnelling....

Ik heb voor mijn bus een compushift II gekocht, daarbij zit een schakelaar en kan ik 2 rij programma's/instellingen voorprogrammeren (super eenvoudig, menu vind ik erg overzichtelijk, komt geen laptop aan te pas). Met die schakelaar wil ik rijmodus leeg (dus met overdrive en lock-up) en rijmodus trailer (alleen overdrive zonder lock-up of zonder overdrive en lock up in 3) zodat hij niet te laag in toeren zit als ik vol beladen met trailer of caravan 90kmh rij. Dit ivm de 3.08 achteras. Zo ga ik eerst een jaartje proefrijden, daarna zou ik altijd de 3.08 kunnen wisselen voor iets anders.
De allernieuwste compushift kan je via een app op je telefoon instellen.

ps. benzine risico, let aub op... Ik heb teveel van binnen verroeste tanks, van binnenuit opgegeten brandstofleidingen/slangen en compleet dicht geslipte vlotterkamers gezien. Zelfs tanks die gingen roesten onder de brandstoflijn, dus bodem met roest terwijl tank meer dan half vol zat... Geen internet story, gewoon eigen ervaring.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: LPG/Gearvendor terugverdientijd

Post by Pavement Pounder »

Ik heb 4l80e en gear vendors achter mijn big block 😁 maar ik heb ook 4.11 overbrenging. Gear vendors jaren geleden redelijk goedkoop gekocht. Een gereviseerde 4l80e met converter is al minimaal €1500,- als je mazzel hebt, tel daar ook een computer bij van zon €800,- minimaal. Gtote voordeel van een gear vendors is het blijft zijn waarde houden en je kunt hem er gemakkelijk weer afhalen en door verkopen. En zijn oersterk. Jouw gewicht en motor zou ik niet voor th700r4 of 2004r gaan.

Oh, en ik maak 1800 rpm bij 100 kmph. Mijn verbruik was echt afgenomen
Post Reply