lpg

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: lpg

Post by boyanka »

Het kan wel, maar dan zit er een scheurtje in het membraam
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: lpg

Post by RobDodge »

Als ik koud start zet ik m'n contakt aan ik hoor de tik van de afsluiters en wacht tot ze weer sluiten, vervolgens zet ik de keuze schakelaar in het midden en terug op lpg en druk op het knopje van de choke solenoid. En hoor dan gas stromen. Vervolgens starten en lopen.
Ik heb een omvl installatie enkel heb ik de gasring bovenop de carbutateur verwijderd en 2 gaatjes aan de achterzijde boven de jets in de carburateur geboord. Vanwaar het gas binnen komt.

Als ik bij een koude start normaal start duurt het minimaal 10sec voordat er leven in de brouwerij komt.
rene74monte
Posts: 4622
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: lpg

Post by rene74monte »

gert wrote: Sun May 16, 2021 11:22 am bij een bus zit je recht boven de motor, dus wel logisch dat je dan wat meer hoort.....
maar nogmaals: bij een impco hoort er geen gas te stromen van verdamper naar mixer bij stilstaande motor.
hahaha , nee , bij de bus hoor ik het joust niet :-) :-)
Hans
Posts: 28
Joined: Sun Jul 20, 2008 9:17 pm

Re: lpg

Post by Hans »

Wat betreft slecht startende Impco installaties met 425 mixer:
Ik heb net een lambda sonde geplaatst.
Gisteren stationair op lambda 1.1 gezet.
Vandaag bij koude start was het in de buurt van 2!
Geen wonder dat het ding slecht liep.
Ik zag de waarde geleidelijk weer oplopen toen de thermostaat open ging, af te lezen aan de temperatuur meter in het dashboard.
De verdamper slaat wit van het ijs uit zolang de thermostaat dicht is zag ik gisteren bij toeval.
rene74monte
Posts: 4622
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: lpg

Post by rene74monte »

ja , dat is natuurlijk niet goed , bij veel thermostaten zit er een gaatje in zodat je in ieder geval een beetje doorstroming hebt , heb er zelf ook wel eens een gaatje in geboord
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: lpg

Post by Grasmusen »

Je hebt toch altijd circulatie over de kachel slangen? Tenminste bij de meeste oude smalblock amerikanen. Zag bij een maat van mij die op gas rijd dat er een gesloopte thermostaat in zat. Wat er over was, was gewoon een koperen ring met een gat van 1 inch. Ik vraag me af of dat wel echt nodig is.

Het duurt dan toch ook langer dat alles op temperatuur komt. Of zie ik dat verkeerd?
Hans
Posts: 28
Joined: Sun Jul 20, 2008 9:17 pm

Re: lpg

Post by Hans »

Ik heb het nagezocht, op mijn Ford V8 is er ook altijd circulatie.
Maar niet als het niveau laag staat kennelijk.
Bij de vulopening/ radiator dop is aangegeven dat het juiste niveau 4"( 10 centimeter) onder de dop is.
Daar houd ik me maar niet meer aan...
De kachel en verdamper zitten best wel hoog tov de radiator.
Ik heb de radiator en de verdamper met kachel slangen gevuld. Dus zal er wel koelvloeistof in de overloop tank stromen bij warmdraaien, maar de meeste lucht is uit het systeem.
Belangrijke les blijft dat als de verdamper bevriest, het mengsel arm wordt.
Als ik ga rijden zal ik de nieuwe bevindingen van de koude start weer melden.
Hans
Posts: 28
Joined: Sun Jul 20, 2008 9:17 pm

Re: lpg

Post by Hans »

De lol was van korte duur.
Ipv dat de radiator dop de uitzettende koelvloeistof afvoerde naar het opvangbakje, werd de pakking uit de waterpomp geblazen. Die pomp zat er gok ik 20 jaar op, dus maar gauw vervangen.
Opnieuw koelvloeistof bijgevuld. Nu toch weer een beetje uitzet ruimte gelaten door tot ongeveer 5 centimeter onder de dop te vullen en blijft de boel weer heel.
Hoewel beter en stabieler, is de lambda waarde na koude start nog erg laag, en moet er gas bijgegeven worden om afslaan te voorkomen.(Anders 250 toeren, en Lambda 1.8).
Bij opwarmen verbeteren beide waarden geleidelijk tot de ingestelde 600 toeren in D, en lambda 1.2 bij cruisen.
Verbruik bijna 1/3e lager. Van 3.8 km naar 5 km per liter.
Loopt ook mooier, de hele auto stond te schudden stationair. Dat is weg.
Bij warme motor start de auto matig. Ik heb het idee dat de 425 mixer een beetje ongevoelig/ groot is. Mijn 5 liter orgel heeft maar 140 PK. Omdat het starttoerental wel hoog is denk ik niet dat vroege ontsteking afstelling het moeizame aanslaan veroorzaakt.
Het beste werkt het gas pedaal ingedrukt houden tot de motor flink (3000) toeren maakt. Daarna blijft het weer stationair lopen na gas loslaten. Laat ik de contact sleutel of pedaal eerder los dan valt de motor weer dood.
Hoe slaat jullie motor met een 425 mixer het makkelijkst?
Groeten.
gert
Posts: 3738
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: lpg

Post by gert »

ik gebruik altijd bij koude start de knop achterop de verdamper, die ik tijdens starten even kort indruk, samen met gaspedaal een fractie ingedrukt, dan start ie altijd meteen.
als je geen gas geeft, geeft de verdamper ook nauwelijks lpg.
ook bij een 300A mixer.
bij warme start is dat niet nodig.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: lpg

Post by Wilf »

Die knop vond ik geweldig op mijn eerste Amerikaan (low mileage W200); ik hoefde alleen maar naar de sleutel te kijken of hij sloeg al aan. De startmotor hoorde je niet eens. Echt letterlijk starten lopen. Vergat ik die knop bij koude motor dan duurde het even (ongeveer even lang als een gewone oude auto).
Hans
Posts: 28
Joined: Sun Jul 20, 2008 9:17 pm

Re: lpg

Post by Hans »

Dan zal ik daar ook maar eens werk van maken.
Dus op zoek naar een kabel of solenoid.
Bedankt beiden!
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: lpg

Post by Wilf »

Plaatsing van je verdamper is wel cruciaal overigens. Als je kan plaats hem onder de lijn van je radiatorniveau want hij heeft echt koeling nodig om de koudeval van gasexpansie kwijt te kunnen.
gert
Posts: 3738
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: lpg

Post by gert »

zeker! en in de juiste stand monteren.
rene74monte
Posts: 4622
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: lpg

Post by rene74monte »

ik heb er inmiddels eigenlijk wel vrede mee , heb nog even aan een 425 gedacht maar het is maar een 5 liter blok dus dat zal niet zo veel schelen denk ik , en ik vind ze ook nogal aan de prijs
gert
Posts: 3738
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: lpg

Post by gert »

een 425 op 5 liter is overkill, je enige voordeel zou zijn dat het een betere mixer is, en simpeler, en je bent je carburateur venturies kwijt.
maar je kunt een 300a ook zonder carb monteren, daar is een mooie adapter voor: de A3-96
Post Reply