Ontsteking afstellen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
aadje
Posts: 43
Joined: Fri Apr 11, 2014 12:47 pm

Ontsteking afstellen

Post by aadje »

Hallo ik zit met een probleem
Ik heb een caprice uit 1980 met een 305 blok
Maar hoe zet ik mijn ontsteking op tijd zie heel veel filmpjes maar kom er niet uit
Heb hem nu afgesteld op plaatje onder de motorkap daar staat bij 600 rpm 4 graden voorontsteking maar dan reageerd hij niet lekker als ik gas geeft gaat hij uit en ploft
Nu zie ik op filmpjes dat ik op 2 manieren moet afstellen
Inital timming en total advance timming
Nu heb ik dat geprobeerd maar ben begonnen met tdc op 0 toen ontsteking op 4 graden voorontsteking dan met vacuum weer op vervroeger en dan gaat hij naar ongeveer 14 graden voorontsteking op 650 rpm
Maar als ik met 2500 rpm en 36 graden voorontsteking weer op 0 tdc zet en sluit ook dan vacuum weer aan dan gaat hij denk naar 30 graden voorontsteking op 650rpm
Dus waar moet ik me eigen nu aan houden
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Ontsteking afstellen

Post by Nick_nl »

Je kan 2 dingen doen.
De fabrieks instelling aanhouden.
Gaan experimenteren met de ontsteking.

De fabrieks instelling is makkelijk.
Vacuüm vervroegingsslang los en af doppen.
De verdeler verdraaien tot de voorgeschreven graden.
Vast zetten en de slang er weer op.

Experimenteren is meer werk.
Dan moet je proberen bij 2500rpm 36 graden mechanische vervroeging te hebben.
De extra vervroeging van de vacuüm vervroeging komt er nog bij.
Maar dan moet je ook andere veren gaan gebruiken. Gm gebruikte erg sterke veren waardoor de maximale mechanische vervroeging pas bij zeer hoge toeren gehaald wordt.
Met slappe veertjes kun je dit verlagen.
aadje
Posts: 43
Joined: Fri Apr 11, 2014 12:47 pm

Re: Ontsteking afstellen

Post by aadje »

Oke had de vacuum losgemaakt en afgedopt en ontsteking op 4 graden voorontsteking gezet vacuum weer aangesloten en geprobeerd maar als ik gas geeft valt hij gewoon uit en ploft
Nu ook vacuum los en afgedopt en ontsteking op 10 graden voorontsteking gezet vacuum weer aangesloten en geprobeerd maar loopt een stuk beter en reageerd ook veel kwikker op gaspedaal
En als ik nu kijk op 2500 rpm met vacuum afgedopt staat hij op 27 graden voorontsteking
Ga van het weekend kijken of ik mischien nog vroeger moet
Kan dat ?? Of is dit al max
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Ontsteking afstellen

Post by Nick_nl »

Ik zou eerst wat anders nakijken, staat het merkteken nog wel goed. De buitenste ring op de krukasdemper kan door ouderdom verschuiven en dan krijg je de ontsteking nooit goed.
Dan moet je de 1e bougie er uit halen en een zuiger stop monteren.
De krukas linksom draaien tot je de stop raakt en het punt markeren.
Dan andersom draaien tot je de stop weer raakt en ook dit punt markeren.
Het echte 0 punt ligt in het midden.

Heb je de verdeler kap al eens los gehad, 17 graden mechanisch is niet veel. Is alles nog goed gangbaar? De gewichtjes moeten soepel bewegen en niet vastgeplakt zitten.
Je kan de veertjes er eens helemaal af halen, dan weet je wat de maximale mechanische vervroeging is.
jelmoer
Posts: 300
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Ontsteking afstellen

Post by jelmoer »

En ga ook eens kijken naar verhouding mengsel.
Check op valse lucht
De basis controles
Anders kom je nooit op een mooie verbranding.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Ontsteking afstellen

Post by gert »

is je timing niet geregeld door de computer bij deze auto?
aadje
Posts: 43
Joined: Fri Apr 11, 2014 12:47 pm

Re: Ontsteking afstellen

Post by aadje »

Heb ik weer
Zoals aanbevolen zelf een zuigerstop gemaakt van een oude bougie
Vanmiddag zuigerstop erin gezet pouli een paar keer rondgedraaid met de hand maar zuigerstop doet niks
Heb hem er best wel ver ingedraaid maar raakt nog steeds niks
Wat doe ik dan verkeerd??
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Ontsteking afstellen

Post by Nick_nl »

Ik heb een "echte" zuigerstop gebruikt. Deze steekt misschien wat verder de verbrandingskamer in? Deze komt van bij de scooter dealer voor een euro of 5.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Ontsteking afstellen

Post by SRB12 »

Hoe heb je die zuigerstop gemaakt dan?
Evt zou je een schroevendraaier er voorzichtig in kunnen steken. Heb je iig een indicatie.
aadje
Posts: 43
Joined: Fri Apr 11, 2014 12:47 pm

Re: Ontsteking afstellen

Post by aadje »

https://youtu.be/xAwRulNylGs
Zo dus
En die bout heb ik van 10 cm lang en zo lang is die bout van een orginele toch niet ??
Dus is mijn vraag waarom raakt hij niets ik heb hem er ongeveer 4 a 5 cm ingedraaid vanaf einde bougie gerekend
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Ontsteking afstellen

Post by SRB12 »

Je zou bijna denken dat ie 180 graden gedraaid is, maar dan zou het blok helemaal niet lopen. Met 4 a 5 cm zou je de zuiger moeten raken.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Ontsteking afstellen

Post by Nick_nl »

Ben je ook bij cilinder 1 aan het testen? Bestuurderskant en het dichtst bij de radiateur?
Als de pen zover naar binnen staat moet je iets raken.

Ja kan ook je duim op het bougiegat houden en dan tornen door iemand ander tot je duim van het gat geblazen wordt. Dan heb je ook TDC te pakken.
aadje
Posts: 43
Joined: Fri Apr 11, 2014 12:47 pm

Re: Ontsteking afstellen

Post by aadje »

Jazeker cilinder 1 aan bestuurderskant vooraan bij radiator
Heb ook wel gedaan met mijn vinger maar wil echt zeker weten waar mijn tdc staat tegenover merkteken en pouli
Omdat dat zoals omschreven in mijn eerste bericht staat op de sticker onder de motorkap dat hij op 4 graden voorontsteking moet staan maar dan niet vooruit te branden is en ploft als ik gas geeft en dus nu op 12 graden voorontsteking staat en dan wel veel beter rijd en reageert maar nog niet zoals ik wil
camaro67
Posts: 1181
Joined: Wed Nov 09, 2005 7:31 pm

Re: Ontsteking afstellen

Post by camaro67 »

Heb je al eens compressie gemeten ??
camaro rs
Posts: 441
Joined: Mon Jun 30, 2008 9:51 pm

Re: Ontsteking afstellen

Post by camaro rs »

Gebruik je ported of full manifold vacuum ?
Post Reply