uitlaat resonantie

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

uitlaat resonantie

Post by gert »

ik heb bij een bepaald toerental een irritante dreun van onder de auto, ik vermoed een resonantie van de uitlaat dempers.
2 maal trush.. van een dubbel uitlaat systeem
zou ik die kunne verminderen door een klem om de demper te monteren? of isolatie materiaal?
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: uitlaat resonantie

Post by rene74monte »

had ik met de bus ook , werd er helemaal simpel van , je dempers dempen gewoon niet genoeg , ik heb er een dikke demper onder gezet en klaar was kees
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: uitlaat resonantie

Post by gert »

ok, maar ik ga niet 2 net nieuwe dempers vervangen.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: uitlaat resonantie

Post by Nick_nl »

Is dan een H pijp een optie?
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: uitlaat resonantie

Post by gert »

er zit al een verbindingsstuk net voor de dempers
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: uitlaat resonantie

Post by Nick_nl »

Ik heb wel eens een stuk gelezen over een resonator. Dat is een stuk loze pijp met een specifiek volume om de geluidspuls te verstoren.
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: uitlaat resonantie

Post by Bromgabber »

Zitten er flexibele delen tussen of is het star?
Wil ook nog wel eens schelen.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: uitlaat resonantie

Post by rene74monte »

Nick_nl wrote: Wed Feb 24, 2021 5:42 pm Ik heb wel eens een stuk gelezen over een resonator. Dat is een stuk loze pijp met een specifiek volume om de geluidspuls te verstoren.
dat is dus eigenlijk ook een soort demper
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: uitlaat resonantie

Post by rene74monte »

gert wrote: Wed Feb 24, 2021 5:05 pm ok, maar ik ga niet 2 net nieuwe dempers vervangen.
snap ik , en als je er een paar kleine einddempertjes achter zet ?
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: uitlaat resonantie

Post by gert »

er zijn geen flex delen
een extra demper wil ik liever niet, want het geluid is perfect, ik krijg steeds complimenten van mensen hoe mooi het klinkt.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: uitlaat resonantie

Post by Wilf »

Eindigt de uitlaat onder de auto? Met een turndown? Is het een auto met groot volume aan lucht (bus of wagon)?
camaro rs
Posts: 441
Joined: Mon Jun 30, 2008 9:51 pm

Re: uitlaat resonantie

Post by camaro rs »

Ik heb ook 2 trush dempers onder mijn Camaro juist voor de achteras, dan 2 buizen over de achteras naar achter toe.
Ik heb geen resonantie , prachtig geluid zowel binnen als buiten.
Heb eens de achterste buizen weggelaten zodat de uitlaat onder de auto uit kwam en dat was ook niet te doen van de resonantie.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: uitlaat resonantie

Post by gert »

ford galaxie, uitlaat eindigd niet onder de auto.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: uitlaat resonantie

Post by Wilf »

Ok, dat laatste, zoals camaro rs al zei, is namelijk een grote bron van resonantie. Dat had ik dus ook verwacht; dat je uitlaat eindigde voor het einde van je auto. Ik had ze ooit vóór de achteras met een turndown en Flowmaster 50. Het was alsof Motörhead in de auto aan het optreden was als ik 30, 50, 80 of 100 reed (precies daar draaide de motor 2250 toeren en was het echt niet uit te houden, zelfs niet met otoplastieken én afsluitende oorkappen op).
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: uitlaat resonantie

Post by Robin_Chevelle »

gert wrote: Wed Feb 24, 2021 8:57 pm er zijn geen flex delen
een extra demper wil ik liever niet, want het geluid is perfect, ik krijg steeds complimenten van mensen hoe mooi het klinkt.
Voor wie heb je de auto? Voor wie heb je de uitlaat?
Ik herken je probleem, rij met 2x magnaflow dempers onder mijn chevelle. Volledige uitlaat tot aan de achterbumper.
Leuk geluid, iedereen vind het geweldig. Ik ben er na een ruim uurtje rijden klaar mee en krijg er bijna hoofdpijn van.

Heb 2 resonator dempertjes tussen de eindpijpen gezet (bijna aan het einde), boel werk voor weinig effect. Scherpe randje is net van het geluid af, maar dempt nog niet voldoende.

Alle soorten schotten dempers durf ik niet eens te proberen. Als je het echt stil wil hebben moet je een "turbo of super turbo" demper nemen. Zo'n absorptie ding waarbij de buis in de demper een S bocht maakt met gaatjes erin en demping materiaal. Wil je iets er tussenin, pak de grootste passende demper waarbij je door de demper heen kan kijken en je een buis ziet met rondom gaatjes ingepakt in demping materiaal, een absorptie demper. Ik wil zelf kijken of ik 2x de Dynomax ultra flow 17547 passend kan krijgen onder mijn chevelle. Heb deze onder mijn busje hangen en ben daar super tevreden over, geen resonantie, mooi geluid stationair en goed V8 geluid als ik gas geef.

Wat ook enorm scheelt is materiaal van de uitlaat, heb zelf een pypes rvs buizen systeem, dat is vrij dun materiaal en die hoor je ook, beter gezegd dikwandig staal is stiller.
Post Reply