soldeerstation

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

soldeerstation

Post by johnny »

al jaren erger ik me aan allerlei kroonsteengedoe en geknossel onder m'n motorkap en dashboard en aangezien het ook deze aankomende zomer lapperdepoepie gaat worden wat betreft meetings, evenementen en festivals wil ik me maar een beetje bezig gaan houden in m'n tuin en m'n schuur en dan ook eens op m'n gemakje die bedrading wat fatsoeneren en dan ook gelijk op de manier zoals het hoort, draadjes aan elkaar solderen i.p.v. isolatietape, kroonsteentjes e.d.

Nu heb ik een paar van die soldeerpistolen liggen en ook even op internet rondgekeken en al snel werd duidelijk dat het dat niet echt gaat worden met zo'n pistool ( vraag me niet waarom heb geen ervaring met elektronica-solderen ) een soldeerstation moet je hiervoor hebben waar je de temperatuur van kunt instellen en een zgn. "derde hand " doodsimpel dingetje met twee krokodilleklemmetjes waar je de twee uiteindes van de aan elkaar te solderen draad in vastzet, prima dus, gaat goedkomen lijkt me...

komt nu de vraag : de derde hand kun je bestellen vanaf zo'n 5 euro tot paar tientjes meer en da's duidelijk dat die van twee of drie tientjes gewoon wat steviger en degelijker gaat zijn maar nou zo'n soldeerstationnetje, man man zoveel keus vanaf 13 euro tot een paar honderd euro, is er iemand die me een tip kan geven over iets wat gewoon fatsoenlijk twee draadjes aan elkaar kan laten plakken en wat gewoon werkt, meer hoeft het ding niet te doen ik ga geen professioneel soldeerbedrijf beginnen dus het hoeft niet het allerbeste equipment te zijn maar moet ook niet na twee dagen in de vuilbak liggen
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: soldeerstation

Post by RobDodge »

Ik heb een goedkoop soldeerstation.
Ook ik had kroonsteentjes en knijpstekkers op de gekste plekken. Mijn tip koop er een waarvan het stangetje waarop de krokodillen bekjes verplaatsbaar zijn en dat stangetje los neembaar is van het station. (Da's eigenlijk het enige wat je nodig heb.)
Dan kun je de krokodillenbekjes ook onder je dashbord of andere GEWELDIG goed bereikbare plekken gebruiken. Want dat zijn de plekken waar gesoldeerd moet worden. Waar je weinig ruimte heb.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: soldeerstation

Post by muddy bandit »

Nog afkomstig uit opa's trukendoos: ik gebruik al jaren een stukje hardhouten plint waarop met bruislijm 2 houten wasknijpers bevestigd zijn.... werkt perfect en kost geen drol.
M'n soldeerbout is instelbaar tot 80W, ruim voldoende voor normale bedrading.... en als het richting de dikte van accukabels gaat dan pak ik wel een soldeerbrander.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: soldeerstation

Post by Wilf »

Mijn Weller WE-1010 is net een beetje aan het aftakelen dus ik heb sinds vandaag (gister besteld) een TS-100 van eleshop.nl en die voldoet prima. Is een dunne digitale pen (oled scherm, instelbaar en snel op temperatuur) en werkt op 12-24 volt dus kan ook op de sigarettenaansteker. Is 60 Watt.

Ik heb er vandaag 20 pcb’s (tophats voor Raspberries) mee gesoldeerd en alles ziet er nog goed uit.

Er zit alleen geen houder bij en ook geen adapter, dus je moet er of een adapter bij kopen of nog een adapter hebben liggen.

De schroefjes om de stift te wisselen zijn wel wat iffy maar het is dan ook een Chinees product. Toch wel heel populair (check YouTube maar).

Lidl heeft ook een usb wireless soldeerapparaat maar die is mij te lomp (doe vooral pcb en fijne electronica). Misschien wel prima voor bedrading en dus ook erg portable.

Zoek wel flux core tin met echt lood. Dat vloeit veel beter.

Derde handjes is hoe goedkoper hoe waardelozer. Vaak zijn ze te slap of te licht, en krokodillenklemmen beschadigen je bekabeling en schieten bij de goedkope ook vaak schuin, meestal precies wanneer je je bout op je werkstuk wilde gaan zetten. Dan is die tip met knijpers gewoon echt beter.

Ik heb zelf een pcb-klem voor werkstukken maar voor bekabeling gebruik ik diverse methodes waaronder zelf vasthouden en met duim en wijsvinger tin voeren. Is niet aan te raden in de meeste situaties alleen :P

Ook heb ik een Chinees tinzuigpistooltje en een metalen krulspons ipv natte spons. Leg je bout altijd weg met tin op de punt en gebruik hem nooit om ergens gaten mee te branden want dat is tipmoord.
rene74monte
Posts: 4630
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: soldeerstation

Post by rene74monte »

wat is de meerwaarde van zo`n soldeerstation eigenlijk , zie ze al jaren overal te koop , ik doe alles met een heel simpel klein soldeerboutje en dat gaat prima
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: soldeerstation

Post by Wilf »

Waarde is degelijke, zware voeding die lang meegaat, modulair, temperatuurmanagement, soms extra functies als ESD-input (grounding) en afzuiging, en soms aangebouwde houder.

Maar die TS-100 heeft interne temperatuurmanagement dus die voldoet ook prima. Alleen de houder was niet op voorraad dus rommel ik hem in m’n Weller-houder.

Nou soldeer ik dus wel iets vaker en veelal kleiner dan de meesten hier gok ik (vandaar dat mijn Weller soldeerstation ook EOL raakte).
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: soldeerstation

Post by SRB12 »

Ik heb zo'n simpel Conrad geval. Voldoet prima voor de enkele keer dat ik soldeer. Met nog een assortiment krimpkousjes erbij.
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: soldeerstation

Post by RobDodge »

Ik heb een soldeer boutje waarvan ik de stekker in het stopcontakt steek en hij word warm genoeg om het soldeertin te doen smelten. Voor het mooie vloeien zorgt mijn soldeerpasta of s39
rene74monte
Posts: 4630
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: soldeerstation

Post by rene74monte »

precies , intern temperatuur management ??? het ding moet gewoon een beetje tin smelten wat uit zichzelf bij warm weer al haast smelt :-) :-) ik soldeer best wel veel , wel allemaal bedrading dus geen printplaten of zo en dan wil zo`n ding van de aldi prima :-)
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: soldeerstation

Post by johnny »

thanx voor de uitleg, bestel gewoon zo'n dingetje van pakumbeet een euro of 15 en plak een paar wasknijpers op een stukje hardhout, gaat helemaal goedkomen, heb bovendien hele zomer de tijd, auto gaat de straat wsl. niet opkomen a.s. seizoen en moest er onverhoopt toch nog iets te doen zijn heb ik er nog een
Post Reply