Carberateur

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
aadje
Posts: 43
Joined: Fri Apr 11, 2014 12:47 pm

Carberateur

Post by aadje »

Hallo ik zit 'met een vraag
Ik heb nu op mijn chevrolet caprice met de 5 l blok een dualjet 210 2bbl carberateur
En als hij koud is loopt hij op choke goed maar choke gaat na ongeveer 1 min rijden uit en dan als ik gas geef slaat hij uit en loopt hij beroerd totdat hij goed warm begint te worden
Nu dacht ik mischien is het beter om een nieuwe carburateur aan te schaffen i v m sluittage
Nu zit ik te kijken voor een nieuwe maar nu twijfel ik tussen een nieuwe rochester dualjet 210 2bbl of een edelbrock
Wat adviseren jullie een nieuwe rochester dualjet of een edelbrock en als het de edelbrock wordt welke past dan want ik zie de edelbrocks voor 500 cfm en 600 cfm maar zijn voor 4bbl
Past dat dan gewoon op de intake manifold waar nu de rochester op zit
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Carberateur

Post by SRB12 »

Gewoon spul een keer schoonmaken werkt niet? Waarom gaat de choke na een minuut uit, werkt die thermisch? Of elektrisch?
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Carberateur

Post by Nick_nl »

Als je bij warme motor tevreden bent met het vermogen zou ik een revisieset overwegen. Grote kans dat daarna alles weer goed werkt.
aadje
Posts: 43
Joined: Fri Apr 11, 2014 12:47 pm

Re: Carberateur

Post by aadje »

Thermisch volgens mij is automatische choke met zoon draaiveer die je kan draaien zeg maar
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Carberateur

Post by Nick_nl »

Loopt er een stroomdraad naar toe of een buisje naar het uitlaatspruitstuk?
Je kan de dop iets losdraaien en de instelling aanpassen zodat deze langer open blijft staan.
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Carberateur

Post by Grasmusen »

Hier kan je vinden wat je nu hebt.


https://www.carburetion.com/CarbID/RochesterID.htm

Misschien gaat tie wel te snel van choke, en moet er wat bijgesteld worden.

4 barrels passen niet zonder aanpassing van inlaat spruitstuk.

Een Holley Performance 0-4144 past misschien wel direct.

Gr G
aadje
Posts: 43
Joined: Fri Apr 11, 2014 12:47 pm

Re: Carberateur

Post by aadje »

Nee er loopt een kort buisje naar het intake manifold
En heb er al aan gedraaid dan kan je hem inderdaad langer of korter op houden maar als ik hem dus langer openhoud dus tegen de klok indraai dan verzuipt hij zodra ik hem start
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Carberateur

Post by Grasmusen »

Misschien is je accelerator pomp zuiger manchet versleten. Dan spuit hij geen extra benzine meer in tijdens acceleratie........
camaro rs
Posts: 441
Joined: Mon Jun 30, 2008 9:51 pm

Re: Carberateur

Post by camaro rs »

aadje wrote: Fri Jan 22, 2021 6:17 pm Nee er loopt een kort buisje naar het intake manifold
En heb er al aan gedraaid dan kan je hem inderdaad langer of korter op houden maar als ik hem dus langer openhoud dus tegen de klok indraai dan verzuipt hij zodra ik hem start
Als je de motor start als de choke klep dicht staat, moet de klep zodra de motor draait een beetje open gaan.
Dit werkt met vacuum, dit vacuum potje noemt de choke pull-off, als dat niet werkt dan verzuipt de motor.
aadje
Posts: 43
Joined: Fri Apr 11, 2014 12:47 pm

Re: Carberateur

Post by aadje »

Heb inmiddels een revisiesetje besteld voor mijn carberateur
Maar nu zit ik verder te zoeken en kom ik uit op een intake manifold choke tube
Zou het kunnen zijn dat tie gescheurd of gebroken is in mijn manifold zie dat tie vaak stuk gaat en dan zuigt hij gelijk warme lucht op mischien dat de choke daarom zo snel uitgaat ?
Maar zit al de hele dag te zoeken maar zie ze wel via ebay voor verschillende merken maar niet voor chevrolet caprice
Weet iemand mischien waar je die dan wel kunt bestellen?
aadje
Posts: 43
Joined: Fri Apr 11, 2014 12:47 pm

Re: Carberateur

Post by aadje »

Of choke stove
Als die kapot is en niet meer te krijgen is is er dan nog een mogelijkheid om dat zelf te repareren met een choke stove repair kit ?
Of kan ik er ook gewoon een handchoke van maken
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Carberateur

Post by Nick_nl »

Misschien is geen choke dan de beste optie. Alleen met echt koud weer moet je dan een paar minuten de motor aan het lopen houden met het gaspedaal.
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: Carberateur

Post by jobnu »

Elctr choke monteren en strakker afstellen. Blijft tie langer op choke.
Spruitstuk voorverwarming nakijken of weer werkend krijgen.
Met koud en vochtig weer bevriezen de kanaaltjes in de carb.

en inderdaad:
Als je de motor start als de choke klep dicht staat, moet de klep zodra de motor draait een beetje open gaan.
Dit werkt met vacuum, dit vacuum potje noemt de choke pull-off, als dat niet werkt dan verzuipt de motor.
rene74monte
Posts: 4630
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Carberateur

Post by rene74monte »

het is trouwens een carburateur :lol: :D
Post Reply