bobine kapot ?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

Re: bobine kapot ?

Post by corvair »

het gaat inderdaad om een luchtgekoelde motor, dus als het zomer's erg heet is komt er van de koeling niet veel terecht :cry:


de motor heeft nog gewoon contactpuntjes, ik heb de bobine al iets verplaatst want die zat eerder op de motorbeplating geschroefd dus werd sowieso al heet. zoals je kunt zien op de foto zit de accu en de spanningsregelaar allemaal in de motorruimte gemonteerd dus alles wordt goed heet.
Al mag dat volgens mij niet uitmaken want 66 jaar geleden werkte het ook, dus zou het anno 2021 ook nog moeten werken.

Maar goed, eerst maar eens een nieuwe bobine monteren en kijken wat dit oplevert. kan ik overigens elke willekeurige bobine monteren i.v.m Ohm of maakt dit niet uit ?

alvast bedankt

Image
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: bobine kapot ?

Post by Grasmusen »

Robin_Chevelle wrote: Sat Jan 30, 2021 7:57 am
Het eenvoudigste is om gewoon een universele 12volt bobine bij de plaatselijke automaterialen zaak te houden, monteren en rondje rijden/testen. Kost je misschien 25 euro.


Dat denk ik ook, niet moeilijk over doen.

Misschien is het ook wel handig als een vakman even de contactpunten na kijkt. Of je moet zelf een contacthoek kunnen bepalen? Of anders gezegd de Dwell. Of wel de duur dat de contant punt open dan wel dicht staat. Dat bepaalt ook de spanning over de bobine. En als dat goed staat het ontsekings tijd stip afstellen.

succes

Gr G
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: bobine kapot ?

Post by Robin_Chevelle »

Ja je logica volg ik ook, het werkte 66jaar terug, dus zou het nu ook moeten werken met alles samen gepakt in een erg warme motorruimte.
Zou raar zijn als dat nu ander is, dan klopt er ergens iets niet. Toch bijzonder als je bedenkt dat hij ook zijn lucht inlaat in dezelfde ruimte heeft (inlaat van het luchtfilter), tegenwoordig kijk je daar misschien raar tegenaan, maar vroeger was dat normaal en werkte ook gewoon goed.

Naar mijn idee is een 12 volt bobine universeel, pak er 1 van een kever ofzo (ook een luchtkoeler, bobine zit ook op de motorbeplating geschroefd).
Of vraag even rond of iemand in de buurt er één heeft die zeker goed is en je kan lenen/testen.
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

Re: bobine kapot ?

Post by corvair »

om nog even terug te komen op het bobineverhaal.

Ik heb vandaag een bosch bobine gemonteerd, deze zou het beste werken.

Ik heb nog niet met de auto gereden maar het was direct starten en de motor liep mooi regelmatig. ook bij het gasgeven komt de motor zonder gesputter of gestotter mooi op toeren dus tot nu toe schijnt het te werken.
Rijden met de auto gaat nog niet want er ligt voor de deur van mijn stalling een halve meter sneeuw :x . dus ik kan de openbare weg niet bereiken.
dus maar even wachten tot de sneeuw weg is.
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: bobine kapot ?

Post by rene74monte »

maar het lijkt gelijk al een stuk beter dus , mooi werk toch :-)
Post Reply