schokbrekers bij bladveren
schokbrekers bij bladveren
ik ben bezig met de restauratie van een W200. Nu heb ik gisteren de schokbrekers achter eraf gehaald. Het valt op dat de ingaande slag weinig tot niets doet maar de uitgaande slag fors weerstand heeft. Dit hebben beide schokbrekers .
Een vriend van mij heeft met zijn W200 precies hetzelfde zowel voor als achter.
Ik kan het me bijna niet voorstellen maar dempen schokbrekers voor een bladgeveerde auto alleen bij uitgaan of zijn ze gewoon alle 6 kapot?
Een vriend van mij heeft met zijn W200 precies hetzelfde zowel voor als achter.
Ik kan het me bijna niet voorstellen maar dempen schokbrekers voor een bladgeveerde auto alleen bij uitgaan of zijn ze gewoon alle 6 kapot?
Re: schokbrekers bij bladveren
Dat hoort zo. Anders veert je auto toch niet in. In gaande slag wordt nagenoeg niet gedempt, uitveren wel.
( uitzonderingen voor behouden )
Wel een aap aan maken. Met foto`s
Advies heeft zo zijn prijs
Gr G
( uitzonderingen voor behouden )
Wel een aap aan maken. Met foto`s
Advies heeft zo zijn prijs
Gr G
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: schokbrekers bij bladveren
Bij de 'betere' schokbrekers kan je uitgaande slag aanpassen.
"Nog betere" schokbrekers kan je ook de ingaande slag aanpassen.
Uiteindelijk moet een schokbreker altijd redelijk overeenkomen met de veersterkte.
"Nog betere" schokbrekers kan je ook de ingaande slag aanpassen.
Uiteindelijk moet een schokbreker altijd redelijk overeenkomen met de veersterkte.
Re: schokbrekers bij bladveren
De taak van de schokbrekers is het dempen van de vering (het voorkomen van oscillatie if you will) dus in wezen is weerstand één kant op genoeg.
De veer doet het werk van klappen opvangen en de schokbreker (verwarrende naam dus eigenlijk, net als de tremolo op een gitaar) dempt de veer. Daarom heeft een schokbreker ook geen dragende functie, al denken ze daar in Zweden soms anders over
De veer doet het werk van klappen opvangen en de schokbreker (verwarrende naam dus eigenlijk, net als de tremolo op een gitaar) dempt de veer. Daarom heeft een schokbreker ook geen dragende functie, al denken ze daar in Zweden soms anders over
-
- Posts: 398
- Joined: Mon Dec 22, 2008 9:35 pm
Re: schokbrekers bij bladveren
ik heb kyb schokbrekers en die gaan ingaand juist zwaar en duwen vanaf ingaand weer terug naar uitgaand
Re: schokbrekers bij bladveren
Bedankt voor de reacties, ik heb besloten dat ik ze allemaal te vervangen.
Dan weet ik zeker dat alles weer werkt zoals het hoort
Dan weet ik zeker dat alles weer werkt zoals het hoort
Re: schokbrekers bij bladveren
Ik heb gisteren de nieuwe gabriel schokdempers binnen gekregen, wat opvalt is dat deze zowel bij de ingaande als de uitgaande slag demping hebben.
Dus toch een verschil met wat er onder zat
Dus toch een verschil met wat er onder zat
-
- Posts: 4631
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: schokbrekers bij bladveren
ja , omdat het andere zijn
Re: schokbrekers bij bladveren
dat zeker, maar wordt het ook beter? geen idee want heb niet vantevoren gereden met de auto maar geeft in ieder geval een goed gevoel en dat is ook wat waard
Re: schokbrekers bij bladveren
Als er een auto van zeg twee ton aan trekt en duwt staat niet in vergelijk met wat je met de hand doet. Of wel, de ingaande demping zal in verhouding veel minder zijn dan de uitgaande. Wat ook moet zijn anders geld, dat de schokbreker een dragend deel wordt. En daar is de veer voor. Dus ingaande demping helpt alleen de veer!!! Gas gevulde schokbrekers komen van zelf omhoog om dat de oppervlakte van de zuiger onder groter is dan boven. Dat komt door dat de opp. van de stang er af gaat. Dus kracht naar boven is groter.
En bij deze gasgevulde schokbrekers lijkt het of ze dus ook ingaande slag dempen, maar relatief is dat peanuts.
-
- Posts: 4631
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: schokbrekers bij bladveren
Grasmusen wrote: ↑Wed Jan 20, 2021 5:06 pm Als er een auto van zeg twee ton aan trekt en duwt staat niet in vergelijk met wat je met de hand doet. Of wel, de ingaande demping zal in verhouding veel minder zijn dan de uitgaande. Wat ook moet zijn anders geld, dat de schokbreker een dragend deel wordt. En daar is de veer voor. Dus ingaande demping helpt alleen de veer!!! Gas gevulde schokbrekers komen van zelf omhoog om dat de oppervlakte van de zuiger onder groter is dan boven. Dat komt door dat de opp. van de stang er af gaat. Dus kracht naar boven is groter.
En bij deze gasgevulde schokbrekers lijkt het of ze dus ook ingaande slag dempen, maar relatief is dat peanuts.
Bedankt voor de duidelijke logische uitleg. Dit maakt het gevoel alleen maar beter. Een " smooth ride " zal het wel niet helemaal worden met een W200 op hummers
Re: schokbrekers bij bladveren
Dan moet je eens voor de gein gaan verhuizen met je W200; met een volle bak rijdt het echt heerlijk