Stuurhuis power steering lekt olie

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Stuurhuis power steering lekt olie

Post by Kootje »

Hallo,

Mijn steering box (stuurhuis ?) lekt olie. Suburban 78 BB 2WD
Auto staat al een paar weken stil ivm motorproblemen maar ik denk dat alle vloeistof er nu wel uit gelopen is.
Bij Rockauto zo`n revisiesetje gekocht met van alles wat erin.

Waarschijnlijk is de lekkage de afdichting achter die grote ijzeren ring, dus ik zou alleen die kunnen vervangen, dan kan alles ook blijven zitten, maar het zou natuurlijk beter zijn om het hele ding eraf te halen en binnenstebuiten te keren.

Iemand ervaring hiermee ? Met de lekkage of met het hele operatie ? Er staan een aantal filmpjes op youtube, op zich best duidelijke.

Image

Lekkage, echt alleen onder die ring vandaan.

Revisiesetje. Edelmann 7857

Image
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Stuurhuis power steering lekt olie

Post by gert »

ik zou gewoon een nieuwe of gereviseerde kopen, en gewoon omwisselen.
zo'n ding zit best lastig in elkaar, en je hebt zeer waarschijnlijk ook speciaal gereedschap nodig.
als je een werkplaatshandboek hebt weet je meer.....
Ton
Posts: 3269
Joined: Mon Feb 02, 2004 10:49 pm

Re: Stuurhuis power steering lekt olie

Post by Ton »

Je hebt het revisiesetje nu toch al, dus gewoon uit elkaar trekken dat ding, weet je het gelijk :-)
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Stuurhuis power steering lekt olie

Post by Kootje »

Haha, ja misschien is dat het beste. Bij Rockauto hebben ze best veel van die remanufactured staan maar dan moet je die oude weer terug sturen, goedkoop zijn ze ook niet, een nieuwe is helemaal duur plus die € 75 verzendkosten, zit je weer op € 350. De euro`s vliegen je zak uit.

In het filmpje is geen speciaal gereedschap te zien maar dat zegt niet alles. Zal eens kijken of alles een beetje los wil komen, als ik daar al op vastloop vervang ik eerst die grote ring, helpt dat niet dan wordt het alles of niks. Of na 2 weken werkt ie perfect of hij ligt in de ijzerbak...
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Stuurhuis power steering lekt olie

Post by Pavement Pounder »

Is best wel ingewikkelt hoor, mijn buurman reviseerd GM stuurhuizen en heeft er ook een paar op voorraad. Wellicht kun je hem inruilen inclusief revisie set.
Stuur mij een bericht dan geef ik je zijn nummer.
challenger72
Posts: 398
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:35 pm

Re: Stuurhuis power steering lekt olie

Post by challenger72 »

ha, komt mij bekend voor had precies hetzelfde lek bij mijn amc stuurhuis,dit deksel kan eraf nadat je die veerrring eraf hebt,draai dan het stuur voorzichtig naar de aanslag en dan drukt ie het deksel eruit,maar niet verder doordraaien want dan vallen de kogels uit de spindel en moet het hele stuurhuis uit elkaar dat had ik dus en dan weer die 24 kogels erin zien te krijgen,pffff,het is gelukt uiteindelijk.
Achter het deksel zit een rubberen ring die insmeren met zwarte womi kit dan deksel er weer voor en goed laten drogen
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Stuurhuis power steering lekt olie

Post by mercury1970 »

zwarte womi kit ? :?:
challenger72
Posts: 398
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:35 pm

Re: Stuurhuis power steering lekt olie

Post by challenger72 »

womi w270 zwarte siliconenpakking,ff googlen
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Stuurhuis power steering lekt olie

Post by Kootje »

Tja, bedankt voor het advies maar helaas is er "iets" tussen gekomen. Lang verhaal, zal het in m`n andere draadje posten, bij projecten. Het komt er op neer dat er op dit moment een nieuwe 454 onderweg is naar Nederland. Dit stuurhuis zal even op z`n beurt moeten wachten.

Grappig, die womi kit had ik al liggen sinds m`n oliepanpakkingavontuur. Dat is ook het enigste grappige aan de situatie.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Stuurhuis power steering lekt olie

Post by mercury1970 »

challenger72 wrote: Tue Dec 08, 2020 8:47 pm womi w270 zwarte siliconenpakking,ff googlen
Dit was makkelijker...... :D
Post Reply