deurvergrendeling op afstandbediening maken

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Gerwin Brommer
Posts: 25
Joined: Fri Mar 15, 2019 2:29 pm

deurvergrendeling op afstandbediening maken

Post by Gerwin Brommer »

Heren.

Heb een 89 C1500. Deuren kunnen niet op slot. Enige sleutel bij de auto past op contact, niet op de deuren.
Dus maar een chinees Central lock kitje besteld met AB
Mijn auto kon in het verleden centraal op slot gedaan worden (elektrisch, op deurpaneel), is later uitgeschakeld.
Wat ik nu dus heb :
beide deuren hebben een motor in de deur, en uit beide motoren komen nu gewoon twee draden.

Bij de kit zit een onduidelijke (voor mij) beschrijving.

er zijn per kant drie draden. met engelse termen : NC-COM-NO
ik neem aan dat ik NC en NO moet gebruiken ( normaal gesloten en normaal open ) ??
Maakt het dan ook nog uit welke draad op welke draad van de motor moet ?
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: deurvergrendeling op afstandbediening maken

Post by Wilf »

NC - COM - NO zijn afkortingen uit de wereld van de relais:

NC = normally closed; als er geen stuurspanning op het relais gezet wordt kan er stroom lopen door het circuit. Deze aansluiting gaat naar de plus van je verbruiker als je hem constant op spanning wil hebben behalve als je je relais omschakelt door stuurspanning te laten lopen.

COM = common. Dat is de aansluiting van het circuit die je sowieso aansluit. De bedrading met zekering naar je dynamo (of naar je zekeringskastje).

NO = normally open. Dit is de aansluiting die normaal niet verbonden is totdat je stuurspanning aansluit. Deze aansluiting gaat naar de plus van je verbruiker als je alleen maar spanning er op wil als je stuurspanning zet op het relais.


Meestentijds zal een relais aangesloten worden als Normally Open (in Automotive) zodat er alleen even een verbruiker aan gaat als er stuurspanning loopt.

Ik heb geen idee hoe jouw kit in elkaar zit en of de vergrendeling die gestuurd wordt intern beveiligd is, dus of inderdaad de ene draad op NO en de ander op NC zit. Dat zou kunnen als het een elektromagneet is. Dan beslis je hoe je hem aansluit op de volgende punten:

- is de onbekrachtigde vergrendeling in zijn slotstand of is hij in zijn open-stand?
- Is de vergrendeling inderdaad een elektromagneet of is het een toggle (dus blijft hij zonder spanning ook werken)?
- hoe werkt de remote?

Wat ik zou doen als ik de kit niet ken is:

- meet de weerstand tussen de twee draden van de vergrendeling.
- meet de weerstand tussen de twee draden en de behuizing afzonderlijk.

Nu weet je zeker of de behuizing min is en het een elektromagneet met constante spanning of toggle is; als beide draden op de behuizing sluiten en niet op elkaar is het een toggle.

Test nu met een accu of labvoeding het gedrag van je vergrendeling om zeker te zijn dat dat in lijn is met de verwachtingen. Gaat hij bij even spanning om naar open dan wel dicht of blijft hij alleen open of dicht met constante spanning?

Sluit nu je multimeter aan op de COM en NO (en later op COM en NC). Sluit de controller (ontvanger en relais) aan op accu of labvoeding. Lees de weerstand uit (beter: luister naar de piep van je multimeter als deze een piepfunctie heeft) als je met de afstandsbediening schakelt. Wat doet de controller met het relais? Kort omgooien of constant bekrachtigen na omschakelen?

Zo weet je gelijk welke draad op welke plek wil doen.

En alsjeblieft; als deze kit dus op slot zit zonder spanning, zorg wel voor een mechanische manier om uit de auto te kunnen als de spanning weg is gevallen (ik mag aannemen dat dit ook bij de kit zit) want in geval van bijvoorbeeld een kortsluiting / brand wil je niet dat je sloten dichtvallen en je er nooit meer uit kan…
Gerwin Brommer
Posts: 25
Joined: Fri Mar 15, 2019 2:29 pm

Re: deurvergrendeling op afstandbediening maken

Post by Gerwin Brommer »

oeps.
bedankt voor jouw uitleg, maar dit alles gaat mij al boven de pet. Helaas.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: deurvergrendeling op afstandbediening maken

Post by Bromgabber »

Misschien handig om een setje deursloten te kopen zodat je iedergeval mechanisch op slot en los kan doen.
Van wat er nu nog in zit, zijn alleen de slotactuators nog aanwezig?
Daar zou je dus inderdaad een universeel setje op kunnen pas maken, zit er een schema bij de set?
Kan je uit een schema van de auto opmaken welke kleur draad wat doet?
Als de antwoorden ja zijn zou het moeten lukken.
Anders misschien iemand mee laten kijken, weet niet waar de auto staat maar misschien is er iemand in de buurt.
Gerwin Brommer
Posts: 25
Joined: Fri Mar 15, 2019 2:29 pm

Re: deurvergrendeling op afstandbediening maken

Post by Gerwin Brommer »

klopt, twee actuators, met elk de bekende blauwe en groene draad. Die lopen tot ergens onder het dashboard.
Neem dus aan dat de behuizingen geen massa maken. Mede omdat ze een plastic behuizing hebben.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: deurvergrendeling op afstandbediening maken

Post by Bromgabber »

Meestal de draden een plus en min, die omdraait naar behoefte.
Vanuit een aanstuurbox/electronicakastje.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: deurvergrendeling op afstandbediening maken

Post by Wilf »

Als de behuizing plastic is dan moet één aansluiting aan de massa en de andere aan, waarschijnlijk, NO (dus normaal loopt er geen spanning). De plus gaat met een zekering aan de COM (common, gemeenschappelijk). Het stuurkastje gaat aan de andere aansluitingen (de stuurspanning; die gooit de pool om). Zo zou je kunnen gaan testen. :)
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: deurvergrendeling op afstandbediening maken

Post by Lennard »

Kijken waar vanaf de deur de draad ban central lock / unlock uit de kabelboom komt.
Dan kijken of je er met een losse + hem kan laten schakelen op beide deuren en een andere draad zoeken om ze dicht te doen.

Is denk ik in een bedradingschema op zich ook wel te volgen
Gerwin Brommer
Posts: 25
Joined: Fri Mar 15, 2019 2:29 pm

Re: deurvergrendeling op afstandbediening maken

Post by Gerwin Brommer »

deze verklaring zit erbij, en een paar mogelijke soorten aansluitingen :
mijn huidige centrale vergrendeling doet dus niets, en hoeft het van mij ook niet te doen. ik wil alleen de beide portieren op afstand open en dicht kunnen doen.
Image

Image
Post Reply