Welke koelvloeistof

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
JoeyNova
Posts: 54
Joined: Wed Mar 04, 2015 12:45 am

Welke koelvloeistof

Post by JoeyNova »

Ik heb in mijn ‘47 olds (niet veel origineel meer aan) een sbc 350 zitten uit 1974.
Recentelijk een alu radiator geplaatst en de verwarmings radiator is nog een koperen uit een mustang 2.
Aangezien ik al mijn water eruit heb nu. Welk type koelvloeistof is het beste voor deze setup?
De koppen zijn originele stalen koppen.

Joey
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Welke koelvloeistof

Post by Grasmusen »

Je moet die roze hebben, geschikt voor alu.

Protecton koelvloeistof g12/g12+ 5l kant&klaar van de praxis bijvoorbeeld

Groeten
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Welke koelvloeistof

Post by mercury1970 »

Wat doet die met koper ?
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Welke koelvloeistof

Post by Nick_nl »

G11, die groene, moet je hebben. Die moderne tast het soldeer aan van de radiateur.
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Welke koelvloeistof

Post by Grasmusen »

Mensen die een aluminium radiateur geïnstalleerd hebben kunnen beter gebruik maken van een koelvloeistof dit geschikt is voor dit type radiateur zoals bijvoorbeeld de G13 specificatie.Aan de andere kant is G13 niet de beste keus voor oudere koelsystemen met een koperen/messing radiator en verwarmingsblok. Het is met name niet geschikt voor het loodsoldeer.Omdat er hoogst waarschijnlijk nog een koper/lood verwarmingsblok of oliekoeler is gemonteerd is het niet verstandig om de G13 specificatie te gebruiken maar gebruik in plaats daarvan een G11-of G12-specificatie.

Vandaar mijn keuze voor G12
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Welke koelvloeistof

Post by Nick_nl »

Exact deze situatie heb ik ook, gietijzerenblok, alu koppen + radiateur maar nog de oude koper lood kachelradiateur.
Van MPM kreeg ik juist de tip om G11 te gebruiken.
Klassieke voertuigen schrijven meestal water met antifreeze (mix 50/50%) voor

De technologie hiervoor is de IAT ( Inorganic Additve Technology)
De meest eenvoudig koelvloeistof is de BS 6580 welke in de markt meestal de “Blauwe Koelvloeistof” wordt genoemd.
MPM heeft 2 varianten namelijk de MPM 81001 tot -26 °C en de MPM 83001 tot -36 °C

De betere kwaliteit geschikt voor Alu en gietijzer is bekend onder de naam G11 kwaliteit.
Dit is MPM 83001C tot -38°C

Dit is de kwaliteit welke wij u zouden aanbevelen
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Welke koelvloeistof

Post by Grasmusen »

Nick_nl wrote: Sun Aug 23, 2020 5:31 pm Exact deze situatie heb ik ook, gietijzerenblok, alu koppen + radiateur maar nog de oude koper lood kachelradiateur.
Van MPM kreeg ik juist de tip om G11 te gebruiken.
ik ook ;)


Misschien is het per merk verschillend, iig geen G13 gebruiken.

En de G11 die ik tegen kwam was niet geschikt voor ALU . Dat was zeker vroeger zo. Toen de alu koppen op de auto`s kwamen heeft volkswaggell G12 bedacht.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Welke koelvloeistof

Post by Nick_nl »

Voor wat het waard is, er zitten nog geen gaten in de radiateur.
nadeel van g11 is de relatief korte levensduur.
challenger72
Posts: 398
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:35 pm

Re: Welke koelvloeistof

Post by challenger72 »

je kan het beste kroon nf38 organische koelvloeistof nemen
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Welke koelvloeistof

Post by Pavement Pounder »

Ook enigzins belangrijk is het aarden van de aluminium radiator. Deze hangt doorgaans volledig in rubber.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Welke koelvloeistof

Post by Robin_Chevelle »

Moet zeggen, heb al ruim 7jaar roze G12+ van mpm in mijn chevelle.
Aluminium radiateur (met aard draad naar chassis) en waterpomp, oude originele koperen/messing kachel radiateur.
Blok is een 396 big block met gietijzeren koppen, aluminium jokke-brock inlaat.

Nog niets kapot, door gevreten of lek. Ook geen oxidatie in of op het koelsysteem.
Post Reply