El camino ride height meten

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Bartf
Posts: 60
Joined: Sun Apr 26, 2020 7:25 pm

El camino ride height meten

Post by Bartf »

weet iemand zeker waar de hoogte "K" gemeten dient te worden?
Op de foto welke kleur pijl zou ik moeten gebruiken?

https://imgshare.io/image/20200624-225241.NCI8i8


Maat "K" komt uit de originele GM specs uit 1970. Ik neem aan dat ik deze waarde kan overnemen voor mij 1971 camino.
https://imgshare.io/image/screenshot-20 ... ome.NCIspK

Ik wil een bepaalde hoogte bereiken t.o.v de originele waarde, zodoende kan ik de correcte onderdelen bestellen
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: El camino ride height meten

Post by Nick_nl »

Misschien een idee om het om te draaien.
Meet de op de foto aangegeven hoogtes op en kijk welke het dichtste bij de opgegeven waarde komt.
Dan zal dat wel de juiste plek zijn.
Bartf
Posts: 60
Joined: Sun Apr 26, 2020 7:25 pm

Re: El camino ride height meten

Post by Bartf »

De achterkant is omlaag gezakt omdat de veren op zijn. Blijkbaar gaat de veerkracht uit dit soort veren na een tijd.

Ik zou dus de originele hoogte willen proberen op de auto
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: El camino ride height meten

Post by Nick_nl »

Dat moet toch lukken met nieuwe bladveren? Of de oude laten herstellen, maar dat houdt ook maar even.
Bartf
Posts: 60
Joined: Sun Apr 26, 2020 7:25 pm

Re: El camino ride height meten

Post by Bartf »

Heb coil spring, geen bladveer
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: El camino ride height meten

Post by Wilf »

Ik ga er vanuit, als ik dat plaatje zie, dat origineel gemeten werd op de onderkant van je frame (lijkt mij ook het meest logisch). Dat moet dus 61 centimeter voor het hart van je achterwiel en dan ongeveer 27,5 centimeter zijn. Dat is hoog, maar origineel waren de afstanden natuurlijk ook hoger dan we nu zouden kiezen.

Zeker als je een el camino hebt die je toch bijna nooit volgooit met 1,5 ton aan spullen zou ik vooral kijken welke stance je op het oog hebt en dan die hoogte zoeken of laten maken.
jelmoer
Posts: 310
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: El camino ride height meten

Post by jelmoer »

Als ik het zo lees blijft de voorkant zoals hij nu is?
Persoonlijk zou ik dit als basis nemen.
En kijk ik wat ik mooi vind als ruimte tussen het scherm en de band dus afhankelijk of je een dikkere band neent zou dat voor mij de hoogte bepalen.
Anders oppompbare schokdempers of even opkrikken om te testen wat mooi staat.
Bartf
Posts: 60
Joined: Sun Apr 26, 2020 7:25 pm

Re: El camino ride height meten

Post by Bartf »

Ik heb momenteel air shocks (origineel) en weet exact welke hoogte ik wil.

Maar hoe ik die realiseer (tov de originele hoogte) welke je krijgt met de stock springs. Dat is mijn vraag.

Ps. De airshocks zijn lek en komen normale onder
jelmoer
Posts: 310
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: El camino ride height meten

Post by jelmoer »

Helaas is dat moeilijk te bepalen veren hebben een bepaalde hoogte in combinatie met gewicht en leeftijd.
En als je aftermarket veren krijgt weet je het nooit.
Dan kun je beter kijken of je iets als een schroefset kunt bestellen of veerbalgen.
Misschien je vraag stellen op een Amerikaans forum dan krijg je wat meer praktijkvoorbeelden.
Airshocks lekken ook vaak op de aansluiting.
Ik zou hem eens op druk zetten en alles inspuiten met een plantenspuit met zeepsop misschien kun je het probleem simpel oplossen en ben je alsnog tevreden met je huidige spullen.
Of eerst je dempers vervangen en kijken of hij toevallig goed staat.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: El camino ride height meten

Post by Robin_Chevelle »

Op het chevelles.com/forum kan je echt veel info vinden hierover.
Ook voor de el camino.

Ik heb achter onder mijn chevelle Moog 5413 veren, achteraf vond ik hem er iets te hoog mee staan, dus heb ze bij Merwede-Springs in De Meern "na laten drukken". Gewoon opgegeven hoeveel cm ik hem lager wilde hebben en hun paste de veren aan. Andersom is ook mogelijk.

Luchtschokdempers, Hi-jackers, tja handig met belading, maar ik vind het niks. De lucht gaat van links naar rechts en andersom als je door een bocht gaat. Mijn inziens is dan het hele effect van zo'n ding juist weg.

Andere optie is een luchtzak in de schroefveer zetten. Daarmee maak je je veren wat stugger.
Post Reply