vapor lock

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

vapor lock

Post by corvair »

goedemiddag forummers,

Ik heb zojuist een ritje gemaakt met mijn corvair, auto deed het prima.
Probleem is echter dat na ongeveer 25 kilometer te hebben gereden de motor begint te stotteren, en uiteindelijk afslaat. als de motor weer is afgekoeld kan ik de auto weer starten en verder rijden.duidelijk gevalletje vapor lock :cry:

echter vanmiddag had ik hetzelde probleem maar kon ik de motor wel weer starten, en bleef de motor ook draaien. ook bij gasgeven.
De startmotor sloeg echter wel een paar keer over dus nou zat ik te denken, kan het zijn dat de accu,dynamo, en bobine te heet worden ?
en er op één of andere manier een stroomonderbreking plaatsvind ?
de carburateurs worden wel warm uiteraard maar niet heet, dus het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de benzine begint te borrelen.
Bovendien werkte het 55 jaar geleden ook, dus zou het nu ook moeten werken toch ? :D

alvast bedankt,

Ps, het gaat om een auto met een luchtgekoelde motor :P
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: vapor lock

Post by Grasmusen »

Haai Corvair,

Dat kan idd een electriek componet zijn die te warm wordt. Meestal de bobine, of condensator. Accu dynamo startmotor lijkt mij sterk.

Gr.G
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: vapor lock

Post by Wilf »

Check ook even je benzinefilter. Als er crud in je tank zit en je gaat rijden zal deze verstopt raken. Als je dan even stilstaat en ‘afkoelt’ zakt het sediment weer. Ga je weer rijden dan wordt het weer opgeschud en bedekt het op een gegeven moment weer heel het filter.

Oh en tank uit voorzorg 98 bij een tank waar er geen ethanol in zit (of ten hoogste E5) zodat je tank niet vol zooi komt én de brandstof een te laag kookpunt heeft.
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

Re: vapor lock

Post by corvair »

oké bedankt voor jullie reacties,

tank is er uit geweest en schoongemaakt, en benzinefilter is vervangen. dus dat lijkt mij het probleem niet.
en de huidige euro 95 rommel komt er sowieso niet in in. ik tank uitsluitend euro 98 bij de shell. (de enige pomp die nog euro 98 verkoopt bij mij in de buurt) binnenkort maar eens op zoek naar de juiste bobine voor mijn corvair, en maar eens kijken of dat helpt.bobine kost geen kapitalen en is makkelijk te vervangen
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: vapor lock

Post by Wilf »

Ik dacht ik meld het toch even omdat ik dat zelf had, leek dus op oververhitting van bobine of percolatie maar was oplossende tank sealant.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: vapor lock

Post by MotiV8 »

25km, zou eerder denken aan tank ontluchting en niet aan vapour lock.
Doet je tankdop sissen als jij begind te stotteren??
hanver
Posts: 104
Joined: Sat Jun 05, 2010 9:47 am

Re: vapor lock

Post by hanver »

Hierboven al goede zaken gezegd waar je naar kan kijken. Wat ik zelf al voorgehad heb met een elektrische onstekingsmodule in de verdeler, die had ook rare kuren eens de motor op temperatuur was. Eens afgekoeld (duurt wel zeker 15 a 30 min) starte die onmiddelijk terug op.
Module vervangen en daarmee was het probleem opgelost, wel al 3 modules versleten ondertussen, zijn blijkbaar zeer gevoelige dingen of gewoon rommel. Module en verdeler is van merk Mallory Unilite trouwens.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: vapor lock

Post by gert »

op lpg gaan rijden, en ouwerwetse puntjes ontsteking is vaak de oplossing.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: vapor lock

Post by Nick_nl »

Ik ben benieuwd waar je verdamper bij een corvair op aansluit...
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: vapor lock

Post by gert »

op de uitlaat met een uitlaatstift, net als bij een kever.
of een paar windingen van de koperen toevoerleiding om een uitlaat leiding.
JoeyNova
Posts: 54
Joined: Wed Mar 04, 2015 12:45 am

Re: vapor lock

Post by JoeyNova »

Wat ook niet onbelangrijk is om al je flexibele brandstof leiding te checken en eventueel te vervangen.
Ik heb bij mijn camper exact het zelfde gehad, altijd na een kwartier rijden.
De hele mikmak aan ontsteking vervangen, filters etc. uiteindelijk zat er een heel klein stukje flexibele slang op de tank van 5cm die verrot was en hij zoog lucht aan.
Heeft me veel koppijn bezorgt voordat ik die gevonden had.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: vapor lock

Post by Wilf »

Grappig, ben net bezig geweest met brandstofleidingen…
Mijn wagen begon ook steeds vaker uit te vallen en ik denk dat dit ook zeker niet helpt:

Post Reply