Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by Nick_nl »

Als je een holley kleppenplaat gebruikt is het geen probleem.
Koop je zo'n correctie beugeltje en klaar. als voorbeeld
Bartf
Posts: 60
Joined: Sun Apr 26, 2020 7:25 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by Bartf »

Ja die ken ik.
Maar ik weet dan niet zeker welke kleppenplaat ik nodig heb. Holley heeft er best veel types in. Afgezien van secundair mechanische of vacuum trap.

Dan heb je nog die gekleurde kleppenplaten maar daar weer ik niet van of het beugeltje genoemd door nicknl match met de kleppenplaat
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by Nick_nl »

Bij Holley heb ja aan de primaire kant weinig verschillen.
De "oude" generatie heeft zo'n adapter beugel nodig, de nieuwe heeft deze er al in geïntegreerd.
Als ik een wilde gok mag doen denk ik dat je een mechanical secondary nodig hebt. De 2e trap hangt dan vast aan de eerste met een koppelstang. Bij de vacuüm secondary wordt een vacuüm membraan gebruikt wat op het carburateurhuis zit en een aansluiting heeft in de venturi.
Die gekleurde kleppenplaten zijn meer voor de kleur denk ik, proform is paars. Ik zou voor een echte holley plaat gaan. Dan kloppen de kanaaltjes tenminste.
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by jobnu »

Nou ff de topic pikken op die vervroeging. :)
Ook ik kom niet boven de 28 graden. Alles geprobeerd. Maar 18 of 20 Initieel gaat warm niet meer starten.
Zelf de grondplaat aangepast, gewichten verzwaard etc. niks hielp. En die afthermark recurve setjes al helemaal niet. (Alle merken geprobeerd)

Maar zijn de originele GM setjes te koop dan??
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by gert »

initieel 18 graden is veel te vroeg, 10 graden is goed, dan start ie ook wel
de gewichtjes moet je ongemoeid laten zwakkere veertjes is de oplossing, die kun je zelf simpel maken van rvs visdraad, te krijgen in verschillende diktes bij de sportviswebshop, ook wel rvs verenstaaldraad genoemd.
wikkel het rond een 5 mm boutje op lengte knippen, en een oogje eraan buigen.
totale vervroeging zo'n 30 graden, moet er al zijn bij 2500 rpm
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by Nick_nl »

De mechanische vervroeging kun je niet instellen met veertjes, alleen het toerental waarbij het maximum gehaald wordt.
Er even vanuit gaan dat het een GM puntjes verdeler is. HEI is iets anders.
Daar haal je de verdeler kap er af en de rotor. Dan kom je aan de veren.
Je ziet dan zo'n pinnetje met een rubbertje er omheen wat in een sleuf zit. De lengte van de slag geeft het aantal mechanische graden vervroeging.
Dus als alles goed gangbaar is en je hebt met slappen veren nog te weinig mechanische vervroeging moet je die sleuf langer maken.
Onderin het tandwiel zit een rolpin, deze moet er uit. Wel even opletten op de dimpel op het tandwiel, deze moet weer op de zelfde plek terug tov de verdelerkap.
Dan de centrale as er uit en dan kun je voorzichtig veilen aan de sleuf :)
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by jobnu »

Er even vanuit gaan dat het een GM puntjes verdeler is. HEI is iets anders.
Sorry nogmaals toppicstarter, maar misschien ben jij hier ook mee geholpen. :?
ik heb een HEI,std is 12gr vooronsteking,+ mijn mech. vervroeging 16gr geeft 28 totaal. Voor Buick is tussen 32 en 36 graden bij 2200RPM heel fijn.
Ik kom er alleen nooit.... en 18 graden vooronsteking is veeel te vroeg.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by Nick_nl »

Dan moet je de centre plate aanpassen of vervangen door een andere.
linkje
Zelf heb ik geen ervaring met een HEI verdeler.
Bartf
Posts: 60
Joined: Sun Apr 26, 2020 7:25 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by Bartf »

Ik heb veel usa fora gelezen over de ontstekingsvervroeging.
Uiteindelijk ben ik gaan concluderen, dat het aantal graden vervroeging zoveel als mogelijk moet zijn voor de meeste power en uitstoot niet meegeteld. H
Het moeizaam starten is een belangrijke indicatie dat hij initieel te vroeg staat.
Ik ben er ook van overtuigd dat het type en de setup van een motor van grote invloed is op die maximale vervroeging. 1 van de dingen is compressieverhouding --> hoe hoger compressieverhouding hoe minder vervroeging wordt geaccepteerd.

Verder had ik een eind doel van 30-32graden boven 2200rpm. Bij de OEM HEI is lastig om de mechanische limieten te wijzigen, er zijn in iedergeval geen standaard kitjes voor die er wel zijn voor puntjes "small cap" ontstekingen. Mijn hei gaf max 14graden mechanisch.

Toen ben ik initieel gaan opschroeven om dicht tot die totale vervroeging van 32graden te komen. Dit betekende 18graden initieel. En mijn auto start daarmee perfect.

Letop, alles wat ik heb beschreven is exclusief vacuumvervroeging. Dat is een ander verhaal
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by Nick_nl »

De voorontsteking is afhankelijk van de verbrandingssnelheid.
Het doel is om piek druk in de verbandingskamer ongeveer 15a20 na tdc te laten komen. Het ontstekingsmoment om hier te komen kan idd verschillen. Diameter boring, type verbandingskamer, compressie verhouding, soort brandstof, hoe rijk is het mengsel, temperatuur etc.
toch denk ik dat een hei ontsteking ook aan te passen is.
want uiteindelijk komt er ook vacuüm vervroeging bij, in mijn geval manifold, wat dus de maximale vervroeging geeft bij stationair toerental. De combinatie tussen mechanische ontsteking en vacuüm heeft ook zijn maximum. Veel te veel geeft detonatie bij laag toerental, ietsje minder te veel laat de motor zichzelf tegenwerken.
Voor de geïnteresseerden, Google eens op "Lars Grimsrud ignition" deze man heeft een hele handleiding geschreven hoe je het beste een motor moet afstellen zodat deze lekker loopt op de huidige benzine. De basis zal voor lpg gelijk zijn.
Bartf
Posts: 60
Joined: Sun Apr 26, 2020 7:25 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by Bartf »

Ik heb mijn vacuum ook op manifold. Heb zo'n verstelbaar potje. Mijn originele pot deed 17graden erbij!
Nu heb ik max 10graden vacuum.
Dus stationair met vacuum aangesloten (normaal bedrijf) lees ik dus 18mech+ 10vacuum is 28graden vervroeging en loopt prima.
Die 10 komt voort uit de 32graden max mechanisch + 10 =42 graden totaal maximaal
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by Nick_nl »

Die instelbare servo's moet je mee opletten. Bij deze is meestal alleen het aanspreekpunt in te stellen. Bij welk vacuüm niveau start de vervroeging, het absolute maximum moet je met een verstelbare aanslag doen.
Normaal wil je dat bij stationair toerental de vacuümvervroeging al 2 inch maximaal is. Als voorbeeld, stationair 15 inch vac, dan moet de servo bij 13 inch al maximaal zijn.
Bartf
Posts: 60
Joined: Sun Apr 26, 2020 7:25 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by Bartf »

Inderdaad. Plaatje zoals op foto heb ik gebruikt.

Daarna het aanspreekpunt ongeveer 0.05bar minder dan idle vacuum.
Dan heb je ook nog de vervroegings gain/ ratio of zoiets maar daar heb ik niet meer naar gekeken.

Ik vindt het prima zo en mijn auto is "maar" een hobby auto. Volgens mijn zorgt die hele vacuum vervroeging iets op het brandstof verbruik niet op prestaties.

Image
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by Nick_nl »

Nu snap ik waarom je maar zo weinig mechanisch vervroeging hebt!
Deze getande plaatjes moet je andersom monteren. Deze moet je met een boutje OP de servo monteren.
Image
Plaatje even van internet gevist.
In de voorgeschreven methode doe je het exact andersom en daarmee heb je de vervroeging altijd al ingetrokken en kan deze nooit helemaal terug gaan.
Bartf
Posts: 60
Joined: Sun Apr 26, 2020 7:25 pm

Re: Voorstellen en vraag vermogen op LPG

Post by Bartf »

Ik heb van de vac echt de uitslag gelimiteerd.
Vac en mech vervroeging staan los van elkaar ook.

Het uitgebreid contact mail gehad met dave ray, dat is zelfs in de US een grote naam op gebied van ontstekingen.

Hij gaf ook aan, dat veel stock GM large cap HEI zo weinig vervroegen omdat dat met milieu uitstoot te maken had. In plaats van mech vervroeging plaatsten ze extreem veel vac vervroeging. Mijn std potje gaf 17! Graden.

Zelfs bij de msd streetfire is de max mech vervroeging niet eenvoudig te veranderen. De msd probillet kan dat wel! Daar is een setje voor te koop, mja die is een stuk kostbaarder dan een streetfire weer. De streetfire geeft plus min 20 graden mech
Post Reply