Verlichting Jeep Cherokee

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
nielsdevos
Posts: 3
Joined: Sun Apr 26, 2020 4:12 pm

Verlichting Jeep Cherokee

Post by nielsdevos »

Heb een probleem met de verlichting van mijn jeep Cherokee chief ‘78. Wanneer ik rem gaan ook de knipperlichten voor branden en de signalering op mijn dashboard. En als ik richting aan geef gebeurt er links en rechts niets, niet voor of achter ( of op dash)
Iemand een idee wat het kan zijn ?
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Verlichting Jeep Cherokee

Post by rene74monte »

hey hallo , wat leuk dat je hier bent en je je even voor gesteld hebt , top man , geweldig :-) :-) :-)
nielsdevos
Posts: 3
Joined: Sun Apr 26, 2020 4:12 pm

Re: Verlichting Jeep Cherokee

Post by nielsdevos »

Dank je René!

Weet niet wat het de gebruikelijke gang van zaken is, maar begrijp dat jullie meer van me willen weten
Voordat ik jullie ga vervelen met een hoop flauwekul, wat wil je van me weten ?
En dan zal ik dat zeker effe melden !
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Verlichting Jeep Cherokee

Post by rene74monte »

mensen zijn forums niet meer gewend , alles gaat nu op de facebook manier
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Verlichting Jeep Cherokee

Post by SRB12 »

Hehe. Het is inderdaad wel gebruikelijk hier om je voor te stellen.
Met je verlichting zou ik beginnen met je massa punten te controleren.
nielsdevos
Posts: 3
Joined: Sun Apr 26, 2020 4:12 pm

Re: Verlichting Jeep Cherokee

Post by nielsdevos »

Dan zal ik me nog eens even netjes voorstellen
Mijn naam is niels de vos, woonachtig in de regio breda en sinds 2013 de trotse bezitter van een jeep Cherokee chief uit 1978. De auto is van een goede vriend geweest. Nadat hij is overleden heb ik de auto overgenomen en sindsdien probeer ik hem op de weg te houden tot grote blijdschap van zijn vrouw en kinderen.
Maar dat kost de nodige inspanning, het was al een klus auto en dat wordt elk jaar erger. En ik ben in 2016 gestart met een bierbrouwerij, dus geen tijd meer om zelf te sleutelen. Wordt nu onderhouden door een lokale garage, maar die hebben geen ervaring met oude Amerikanen en liepen vast met de verlichting. Maar ik ga ze de tip doorgeven
Bedankt !
Image
grandmaster n
Posts: 392
Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm

Re: Verlichting Jeep Cherokee

Post by grandmaster n »

Welkom!
Zit idd nog wel wat werk aan, zo te zien.
Never give up!!

gr
custom880
Posts: 29
Joined: Fri Oct 28, 2011 8:20 am

Re: Verlichting Jeep Cherokee

Post by custom880 »

Ik heb een soortgelijk iets gehad, en bij mij zat er een alarmlicht schakelaar op de stuurkolom. Als die in de verkeerd stand staat heb ik precies hetzelfde, met remmen gaan de knipperlichten dan branden, ook op het dashboard.

Zoek er maar eens naar ;)

En succes inderdaad, heeft nog wat liefde nodig denk ik :)
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Verlichting Jeep Cherokee

Post by Wilf »

Klinkt ook als een massaprobleem ergens in het systeem. Dan krijg je ook soortgelijke problemen.

Hoe ik dat zelf heb opgespoord is:

- koppel de accu af (minpool alleen is ook goed)
- haal het lampje uit de fitting
- verbind een multimeter tussen minpool van accu / chassispunt van motor/accu en de zijkant van de fitting waar het lampje massa zou moeten maken.
- kijk of de weerstand niet hoger is dan 0.1, 0.2 Ohm.

Is de weerstand hoger, schroef dan de fitting van het chassis en maak deze schoon en roestvrij (en schroeven en draad ook).

Als je dit hebt gedaan voor de blinkers vóór en de rem/knippers achter, test dan het systeem nogmaals.

Als het niet verbeterd is of de weerstand was keurig in orde, dan zou je ditzelfde kunnen testen met de positieve bedrading. Die moet je dan verbinden tussen de stroomgever achter het knipperlichtrelais, en natuurlijk controleren of deze in de juiste stand staat. Dit is wel lastiger zonder goed Werkplaatshandboek.

One more thing: controleer ook het relais zelf! Die kan ook stuk zijn natuurlijk. En alle lampjes moeten ook 100% heel zijn.

Maar ik zou toch eerst zoeken in een juiste massaverbinding daar deze nu overal z’n weg zoekt (ook door de knipperlichtverklikkers op je dash, dus dat is wel een indicatie van massaproblemen in dat deel van het systeem).
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Verlichting Jeep Cherokee

Post by boyanka »

Kan ook nog aan de lampjes liggen, misschien een te zware lamp gestoken en alles doet raar
Post Reply