Rem fading na snelwegrit

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Rem fading na snelwegrit

Post by Wilf »

Wat ik echt niet begrijp is het volgende:

Met m’n 1949 Hudson heb ik de originele remmen (onbekrachtigd, trommels rondom), originele motor maar TH700R4.

Normaliter werken die remmen prima maar als ik een stuk op de snelweg rijd, zeg 10 minuten of langer rond de 100 of harder, met dus een tijd lang de overdrive aan, en ik ga de snelweg af (OD uit), dan duurt het ineens erg lang voordat de rem wat doet, en moet ik ook echt in het pedaal duiken. Soms echt angstig, zeker als je vergeten bent dat dat het gedrag is en je nietsvermoedend de afrit neemt.

Eenmaal met normaal verkeer gaat het weer prima. Wat kan dit zijn? Het lijkt mij dus niet op brake fade, want nadat ik bijvoorbeeld gestopt ben bij een stoplicht aan het eind van de afrit, en weer wegrijd, dan doet de rem het gewoon weer.

Zou het soms kunnen dat de versnellingsbak nog te veel aandrijving levert en dus de rem tegenwerkt? De motor draait gewoon stationair bij gas los volgens mij (heb geen toerenteller en hoor alleen alle wind noise dan nog dus weet de precieze toeren niet maar de motor wordt dus wel ineens stil).

Of is er iets anders wat ik over het hoofd kan zien?
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: Rem fading na snelwegrit

Post by David - 71 camaro »

Wanneer heb je de remschoen voor het laatst vervangen? Denk eerder dat deze afgesleten zijn, bij een een lange rit ver teruggetrokken worden en je daardoor eerst door de firewall moet trappen voordat ze grijpen. Als je daarna na 50 meter weer moet remmen, dan staan ze veel dichter op de trommels.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Rem fading na snelwegrit

Post by Wilf »

Goed punt. Niet vervangen sinds ik de auto heb. Remmen zijn wel nagekeken en goed genoeg bevonden voordat ik naar de RDW ging. Nou zijn deze remmen waarschijnlijk ook niet zelfstellend, misschien een goed idee om daar naar te kijken dus… Ik had zelf nooit gedacht aan terugtrekkende remmen op de snelweg. Wat me bij het remmen wel opvalt is dat ik echt de remmen hoor klakken (mechanisch verplaatsgeluid). Dat klinkt harder dan vorige klassieke yanks die ik had maar dit is ook een monocoque en verder lege auto (behalve bank geen interieur en geen rubbers en dergelijke). Achteras is linked & bagged.

Maar door het terugtrekken (komt dat dan door de hoge snelheid of gewoon lange tijd niet gebruiken) kan het dus zijn dat het rempedaal de ene keer aangrijpt bij net indrukken en de andere keer bij bijna voet op de vuurmuur?
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Rem fading na snelwegrit

Post by Robin_Chevelle »

Vraag mij af wat het verschil is tussen een lange snelweg rit of wat veroorzaakt dat je remmen na zo'n rit verder terugtrekken.
Heb je geen trillingen die hiervoor zorgen? Als je zeker wil weten dat het niet de aandrijving is die hem doordrukt zou je hem ook een keer als test in zijn Neutraal kunnen zetten voor je gaat remmen, om te kijken of je verschil verneemt.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Rem fading na snelwegrit

Post by Wilf »

Is ook een idee, vind ik iets spannender want als ik iets te ver duw zit ik in de R… denk niet dat ik dat dan na kan vertellen :P
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Rem fading na snelwegrit

Post by Wilf »

Mogelijk probleem gevonden; remleiding naar achteras loopt erg dicht langs uitlaat…
Post Reply