stroomverdeler tester

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

stroomverdeler tester

Post by gert »

ik overweeg om zoiets zelf te maken om de juiste vervroegingscurve voor mijn lpg motor in te kunnen stellen.
geen zin om telkens als ik een veertje of gewichtje veranderd heb de verdeler weer in en uit te bouwen
ik wil kunnen testen buiten de motor
heeft iemand hier ervaring mee?
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: stroomverdeler tester

Post by BigBlockMopar »

Digitale ontsteking erin en geen gepruts meer.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: stroomverdeler tester

Post by gert »

digitale ontsteking? ik hou niet zo van die computer zooi, je moet er een week voor op cursus, en voordat het werkt ben je 2 maanden verder.
en het kapt ermee als je het niet kan gebruiken.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: stroomverdeler tester

Post by BigBlockMopar »

Tja, als je in deze tijd nog steeds moeite hebt met de klok instellen op je magnetron dan zou ik er inderdaad niet aan beginnen.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: stroomverdeler tester

Post by gert »

om nog maar te zwijgen van de prijzen van dit soort apparaten.
en de meeste van deze vereisen een laptop, of een smartfoon, en die heb ik allebei niet.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: stroomverdeler tester

Post by rene74monte »

daar heb je een stroboscoop lamp voor , gewoon op de accu en op de eerste bougiekabel , en de verdeler in en uit bouwen ??
vind het een vreemd verhaal
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: stroomverdeler tester

Post by gert »

die heb ik wel.
als je de gewichtjes/veertjes wilt veranderen, is het handiger om de verdeler eruit te nemen denk ik, de boel wordt immers nogal heet.

ik heb es gezocht naar een programmeerbare ontsteking, maar ik zie door de bomen het bos niet meer, de beschrijvingen zijn ook in een vreemd jargon
en het begint bij $400.
het simpelst is nog de dualcurve van $40, maar die vervroegings curve is onduidelijk.
zou er een kastje bestaan dat de leverancier kan programmeren met een curve voor mijn toepassing?
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: stroomverdeler tester

Post by Nick_nl »

Als je alleen de verdeler wil testen moet je een oude SUN 404 hebben. Dan kun je extern de gewenste curve instellen. Je moet dan wel eerst weten wat de juiste curve is.
Nadeel is dat zo'n sun tester erg kostbaar is geworden, dus zo'n elektronische ontsteking is dan opeens een koopje.
Of je moet zelf al wat gaan knutselen.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: stroomverdeler tester

Post by gert »

kijk, daar heb ik wat aan!
zeer bedankt, heel leuk artikel.
de juiste curve is reeds bekend, maar zo.n electronische ontsteking zou een koopje zijn?
ik ben heel benieuwd welke dat dan is, want ik kan geen black boxje vinden wat simpel in te stellen is.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: stroomverdeler tester

Post by Nick_nl »

Nou, als je kijkt wat een sun tester kost Dan schrik je wel even.
Maar als je de curve al weet stel je deze toch gewoon een keer in en je bent klaar.
Zo'n Buick heeft de verdeler aan de voorkant zitten, kan haast niet makkelijker toch? ;)
Last edited by Nick_nl on Sun Apr 19, 2020 7:51 pm, edited 1 time in total.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: stroomverdeler tester

Post by gert »

mijn ford heeft hem gelukkig ook vooraan zitten
even instellen gaat niet zomaar
je moet wel wat experimenteren met veertjes en gewichtjes, de veertjes moeten slapper en/of de gewichten zwaarder om bij lager toerental vroeger te vonken.
maar ik kan het uiteraard wel proberen, misschien lukt het al na een paar keer proberen.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: stroomverdeler tester

Post by Nick_nl »

Ow, ik dacht dat je een Buick had.
Maar kun je niet zo'n setje kopen? Daar zit een tabel bij met welke combinatie wat geeft.
Voor de Chevy SBC heb je dit soort setjes.
setjes Afhankelijk of je een HEI of puntjes gebruikt kun je dan vrij makkelijk het juiste setje kiezen.
Deze als voorbeeld.

Nu weet ik dat ford de veertjes wat dieper in de verdeler verstopt heeft, maar dan nog.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: stroomverdeler tester

Post by gert »

ik heb een duraspark
bedankt voor de tips, daar heb ik meer aan dan die negatieve- afzeikerige opmerking van een bovenstaande poster.

toch ga ik dat artikel bestuderen, want een zelfbouw verdeler tester is nooit weg....en ik heb 3 autos met een verdeler.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: stroomverdeler tester

Post by rene74monte »

ik neem voor het gemak aan dat je het over mij hebt ? vind je het zo raar dat ik het vreemd vind om elke keer de verdeler uit te bouwen ? heb ik in alle jaren amerikanen rijden nog nooit gedaan en hoeft ook niet , daarom vind ik het raar maar goed , als jij dat afzeiken vind en negatief vind dan komt dat denk ik doordat je mensen niet begrijpt , wel leuk dat je het even zegt zo
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: stroomverdeler tester

Post by gert »

nee, ik bedoelde je voorganger, jouw verhaal is duidelijk en opbouwend ipv afzeikerig.

maar ik blijf erbij dat met je hoofd vlak boven een snel draaiende motor, met de afstellamp vlak bij de ventilator, oncomfortabel is.
en gevaarlijk als je dit meerdere keren moet doen.
Post Reply