stroomverdeler tester

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: stroomverdeler tester

Post by rene74monte »

o , ok , meestal ben ik de boosdoender namelijk :-) :-)
tja , je moet wel opletten uiteraard , maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: stroomverdeler tester

Post by gert »

ik ook niet, maar even de ontsteking op tijd zetten is wel wat anders dan een aantal keren de vervroeging meten bij hoge toerentallen, terwijl je over de motor reikt naar de smoorklep.....
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: stroomverdeler tester

Post by gert »

tester maken viel nogal mee
met pwm regelaartje traploos toerental motortje gemaakt, verdeler op standaardje, gradenschijf op de verdeleras
timing lamp erop gericht, wijzertje erbij, toerenteller
en dan zie wat een ouwe verdeler doet qua vervroeging: helemaal naks! en wat ie vervroegd nog verkeerd ook.
eerst centr. vervr. reviseren, en dan na 8 keer testen op de juiste vervroeging uitkomen na wat veertje aangepast, lipjes verbogen, gaatjes uitgevijld enz.
ziehier:

Image

Image

Image
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: stroomverdeler tester

Post by rene74monte »

hahaha , wat een bouwwerk man , maar wel een goede meter er bij :-) :-)
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: stroomverdeler tester

Post by gert »

inderdaad een heel bouwwerk, en een topmeter!
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: stroomverdeler tester

Post by Wilf »

Waarom heb je de bobine en bougies ook aangesloten? Als test om te zien dat de vonken ook juist op tijd zijn (en werken) of om de test zo natuurgetrouw te maken (voor eventuele terugkoppelingsinvloed) of…?

Is een oprechte vraag want ik had daar zelf niet opgekomen (een testsetup met pwm-gestuurde motor is tot daar aan toe :)).
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: stroomverdeler tester

Post by gert »

om de bobine te belasten zoals in de auto, en ik wilde om de 7 vonken een trigger voor de strobe.
als je alle 8 vonken gebruikt om te stroben is het op dat kleine gradenschijfje niet meer af te lezen.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: stroomverdeler tester

Post by Wilf »

Ahja natuurlijk, je hebt wel de puls van 1 nodig :) stom dat ik daar niet aan dacht.
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: stroomverdeler tester

Post by gert »

trouwens, zo'n pwm motorregelaartje van 9 euro bij Ben's Electronics is heel handig
ook voor de ventilator in de auto.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: stroomverdeler tester

Post by Wilf »

Ik zoek nog een fan controller met 5v 25kHz output (iets met Maxim 31740) waaraan ik een eigen 10kOhm lineaire potmeter kan maken maar helaas kan ik zoiets nog niet vinden en mijn uren zelf solderen zijn te duur (zoek off the shelf).
Post Reply