Stuur repareren

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Stuur repareren

Post by Wilf »

Ik mis vrij veel stukken op m’n stuur. Nou is de auto zelf zeer patina dus hoeft het stuur er zeker niet nieuw worden (sterker nog; het moet zijn versleten look wel houden) maar sommige delen zijn ronduit scherp en het stuurt niet prettig.

Heeft iemand ervaring met een mal maken? Ik zat er aan te denken om een deel wat wel heel is (met handgreeppatroon) in klei te drukken en dat als mal voor de gebroken stukken te gebruiken. Kan dat en hoe pak je dat aan?

En just to be sure: wat zou een gedeeltelijke restauratie naar zo origineel mogelijke patinalook ongeveer kosten als ik het uit laat besteden? 😅

(Ballpark figures. Denk je dan aan €100, €250, €500? Geen idee)

Image

Image

Image
hanver
Posts: 104
Joined: Sat Jun 05, 2010 9:47 am

Re: Stuur repareren

Post by hanver »

Is dit hard materiaal of eerder schuim (die wat verhard is)?
Als dit hard plastiek is weet ik van mensen die dit met 2K epoxy hersteld hebben, dan eschuurd en opnieuw gelakt.
Om de patinalook te re-creeeren kan je dan bvb deel van de lak terug afschuren/verweren maar dan moet je wel zwarte epoxy gebruikt hebben natuurlijk.
Het afgebladerd effect kan je bekomen door bvb de primer van de nieuwe lak niet overal aan te brengen waardoor je een deel ervan makkelijk kan afvegen
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Stuur repareren

Post by Wilf »

Het stuur is denk ik uit bakeliet (1949 of iets later wellicht) en heeft jarenlang gebakken in de Arizona zon.

Ik zat inderdaad te denken om 2k epoxyhars met zwarte kleurstof te gebruiken. Het gaat mij dus vooral om hoe het beste de ontbrekende handgrepen met reliëf weer terug te krijgen.

De kleine openingen zijn prima op te vullen maar de grote delen zouden eigenlijk ge-recast moeten worden. Ik heb nul ervaringen met mallen maken dus wil daar óf m’n tijd voor nemen en met goed materiaal werken óf als het niet de wereld kost uitbesteden. Ik heb iig niet zin in een half-werk-oplossing waarbij ik gewoon een vormeloze glop er op kets. Die tijd heb ik gehad. Het moet esthetisch patina zijn.

Eventueel doe ik zelf dan de simpele scheuren met een Dremel en 2k en dan mooi opschuren, maar die grote delen is niet met de hand mooi te krijgen, dan moet je echt een mal maken.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Stuur repareren

Post by mercury1970 »

Kijk eens op een site van een keramiekmmaterialen leverancier; die hebben een soort van siliconenachtige producten om mallen van te maken; je zal het ontbrekende stuk dan eerst moeten maken en daar de mal van maken....... winterklus?
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Stuur repareren

Post by gert »

op youtube staan filmpjes van een product hiervoor.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Stuur repareren

Post by Wilf »

mercury1970 wrote: Tue Jan 14, 2020 6:37 pmwinterklus?
Komt mooi uit, winter is net klein maandje begonnen :D

Stuur is aan de andere kant heel dus hoopte dat ik de mal zou kunnen maken van de tegenoverliggende zijde 😅
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Stuur repareren

Post by Corp »

Uitschuren in v groef. Vullen met epoxy. Schuren schuren en uiteindelijk 2k lak erop met matpasta.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Stuur repareren

Post by Wilf »

Voor die kleine stukjes ga ik dat zeker zo doen. Voor dat kwart-deel waar niets meer zit (zie foto’s) moet er echter gereconstrueerd worden en dat is niet zo simpel.

Ik heb overigens gisteravond lopen zoeken of dit stuur eigenlijk wel origineel is maar ik kan dit stuur bij geen enkele auto vinden. Van wat voor auto deze komt weet ik dus niet wat reconstructie ook lastig maakt.

Helaas zit de wandelende encyclopedie Erik “now that’s spelled with a k!” Boattail niet meer op AAP want die had dat waarschijnlijk gelijk gezien.
Post Reply