EFI met ECU in old car?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

EFI met ECU in old car?

Post by mercury1970 »

Wie kan iets meer licht in mijn duisternis schijnen?
Ben aan het dagdromen om een stock V8 in een veel lichtere auto te bouwen, maar ben niet zo op de hoogte van alle do's en don'ts.
Er schijnt een groot verschil te zijn tussen de Canbus exemplaren en de non Canbus, waar zit het grote verschil in?
Is de Canbus versie alleen voorzien van veel meer bedrading ( ik denk aan startblokkering en veel checkfunctie's, zoals zijn de deuren dicht)en de bedrading is een stuk dunner (signaalkabels).
De ideale, betaalbare situatie zou zijn om de originele ECU's ( ook automaatbak) te gebruiken met een aftermarket custom wiring loom.
Dit is soms te bestellen via Painlesswiring ($500), maar uiteraard niet voor alle merken.
De originele kabelboom verwijderen en opnieuw te monteren is uiteraard een helse klus, mijn voorkeur gaat uit naar een komplete donorauto.
Kun je een auto laten lopen op alleen een motorkabelboom of gaat de ECU dan nuts omdat ie van alles mist?
Zou het een optie zijn om een originele kabelboom te kopen en dan alles ombouwen in een andere auto of is dat ook onbegonnen werk?
Zijn er forumleden die met een modernere setup rijden en dit zelf ingebouwd hebben?
Alvast bedankt voor reactie's.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: EFI met ECU in old car?

Post by Pavement Pounder »

Ik zelf rij met 2 ecm's. 1 oudere tbi ecm om mijn 4l80e te laten schakelen en 1 aftermarket Edelbrock voor de mpfi injectie.
Wat ik veel lees van jongens die een LS motor ergens inbouwen is dat ze de motor en bak en computer overzetten en dan de software aanpassen wat eigenlijk zowiezo moet gebeuren ivm andere auto ander geeicht andere overbrenging.
Maar wat tegenwoordig helemaal in is, de ecm vervangen door een Holley Terminator X.
Die kan zon beetje alles inclusief de bak en eventueel turbo etc en simpel te programeren etc.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: EFI met ECU in old car?

Post by mercury1970 »

Thanks PP, maar de gevreesde kabelboom, ditch the stock en waarschijnlijk biedt Holley dan een eigen harness aan ?
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: EFI met ECU in old car?

Post by gert »

ik zou gewoon een v8 nemen die zonder computer kan, probleem opgelost.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: EFI met ECU in old car?

Post by mercury1970 »

Been there Gert en elke keer als je een "verbetering" aanbrengt, er weer achter komt dat het eigenlijk niet de moeite of het geld waard was.....
Nee, dit keer graag een fabrieksoriginele alu motor met injectie, 6 traps automaat, bijbehorende assen en remmerij, dit alles graag belastingvrij !
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: EFI met ECU in old car?

Post by Corp »

De teminator (x) is wel mooi maar de factory ecu is nog altijd veel veelzijdiger. Een lsx ecu kuj je zo programmeren voor standalone. En ze kosten geen drol.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: EFI met ECU in old car?

Post by mercury1970 »

De ECU misschien niet maar wat denk je dat je voor een LSX kwijt bent ?
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: EFI met ECU in old car?

Post by gert »

aha, je wilt belastingvrij?
een vermogen uitgeven aan "fabrieksoriginele" onderdelen plus die hele verlanglijst, maar het resultaat moet wel belastingvrij?
dan moet je toch een ouwe auto helemaal ombouwen, en dan maar hopen dat die belastingregeling niet veranderd.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: EFI met ECU in old car?

Post by BigBlockMopar »

Met een MegaSquirt (3X) ECU kom je ook een heel eind.
De bestaande ECU laat je vervallen en vervang je voor een universele.
Des te meer je zelf doet, des te meer je kan besparen.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: EFI met ECU in old car?

Post by Corp »

Met lsx wordt bedoeld het ls platform maar wat moett worden dan
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: EFI met ECU in old car?

Post by mercury1970 »

Laat me voorop stellen, dat het nog bij dagdromen blijft, maar wat ik erg interessant vind is de Jaguar XJR uit 2004; deze werden toen onder Ford bewind gebouwd, er schijnen ook Fords in USA te zijn met dezelfde V8 motoren.
Dit is een supercharged V8 blok met heel veel kabels...…
Hier is geen aftermarket spul voor te vinden en de standaard ECU zou ik graag willen handhaven, dus misschien een nieuwe standaard kabelboom kopen?
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: EFI met ECU in old car?

Post by gert »

zo,n jaguar is niet zo duur hoor, hele fijne wagens, ik heb er een tijdje 1 gereden.
hoef je niks om te bouwen, en de alu uitvoering is slechts 75 euro belasting per maand.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: EFI met ECU in old car?

Post by mercury1970 »

Ja, daar heb je een punt, alleen de betrouwbaarheid van die Jags heeft vaak te lijden onder problemen met electrische connectoren, of de bedrading zelf. Dus toen begon mijn fantasie: voor een 4K koop je een hele auto, die fijne motor in een auto die een paar 100 kg lichter is...…
Mijn daily is ook een 65 per maand auto en die wil ik niet missen en dat is wel de max wat ik aan WB wil betalen.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: EFI met ECU in old car?

Post by gert »

je daily kan toch ook een fijne XJR zijn?
en met een originele kabelboom en motor van een xjr in een ouwe auto frommelen, kan ook een connector problemen geven.....en nog veel meer zelfs
en dan heb je nog geen fijne luchtvering, moet ik doorgaan?

overigens, voor 4k koop je geen top jaguar met weinig km denk ik.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: EFI met ECU in old car?

Post by mercury1970 »

Hoe lang heb jij die gereden en waarom weg gedaan, als ik vragen mag?
Post Reply