Welke benzine

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
camaro67
Posts: 1181
Joined: Wed Nov 09, 2005 7:31 pm

Re: Welke benzine

Post by camaro67 »

gewoon VPower of BP ultimate tanken,
ik maak mij meer zorgen of er dadelijk nog wel benzine te koop is met al die milieufreaks tegenwoordig.
of dat het naar € 4,- de liter gaat voor die paar benzine auto's die er dan nog rijden.
Idem met op gas rijden als elektrisch rijden ''normaal'' is geworden
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Welke benzine

Post by MotiV8 »

Ethanol in onze benzine, wat nu ??
Door Caprimasters.

Benzine bestond vroeger uit voornamelijk benzeen. Verrassend genoeg komt er in moderne benzine weinig tot geen benzeen meer voor. Dit is verwijderd omdat het kanker verwekkend is. Ook de zwavelverbindingen zijn omwille luchtverontreiniging verdwenen.

In Europees -verband is besloten dat tegen 2020 de totale CO2-uitstoot met 20% afgenomen moet zijn.
In verband hiermee werd de Europese Richtlijn 98/70/EG aangevuld en aangepast met de richtlijn 2009/30/EG. Deze behelst onder meer ook veranderingen op het gebied van brandstoffen voor motorvoertuigen in het wegverkeer.
De richtlijn staat de lidstaten toe de leveranciers van brandstoffen zo lang als nodig geacht te dwingen om brandstoffen met maximaal 5% ethanol in de handel te brengen (echter zonder dat er een minimumhoeveelheid is vastgesteld).
De consumenten dienen op gepaste wijze over de eigenschappen van deze brandstoffen en hun geschiktheid voor motoren te worden voorgelicht.

Vanaf 2015 geldt in de hele EU voor het wegverkeer een maximaal toegestane CO2-emissie van 120 g/km (gram per kilometer). Biobrandstoffen behoren tot de extra-maatregelen ter beperking van de CO2-uitstoot.

Volgens de Europese norm EN 228 is bijmengen van 5% bio-ethanol aan conventionele benzine (dus ‘E5’) toegestaan. Deze wordt echter dan geen ethanolbrandstof genoemd.

Euro 95 bevat over het algemeen al jaren gemiddeld 5% ethanol maar door menging op menging kan dit gehalte oplopen tot 7% in de praktijk.

Maar bij 5% is de norm EN 228 van kracht en spreekt men dus van een conventionele benzine en derhalve wekt men de suggestie dat men ethanol vrije benzine tankt.

Welnu ethanol wat kunnen wij er mee..

Emissie technisch is ethanol reinigend ( hé, reinigende dope..) en ontrekt het tijdens de verdamping veel warmte aan zijn omgeving met een koelere verbrandings temperatuur tot gevolg ( motor loopt efficiënter ).
Tevens is ethanol octaan verhogend. Wat eigenlijk dus betekend dat de brandstof die wij momenteel tanken, van een slechtere kwaliteit is en door de ethanol op octaan waarde word gebracht naar octaan 95 of 98.

Ethanol trekt ook water aan. Water bind zich van nature niet met benzine. Ethanol bind zich met benzine & met water. Ethanol is dus het bindmiddel van water met benzine.

Water heeft als voordeel dat het tijdens de verdamping heel veel warmte ontrekt aan zijn omgeving. En water heeft een reinigende werking in de verbrandingsruimte.
Als men vroeger een kapotte koppakking had kon men aan de schone zuiger en verbrandingskamer zien waar de koppakking was doorgeslagen.

Dat water & alcohol ( ethanol is een alcohol ) zo’n goede werking heeft op de verbranding wist men in de tweede wereld oorlog al waar het veelvuldig werd gebruikt op de militaire vliegtuigen ( water methanol injectie ).

Wat betekend het voor ons oldtimer / klassieker eigenaar..

Eigenlijk alleen maar misère.
De positieve kant weegt in ons geval niet op tegen de negatieve zijde .

In ethanol zit minder energie, dat betekend eigenlijk dat de sproeier bezetting aangepast dient te worden op de huidige brandstof. Testbanken doen hier hun voordeel mee. Pk’s worden weer in ere hersteld.

Lopen wij het gehele brandstofsysteem door van begin tot eind, beginnend bij de brandstoftank.
Ethanol is een prima schoonmaak middel ( Spiritus , 85% ethanol, 10% water & 3% methanol zodat men het niet kan drinken ). Het is zo agressief dat het alles oplost in de tank. De vergomming die al decennia lang onder in de brandstoftank lag, lost nu langzaam op en spoelt het gehele brandstofsysteem door met verstoppingen in de carburateur tot gevolg.
Ook lost het bestaande coatings aan de binnenkant van de brandstof tank aan en ook die vervuiling spoelt het gehele systeem door naar voren.

Ethanol trekt water aan, het is zeer hygroscopisch. Stalen brandstof tanken hebben binnen no-time vliegroest aan de binnenzijde. Ook die laat los en spoelt het gehele brandstof systeem door met verstoppingen in de carburateur tot gevolg.

Een standaard universeel benzine filtertje filtert ongeveer 90micron. Om deze vervuiling uit de carburateur weg te houden heeft men minimaal een filter van 10micron nodig. Een gewoon brandstofpompje kan een 10micron filter niet aan.

De brandstofpomp..
Die is over het algemeen niet ethanol bestendig. Het pomp membraam raakt lek met gevolg, olielekkage of brandstof lekkage. Beide zijn ongewenst.

Benzineslangen..
Gewone gangbare benzine slangen dienen nu uiterlijk elke 3 jaar vervangen te worden.
Over het algemeen zijn de specificaties van de gangbare merken verkrijgbaar bij de automaterialen niet toerijkend voor E5 & E10 ( specificatie lager dan SAE J30 R9 )
Slangen drogen uit en scheuren, ook wellen ze op ter hoogte van de slangklemmen.
De risico’s die hier aan verbonden zijn hoef ik niet extra te vermelden.

De carburateur..
De carburateurs van weleer zijn van een aluminium legering die absoluut niet ethanol bestendig zijn.
Ethanol is erg corrosief op dit type aluminium evenals water wat aangetrokken word door de ethanol met als gevolg witte bloemkool achtige afzettingen binnen in de carburateur die de inwendige kanalen verstoppen. Deze corrosie vreet zich diep in het aluminium met kratervorming tot gevolg.

De membramen en keringen in de carburateur zijn ook niet ethanol bestendig en drogen uit en scheuren waardoor de carburateur niet goed meer functioneert.

Hierdoor bestaat de kans op een arm brandstof mengsel met uiteindelijk gesmolten zuigers tot gevolg.

Dit geld ook voor de oudere injectie systemen waar ook hier de aluminium brandstof delen niet ethanol geschikt zijn.
De aluminium brandstof delen om recente voertuigen zijn van een andere legering en dus bestand tegen de schadelijke gevolgen.
Overigens hebben de moderne injectie systemen met name de direct ingespoten injectie systemen ook grote problemen met Ethanol.
De injectoren gebruikt op dit type motoren hebben zeer fijne nozzles die door corrosie veroorzaakt door de ethanol verstopt raken en dat vaak al binnen 25000 kilometer.

Vroeger was een carburateur revisie vrij makkelijk.
Je deed hem 24uur in een bad met thinner, blies hem goed door met perslucht, een revisie kitje erop en gaan met die banaan.

Door de huidige benzine gaat die vlieger niet meer op.
Hier gaat een carburateur twee keer 24uur in een bad met thinner, word hij daarna gezuurd met een speciaal zuur alvorens hij ultrasoon gereinigd word met een speciale vloeistof.

Alleen ultrasoon reinigen is niet meer toerijkend om de carburateurs geheel te ontdoen van de vervuilingen die ik al enkele jaren aantref in carburateurs die ik van klanten reviseer.
Hier zitten ook carburateurs tussen die brandstof toevoegingen gebruikten die duidelijk niet waar maakte wat het beloofde.

Resumé..
Een goede bescherming is dus noodzakelijk en niet alleen tijdens de winterstalling.
Ethomix bied een uitstekende bewezen bescherming in het gehele brandstofsysteem waar andere producten die het beloven niet waarmaken.
Wij tanken al jaren zonder problemen Euro 95 E5&E10 in combinatie met Frost Ethomix zonder de schadelijke gevolgen. Een roestvrije brandstoftank en schone carburateur. Ook verlengt het de levensduur van de benzine waarmee het voertuig na zelfs twee jaar stilstand zonder problemen start en rijdt.

Op elke tankbeurt een scheutje toevoegen voor het beste resultaat. Één fles behandeld 250liter benzine.

Het geniet nu ook de voorkeur een voertuig met een volle brandstof tank en een bewezen ethanol killer zoals bijvoorbeeld Frost Ethomix weg te zetten om roestvorming in de tank tegen te gaan.

Veel rijplezier, met vriendelijke groet Caprimasters.

Uit ervaring:
Millers VSPE (1 fles op 50 liter) werkt niet.

Frost is proud to inform you that our Ethomix is endorsed by the Federation of British Historic Vehicle Clubs (FBHVC) as a fuel additive for protection against corrosion and stability improver.

Ethomix is niet bij mij te koop!!!!!

https://www.frost-auto.nl/brandstoftank ... n-ethanol-
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Welke benzine

Post by muddy bandit »

LPG is de simpele oplossing, daarmee ben je gelijk definitief van al dat gedonder met die kwastenreiniger en z'n problemen af.

Ik heb in de afgelopen 30 jaren al heel wat van die zogenaamde wondermiddeltjes/probleemoplossers met allerlei beloftes de revue zien passeren, maar zonder uitzondering zijn de fabrikant en verkopers er veel beter van geworden als de gebruiker.
Het zijn lapmiddeltjes en het blijven lapmiddeltjes, de werkelijke problemen worden er absoluut niet mee opgelost maar (in het gunstigste geval) hooguit wat vooruit geschoven.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Welke benzine

Post by rene74monte »

muddy bandit wrote: Sat Nov 09, 2019 9:01 pm LPG is de simpele oplossing, daarmee ben je gelijk definitief van al dat gedonder met die kwastenreiniger en z'n problemen af.

Ik heb in de afgelopen 30 jaren al heel wat van die zogenaamde wondermiddeltjes/probleemoplossers met allerlei beloftes de revue zien passeren, maar zonder uitzondering zijn de fabrikant en verkopers er veel beter van geworden als de gebruiker.
Het zijn lapmiddeltjes en het blijven lapmiddeltjes, de werkelijke problemen worden er absoluut niet mee opgelost maar (in het gunstigste geval) hooguit wat vooruit geschoven.

juist , en dat is precies mijn gedachten over de hele zooi
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Welke benzine

Post by Pavement Pounder »

Het verhaal dat huidige injectoren ethanol niet aan kunnen klopt niet, in de Usa hebben ze al velen jaren ethanol toevoegingen.
Mijn 2005 Avalanche is ook flexfuel uitgerust en kan ook E85 tanken. Das wel wat meer dan de 10% waar we het nu over hebben.
Veel meer landen hebben al jaren ethanol toevoegingen.
Om maar niet te noemen hoeveel er met E85 al jaren geraced wordt in de usa met standaart LS motoren en oude goedkope autos (low budget)

En als ethanol, gum en troep in de tank oplost dan kan dat ook geen verstoppingen opleveren, immers het is opgelost.

Verder alle nadelen van ethanol gaat over 100% ethanol.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Welke benzine

Post by Wilf »

In Brazilië rijden ook al sinds jaar en dag op ethanol, ook in de jaren 60 al. Ik ben benieuwd wat ze toen allemaal hadden aangepast.

Image
Dodge Charger, kon zeker E10-E25 aan af fabriek.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Welke benzine

Post by MotiV8 »

Pavement Pounder wrote: Sun Nov 10, 2019 10:53 am Het verhaal dat huidige injectoren ethanol niet aan kunnen klopt niet, in de Usa hebben ze al velen jaren ethanol toevoegingen.
Goed lezen. jij hebt geen injectors in de verbrandings kamers zitten. Gewone injectie systemen hebben nagenoeg geen problemen. De directe Eco inspuiters hebben dat wel omdat die veel kleinere nozzles hebben en die verstopt raken.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Welke benzine

Post by Nick_nl »

Mijn daily heeft idd directe benzine injectie. Loopt al 60kkm zonder issues. Deze wordt wel wekelijks vol getankt.
Chevclassic
Posts: 31
Joined: Thu Jul 09, 2015 7:22 am

Re: Welke benzine

Post by Chevclassic »

Met het voorjaar in volle gang en het van stal halen van de oldtimer, zit mijn eerste tankmoment er ook aan te komen. Heb mij daarom even een beetje ingelezen in dit ethanol verhaal en daarom dit 'oude' topic aangehaald.
De eerder genoemde competition 102 is helaas niet meer verkrijgbaar volgens het www. Echter is bij Tanqyou nog wel 102 te krijgen, deze is Ethanol vrij! Is niet op heel veel plekken in Nederland te verkrijgen maar gelukkig wel bij ons in de buurt.
Dit geheel ter informatie voor de mensen die ook in hetzelfde schuitje zitten.
challenger72
Posts: 398
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:35 pm

Re: Welke benzine

Post by challenger72 »

e10 tanken,dan e10 improver toevoegen van eurol,putoline of millers
Rara
Posts: 665
Joined: Tue May 30, 2006 9:11 pm

Re: Welke benzine

Post by Rara »

Of bij de 98 Shell vpower of BP ultimate tanken, is ook ethanolvrij
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Welke benzine

Post by mercury1970 »

Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Welke benzine

Post by Wilf »

Ik voel me bijna een beul dat ik er niks aan doe behalve lvv toevoegen… 😬
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Welke benzine

Post by Nick_nl »

Met de Chevy gebruik ik alleen E10, de carburateur, Edelbrock 1406, ziet er nog keurig uit aan de binnenkant. Wel zijn alle slangen vervangen door nieuwe. Tot nu toe geen aparte dingen gemerkt.
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Welke benzine

Post by silentchaos »

Wilf wrote: Fri Apr 24, 2020 8:18 pm Ik voel me bijna een beul dat ik er niks aan doe behalve lvv toevoegen… 😬
Ik tank wel 98 (e5) en die er lvv in, meer niet idd :D
Post Reply