1978 Camaro 350 temperatuur

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Zain
Posts: 4
Joined: Fri Sep 13, 2019 11:00 pm

1978 Camaro 350 temperatuur

Post by Zain »

Hallo, ik ben nu al een jaartje of anderhalf eigenaar van een '78 Camaro (350cu/5.7L automaat). Ik heb nooit echt veel op de temperatuurmeter gelet, tot deze zomer toen ik hem herhaaldelijk bijna zag overheaten. Ik heb toen het koelsysteem een aantal keer gespoeld en uiteindelijk ook het radiatorblok laten vervangen. Uiteindelijk bleek het te worden veroorzaakt door een slechte fan clutch, dus ook die vervangen. Daarna ben ik op de temperatuur gaan letten. Ik rij vooral in stadsverkeer (Rotterdam). Na starten zie ik de meter richting de 220F lopen en vlak voor die streep stoppen. Daar blijft hij dan een tijdje (zie foto's allemaal na zo'n half uurtje rijden op ongeveer 30 graden buitentemp). Uiteindelijk gaat hij recht op de 220F staan. Toen het een paar weken terug nog wat warmer werd, en ik reed in druk stadsverkeer, zag ik de meter zelfs een beetje over 220F heen gaan. Heb hem ook nog op de snelweg gereden en daar blijft hij eigenlijk op hetzelfde (220F of een heel klein beetje daaronder). Weten jullie of dit een normale temperatuur is voor deze motor? Het lijkt me namelijk vrij warm en gezien ze volgens mij op 240F ''overheaten'' is dat geen fijne temperatuur om te zien. Ik heb overigens even gekeken en weet dat er momenteel een 160F thermostaat in zit (standaard zou dat volgens mij 195 moeten zijn, heb die geprobeerd en dat helpt totaal niet). Mocht deze temperatuur niet normaal zijn, iemand dan enig idee wat ik nog meer zou kunnen proberen om hem weer te koelen?
Image

Image

Image
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: 1978 Camaro 350 temperatuur

Post by BigBlockMopar »

Waarom denk je, mede gezien de staat van dat dashboard, dat die meter de juiste waarde aan geeft?
Camatruder
Posts: 77
Joined: Sun Dec 30, 2012 3:50 pm

Re: 1978 Camaro 350 temperatuur

Post by Camatruder »

Zit de radiator tunnel (fan schroud) nog goed?
Zain
Posts: 4
Joined: Fri Sep 13, 2019 11:00 pm

Re: 1978 Camaro 350 temperatuur

Post by Zain »

BigBlockMopar wrote: Sat Sep 14, 2019 12:01 am Waarom denk je, mede gezien de staat van dat dashboard, dat die meter de juiste waarde aan geeft?
hahaha ja dat dashboard heeft wat aandacht nodig :lol:
hoe zuiver die meter is weet ik inderdaad niet, maar hij reageert wel gewoon logisch en als de oude fan clutch het in het verleden zichtbaar begaf, reageerde de meter ook direct en begon snel op te lopen. Vandaar dat ik denk dat hij wel klopt.
Zain
Posts: 4
Joined: Fri Sep 13, 2019 11:00 pm

Re: 1978 Camaro 350 temperatuur

Post by Zain »

Camatruder wrote: Sat Sep 14, 2019 10:24 am Zit de radiator tunnel (fan schroud) nog goed?
Yes de originele schroud zit er nog en is nog goed!
omega
Posts: 88
Joined: Sun Jan 06, 2013 11:12 am

Re: 1978 Camaro 350 temperatuur

Post by omega »

Radiateur misschien verkalkt waterpomp kapot.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: 1978 Camaro 350 temperatuur

Post by rene74monte »

zou me er niet al te druk om maken
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: 1978 Camaro 350 temperatuur

Post by Nick_nl »

220 F is +/- 105 graden C, als daar een 16 lbs radiateurdop op zit kookt de vloeistof (50/50mix) pas bij 250F (+/-120C)
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: 1978 Camaro 350 temperatuur

Post by BigBlockMopar »

Of als er een radiatorslang ploft, dan kookt alles gelijk in 1 keer.
Zulke temperaturen zijn nergens voor nodig op dat soort auto’s.
Zeker als hoogstwaarschijnlijk de rest van de auto dezelfde staat van onderhoud heeft als dat dashboard zelf :)
Zain
Posts: 4
Joined: Fri Sep 13, 2019 11:00 pm

Re: 1978 Camaro 350 temperatuur

Post by Zain »

Thanks voor al jullie reacties!
Heb ik al veel aan. Radiator en slangen zijn pas nog vervangen dus daar zal het niet aan liggen. Als de temp niet hoger oploopt hoop ik dat ik me druk heb gemaakt om niets zoals @Nick_nl zegt, ik zal er gewoon even tegen aan kijken. Maar leek me inderdaad alsnog wel een beetje een onnodig hoge temperatuur op een auto die vrij standaard is! Als het erger wordt kan ik inderdaad nog een nieuwe waterpomp proberen... Ik zal voor nu even kijken of ik met een digitale meter in de radiatorslang een wat meer nauwkeurige meting kan krijgen gezien de huidige erg lastig is af te lezen en misschien ook wel overdrijft, maar tot dusver nogmaals bedankt!
Post Reply