Uitlaat / demper vraag

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Uitlaat / demper vraag

Post by Robin_Chevelle »

Wie heeft er ervaring met een wat stillere dempers? (die wel goed doorstromen).

Heb nu 2x magnaflow 14" korte dempers, zijn geperforeerde buizen met isolatie eromheen.
Wordt echt helemaal gek op de snelweg van het geluid, uurtje snelweg 110-140km/h en ik ben er zat van. Je moet schreeuwen om te kunnen communiceren, radio hoor je ook niets meer van, het is mij gewoon te veel geluid. Oja en dat is dan ook nog is bij nog maar 2200-2800 rpm. Rondje in het dorp is leuk, maar meer ook niet.

Het is voor mijn 70er Chevelle, 396 big block, dubbele uitlaat met X-pipe. Interieur is geïsoleerd met dynamat en bekleding.

Zit in twijfel of ik 18" of 22" lange dempers moet kopen. 18" is makkelijk monteren, maar als het dan nog niet helemaal oké is, wordt het best zonde van het geld. 22" zou moeten passen, maar erg krap en spannend + die dempers zijn best zwaar.
Voorkeur op dit moment gaat toch naar de Magnaflow 12578, offset/offset, 3" in en out. 22" case length.

Hier iemand die ervaring heeft met goede (uhh beetje stille) dempers? 18 of 22 inch lang?
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Uitlaat / demper vraag

Post by BigBlockMopar »

Langere dempers dempen meer/beter.

Je kan overwegen een set resonators in het laatste deel erbij te plaatsen. Dat kan soms 15-20% van het geluid verminderen.
Heb dit gedaan op een auto met 496ci en 2.5" uitlaat met Dynomax Mufflers.

Waar je ook naar kan kijken zijn Helmholtz resonatorpijpen. Dit zijn ogenschijnlijk 'loze' stukken uitlaatpijp, die overmatig geluid/resonantie in bepaalde frequentie-gebieden kunnen wegfilteren.

Het 'probleem' met een X-pijp is dat beide mufflers nu nagenoeg synchroon werken.
Ik heb hetzelfde op mijn Dodge Dart met 11,3:1cr 360ci motor. Hier heb ik Borla Pro-XS mufflers achter een X-pijp op zitten. Het geluid bij 2000rpm (en lichte acceleratie) is te hard en ben bezig om dit te veranderen.
Ik wilde het zelf eerst zoeken in de uitlaat-beugels, aangezien een uitlaatsysteem onder een Amerikaan meestal vrij 'stijf' wordt opgehangen en daarmee veel geluid/vibraties naar de body kan overbrengen.
Heb toevallig recent een topic gestart op SpeedTalk hierover;
http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=56116
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Uitlaat / demper vraag

Post by Bromgabber »

Weet niet of je wat aan deze info heb maar onder 1 van mij auto's heb ik 2 Smithy's dempers.
Dempen aardig en waren niet duur.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: Uitlaat / demper vraag

Post by hemi »

Ik ben geen specialist, verre van :D
Maar ik ben erg tevreden over mijn flowmaster pro omdat die naar beneden gericht staat hoor ik weinig in de cabine.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Uitlaat / demper vraag

Post by Pavement Pounder »

Schotten dempers zijn doorgaans stiller dan straight trough.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Uitlaat / demper vraag

Post by Robin_Chevelle »

Er hingen toen ik de auto kocht flowmaster 40er series onder. Dat geluid was verschrikkelijk, heel blikkerig en volume was veel te hoog. Bij de restauratie zijn die snel weg gegaan.

Het is nu niet zozeer een resonantie probleem, maar meer dat het uitlaatgeluid (volume) in de auto te hoog is. Eigenlijk bij elk toerental boven de 2500 als je er langer als een uur in wil zitten. Lange ritten zijn daardoor gewoon vermoeiend.


BigBlockMopar wrote: Sat Apr 13, 2019 9:21 am Langere dempers dempen meer/beter.

Je kan overwegen een set resonators in het laatste deel erbij te plaatsen. Dat kan soms 15-20% van het geluid verminderen.
Heb dit gedaan op een auto met 496ci en 2.5" uitlaat met Dynomax Mufflers.

Waar je ook naar kan kijken zijn Helmholtz resonatorpijpen. Dit zijn ogenschijnlijk 'loze' stukken uitlaatpijp, die overmatig geluid/resonantie in bepaalde frequentie-gebieden kunnen wegfilteren.

Het 'probleem' met een X-pijp is dat beide mufflers nu nagenoeg synchroon werken.
Ik heb hetzelfde op mijn Dodge Dart met 11,3:1cr 360ci motor. Hier heb ik Borla Pro-XS mufflers achter een X-pijp op zitten. Het geluid bij 2000rpm (en lichte acceleratie) is te hard en ben bezig om dit te veranderen.
Ik wilde het zelf eerst zoeken in de uitlaat-beugels, aangezien een uitlaatsysteem onder een Amerikaan meestal vrij 'stijf' wordt opgehangen en daarmee veel geluid/vibraties naar de body kan overbrengen.
Heb toevallig recent een topic gestart op SpeedTalk hierover;
http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=56116
Daarom zit ik te denken aan langere/grotere dempers. Bedankt voor het idee van een setje resonators! Ga zo is even meten, denk dat die zo tussen de tailpipes passen. Kan het altijd proberen. Even off topic, heb je geen "last" dat een 496 wat moeilijk ademt door een 2.5" systeem?

Bij mij kunnen het (lijkt mij) niet de uitlaat beugels zijn, die zitten aan het chassis en dat zijn rubber banden van minstens 5cm lang. Er is daardoor geen contact geluid en de uitlaat heeft veel bewegings- ruimte.
Las je topic op Speedtalk, ga denk ik eerst is beginnen met resonators, kan dan altijd de dempers nog vervangen voor grotere of ze misschien wat uit het midden ten opzichte van elkaar eronder maken.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Uitlaat / demper vraag

Post by rene74monte »

ja robin , dat kan niet langer zo , kan hem hier horen als je hem start :-) :-) ik wil er zelf ook mee aan de gang , onder de bus zit volgens mij het kleinste dempertje wat ze konden vinden
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Uitlaat / demper vraag

Post by mercury1970 »

Misschien heb je er iets aan, ik heb een dubbel gescheiden systeem, geen voordempers en als demper een originele achterdemper van een
Volvo; lengte is een 40-50 cm en het belangrijkste is dat de inlaat en de uitlaat v/d demper NIET in lijn staan, waardoor de uitlaatgassen niet kunnen resoneren in de demper. Dit geeft mij een rustig, donker geluid dat in de auto heel prettig is.
Sta je achter de auto, hoor je een mooi V8 geluid.
Diameter van de uitlaatbuis is maar 60 mm (351W), dus jouw uitdaging is een soortgelijke demper te vinden met een grotere diameter.....
Wij hadden vroeger een uitlatenfabriek in de buurt, waar een container stond met alle splinternieuwe dempers, waar een lasfout aan zat, weggegooid werd, dan ben ik niet te beroerd om hun daar vanaf te helpen.... :)
paulv
Posts: 614
Joined: Wed May 10, 2006 10:45 pm

Re: Uitlaat / demper vraag

Post by paulv »

2,5"is meer dan genoeg. 3"is echt overkill of je moet 500 pk hebben of meer.
ik heb zelf super veel plezier met Borla dempers. stille absorbtiedempers die mooie diepe donkere klank hebben constante snelheid en fink schreeuwen als je serieus gas geeft.. is zit al aan mijn 6-7 set. zitten nu onder mijn jeep en pontiac.

veel succes
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: Uitlaat / demper vraag

Post by hemi »

paulv wrote: Sun Apr 14, 2019 1:57 pm 2,5"is meer dan genoeg. 3"is echt overkill of je moet 500 pk hebben of meer.
ik heb zelf super veel plezier met Borla dempers. stille absorbtiedempers die mooie diepe donkere klank hebben constante snelheid en fink schreeuwen als je serieus gas geeft.. is zit al aan mijn 6-7 set. zitten nu onder mijn jeep en pontiac.

veel succes

Geen goeie kwaliteit dus......
Ik kon het niet laten :D
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: Uitlaat / demper vraag

Post by hemi »

Wel lastig om een antwoord te geven op zulke vragen.
Ik heb meerdere systemen gehad en allemaal klinken ze wel leuk.
Maar het geluid hangt niet alleen af van de uitlaat maar ook van de motor en het materiaal.
Opgevoerd of origineel?
Hoge of lage compressie?
Staal of RVS?
Grote of kleine diameter? Ik heb 3" dat was de standaard maat.

Als je in de buurt van Gorinchem woont mag je best een keer langs komen of ik kom naar jou toe.
Dan kan je het zelf horen.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Uitlaat / demper vraag

Post by Robin_Chevelle »

rene74monte wrote: Sun Apr 14, 2019 9:45 am ja robin , dat kan niet langer zo , kan hem hier horen als je hem start :-) :-) ik wil er zelf ook mee aan de gang , onder de bus zit volgens mij het kleinste dempertje wat ze konden vinden
Dat is het hem nu juist, dat maakt mij niet uit haha :P :P Het gaat erom dat ik in de auto te veel uitlaat geluid heb. ;) :D
Maar er is zoveel verschillend spul te koop, hoor daarom graag mening en ideeën van anderen. :thumbs:

hemi wrote: Sun Apr 14, 2019 2:20 pm Wel lastig om een antwoord te geven op zulke vragen.
Ik heb meerdere systemen gehad en allemaal klinken ze wel leuk.
Maar het geluid hangt niet alleen af van de uitlaat maar ook van de motor en het materiaal.
Opgevoerd of origineel?
Hoge of lage compressie?
Staal of RVS?
Grote of kleine diameter? Ik heb 3" dat was de standaard maat.

Als je in de buurt van Gorinchem woont mag je best een keer langs komen of ik kom naar jou toe.
Dan kan je het zelf horen.
Klopt, er zijn VEEL factoren die het geluid bepalen. Maar het geluid buiten de auto is oké, klinkt nu erg mooi.
Het geluid (db niveau/volume) in de auto is waar het mij om gaat.
Het is een iets opgevoerde motor met headers en rvs uitlaten.
Toen ik bij mijn Van van de gietijzeren spruitstukken naar long tube headers ging was het dag en nacht verschil, interieur geluid nam enorm toe.

Als dempers maar 20 euro ofzo per stuk kosten kan je best wat experimenteren, maar zolang het bij 100 euro per stuk begint dan wordt het (voor mij) een ander verhaal om zo even 3 of 4 setjes te testen ;)
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Uitlaat / demper vraag

Post by Bromgabber »

Is zoiets misschien een idee, decibel killer

https://www.ajspeedshop.nl/a-40692513/s ... b-killers/
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Uitlaat / demper vraag

Post by BigBlockMopar »

Robin_Chevelle wrote: Sun Apr 14, 2019 9:25 am... Even off topic, heb je geen "last" dat een 496 wat moeilijk ademt door een 2.5" systeem?
De strokermotor is gebouwd op koppel, mede omdat de auto zelf ruim 2000kilo weegt.
Heeft ook een inlaat-"systeem" dat het meeste koppel geeft bij 2800toeren en daarboven relatief weer als restrictie kan gaan werken.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: Uitlaat / demper vraag

Post by hemi »

Bromgabber wrote: Sun Apr 14, 2019 10:23 pm Is zoiets misschien een idee, decibel killer

https://www.ajspeedshop.nl/a-40692513/s ... b-killers/

Haha heb ik daar net een katalysator besteld om het geluid te dempen.
Ik had die decibel killer helemaal niet gezien.
Wel een leuke winkel trouwens, goede ervaringen mee.
Post Reply