afstellen versnellingsbak DeSoto 1949 S13 custom convertible

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
jan hermans
Posts: 7
Joined: Sun Oct 02, 2016 3:40 pm

afstellen versnellingsbak DeSoto 1949 S13 custom convertible

Post by jan hermans »

Hallo beste mensen

Bij toeval kwam ik op deze site en ben er blij mee. Ik ben 65 en heb eindelijk een mooie auto kunnen kopen;
Ik heb sinds juli een DeSoto S13 custom convertible uit 1949 in top conditie en ben er erg blij mee.
Het is genieten geblazen om in zo'n mooie auto te mogen rijden. Alleen het schakelen gaat steeds lastiger. Het is een fluid-drive, een half automaat. De auto gaat van zijn 1 alleen in zijn 2 als de motor nog koud is en soms schakelt hij van zijn 1 naar zijn 4 als ik met de hand schakel. Ook de kickdown doet het niet
De auto is plm 10 geleden helemaal gerestaureerd en heeft sindsdien nog maar 1500 mijl gereden.
De vraag is of iemand weet hoe de versnelling af te stellen. Ik heb er een boek bij maar er staat niet in hoe het af te stellen.
Ik wacht in spanning af naar jullie antwoord.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: afstellen versnellingsbak DeSoto 1949 S13 custom convertible

Post by BigBlockMopar »

Welkom.
In welke regio zit je?
jan hermans
Posts: 7
Joined: Sun Oct 02, 2016 3:40 pm

Re: afstellen versnellingsbak DeSoto 1949 S13 custom convertible

Post by jan hermans »

Ik woon in Noordwijk zuid-holland
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: afstellen versnellingsbak DeSoto 1949 S13 custom convertible

Post by Wilf »

De Fluid drive kan je altijd in de 3 zetten, 1 (en 2) zijn overbodig bij gewoon rijden. Dus: in 3 zetten en als de toeren hoog genoeg zijn gas loslaten, dan moet hij overschakelen naar de 4. De L6 heeft koppel genoeg om dit te doen. Je hoeft dus ook nooit het koppelingspedaal te gebruiken behalve als je achteruit wil.

(De 1 en 2 zijn ultrakorte overbrengingen en praktisch dus onnodig tenzij je sneeuw hebt of langzaam een heuvel op of af moet en wil remmen op de motor)

Deze bijzondere electrohydraulische bak is niet bij iedere garagist bekend, let daar op als je hem wegbrengt.
Last edited by Wilf on Thu Oct 13, 2016 5:56 pm, edited 1 time in total.
jan hermans
Posts: 7
Joined: Sun Oct 02, 2016 3:40 pm

Re: afstellen versnellingsbak DeSoto 1949 S13 custom convertible

Post by jan hermans »

goedemoren Wilf.
Bedankt voor je antwoord. Ik hoorde van iemand die zei dat het altijd een must is om in een goede versnellingt te rijden. Ik neem aan dat dat klopt, alleen voor deze motor is dat inderdaad wellicht niet van belang.

Weet jij wellicht iemand die die vakkennis wel heeft?
Iemand het wiel uit laten vinden is misschien niet zo handig.
Ik hoor graag van je
groet Jan Hermans
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: afstellen versnellingsbak DeSoto 1949 S13 custom convertible

Post by Wilf »

Hallo Jan,

Mijn '50 DeSoto heb ik inmiddels verkocht en mijn bak was ook niet perfect maar ik heb mij destijds wel verdiept in de bak. De vloeistofkoppeling en een electrische anti-stall control zorgen ervoor dat je dus de 3 (en 4) altijd kan gebruiken, dus je hoeft nooit te schakelen. Dit staat ook in de gebruiksaanwijzing van de auto. Maximum koppel ligt als ik mij goed herinner bij 1600 toeren. En zoals je wellicht hebt gemerkt is de 1 echt nergens goed voor, want bij 10 kilometer per uur maak je al zoveel toeren dat je al gelijk naar de 2 moet en ook die is vrij kort. De koppeling werd "safety clutch" genoemd omdat je die dus in de praktijk nooit gebruikt, behalve voor reverse en als je echt ontkoppelen wil / moet.

Kennis is erg beperkt maar Herman (BigBlockMopar) die hierboven al reageerde is een Moparkenner en kent veel mensen in deze wereld. Voor de rest zijn er in de VS nogal wat fora met kennis. Ik zal hier wat links plaatsen waar je mogelijk wat aan hebt:

Amerikaans forum voor oude Mopars: http://p15-d24.com
Onderdelen voor je wagen: http://www.oldmoparts.com
The H.A.M.B.: http://www.jalopyjournal.com/forum/ (Forum voor kustomizers maar ook veel kennis over de oude originele techniek)

OK, en nu komt de echt interessante informatie waar je op zat te wachten (ik moest het ook even opzoeken): Meer info over de M6-bak.

Basic info: http://www.allpar.com/mopar/m6.html
How the fluid drive tranny works (1948)*: http://www.imperialclub.com/Repair/Lit/ ... /cover.htm
Trouble diagnosis of fluid drive tranny (1948)*: http://www.imperialclub.com/Repair/Lit/ ... /cover.htm
Troubleshooting fluid drive tranny (1949)*: http://www.imperialclub.com/Repair/Lit/ ... /cover.htm
Fluid drive maintenance: http://www.imperialclub.com/Repair/Lit/ ... /Cover.htm
Clutch (staan twee verschillende in - clutch werd destijds gebruikt voor handbak en M6 fluid drive): http://www.imperialclub.com/Repair/Lit/ ... Page01.htm
Carburetor: http://www.imperialclub.com/Repair/Lit/ ... /cover.htm (is niet heel specifiek over de electronische carb voor de M6 maar basics staan er wel in).


Meer technische data over Mopars uit die tijd (hoofdpagina van wat ik boven heb gedeeld): http://www.imperialclub.com/Repair/Lit/Master/index.htm

Volgens mij had je al gezegd dat je een workshop manual hebt, ik heb er ook nog liggen anders, en hier is nog specifieke info over de tranny:

http://www.oldcarmanualproject.com/manu ... /index.htm

Ik heb volgens mij ook nog de owner's manual liggen van een '50 DeSoto met daar onder andere de handleiding erin hoe je moet schakelen met deze auto.


* Jaar tussen haakjes is het jaar van publiceren, er is niet heel erg veel veranderd aan de bak zelf behalve bijvoorbeeld de plek van de trans brake (schoenen in een remtrommel of klauwen om een remschijf) dus beide jaren zijn interessant om te lezen.
jan hermans
Posts: 7
Joined: Sun Oct 02, 2016 3:40 pm

Re: afstellen versnellingsbak DeSoto 1949 S13 custom convertible

Post by jan hermans »

Hi Wilf
Ik lees net je bericht en ben er enorm blij mee. Wow, wat een informatie heb je me gegeven. Het is nu wat laat in de avond en ga dus morgen direct aan de slag om al die info door te nemen.
wow echt te gek van je

hartelijke groet Jan
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: afstellen versnellingsbak DeSoto 1949 S13 custom convertible

Post by Wilf »

No problem, ik had gelukkig de links nog opgeslagen.
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: afstellen versnellingsbak DeSoto 1949 S13 custom convertible

Post by Collector »

Wilf wrote:No problem, ik had gelukkig de links nog opgeslagen.
Niet te bescheiden zijn Wilf, is gewoon top dat je de mensen zo helpt en dat mag ook wel eens gezegd worden.!
jan hermans
Posts: 7
Joined: Sun Oct 02, 2016 3:40 pm

Re: afstellen versnellingsbak DeSoto 1949 S13 custom convertible

Post by jan hermans »

Ja, het is fijn om geholpen te worden en dat het gewoordeerd wordt als je geholpen word. Het mooie is dat er zoveel kennis is mbt oldtimers en dat het geweldig is om zo je kennis te delen met anderen. Oldtimers zijn in mijn idee de kersen op de taart in autoland.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: afstellen versnellingsbak DeSoto 1949 S13 custom convertible

Post by Wilf »

Dat is het ook, ik heb met plezier mijn links voor je opgezocht omdat ik zelf nog weet hoe blij ik was dat ik deze info vond. Des te fijner dat ik er iemand anders er ook een plezier mee kan doen :)
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: afstellen versnellingsbak DeSoto 1949 S13 custom convertible

Post by Ranch73 »

:thumbs: :thumbs: :thumbs:
jan hermans
Posts: 7
Joined: Sun Oct 02, 2016 3:40 pm

Re: afstellen versnellingsbak DeSoto 1949 S13 custom convertible

Post by jan hermans »

Goedemorgen oldtimer liefhebbers.
IK ben bij dit bedrijf geweest ivm het niet goede schakelen van de auto. En wat een geweldig bedrijf mbt persoolijke aandacht en expertise. Heb ze jouw sites doorgegeven oa; http://www.imperialclub.com/Repair/Lit/ ... /cover.htm.
Hij kende de site en heeft het bestudeerd en voila. Job done

Dit is wat ze gedaan hebben


Versnellingsbak olie afgetapt.
Enkele kleppen van de fluid-drive gedemonteerd en gereinigd.
Versnellingsbak afgevuld zoals voorgeschreven.
Proefrit gemaakt ter controle,
-opschakelen 3 naar 4 bij 28Mph en hoger dmv gas volledig los-
laten voor 1 a 2 sec.
-kickdown 4 naar 3 onder de 15Mph altijd functioneel.
-terugschakeling 4 naar 3 onder 10Mph automatisch.
-tevens 1 naar 2 opschakeling goed, mits het gaspedaal geheel
gelift wordt voor 1 a 2 sec.
Met de schakeltijd van 1 a 2 sec moet rekening gehouden worden,
dit systeem heeft deze werktijd nodig om vloeiend te werken.


Nogmaals dank en kan dit bedrijf zeker aanraden mbt versnellingsvraagstukken.
Heb nog twee vragen mbt stuurinrichting en piepende rem.
Maar dat zet ik er wel op na mijn 2 weken Canada bij mijn zoon.
Nog een hele fijne dag

hartelijke groet Jan Hermans

Transmissie Reparatie en Revisie Bedrijf Autobedrijf van Eeden
Walserij 12
2211 SJ
Noordwijkerhout

Tel ; 0252-346666
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: afstellen versnellingsbak DeSoto 1949 S13 custom convertible

Post by Pavement Pounder »

Goed nieuws.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: afstellen versnellingsbak DeSoto 1949 S13 custom convertible

Post by Wilf »

Goed om te horen! Er zit overigens geen versnellingsbakolie in maar motorolie, weet niet meer uit mijn hoofd of het nou 5w of 10w was maar in ieder geval single grade. Weer iets geks van dat systeem :) Als ze de bak kennen zullen ze dat wel goed hebben gedaan. Er moet dus geen ATF in (dus geen rode vloeistof).
Post Reply