rembalans / achter blokkeert / CPP kit / Chevelle / prop valve

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

rembalans / achter blokkeert / CPP kit / Chevelle / prop valve

Post by Robin_Chevelle »

wie-o-wie heeft een tip, idee of ervaring.

Heb onder de 70er Chevelle een Big Brake kit van CPP.
Compleet setje, met hoofdremcilinder en combinatie/verdeel klep. Ontluchten ging achteraf best eenvoudig (in tegenstelling tot wat je vaak leest over deze set) en na het verleggen van de handremkabel was de remdruk en remvertraging apk waardig.

Bleef alleen met een wat zacht pedaal zitten. Dit weekend nog is de hoofdremcilinder op de werkbank ontlucht en nagezien en de pen/stift van de rembekrachtiger gesteld, pedaal speling versteld, alles gemonteerd en alle klauwen ontlucht. Verste eerst enz. Heb nog is gecontroleerd op lucht in het systeem, ouderwets ontlucht met 2de persoon pedaal druk opbouw, door zwaartekracht olie erdoor laten lopen, met vacuum aan ontluchtingsnippel olie erdoor gehaald. Komt op alle manieren geen luchtbel meer uit, inmiddels een liter olie door het systeem 'gespoeld'

Remdruk is nu beter, met draaiende motor vind ik het pedaal nog wat diep, maar niet te diep, het is acceptabel.
Was hiervoor ook geen lek in leiding of klauw te vinden, na week stilstaan is pedaal druk nog gelijk.
Rembekrachtiger werkt goed, is niet lek. Hoofdremcilinder komt volledig terug.

het PROBLEEM:
Bij hard remmen blokkeert de achterkant. Ongeacht snelheid (50, 80, 120km/h).
Klauwen achter lijken ook iets (heel licht) te blijven slepen, na 10km. hoor je ze constant links en rechts wat piepen, raak je dan het rempedaal iets aan is het weg.
Achtervelgen zitten ook veeeel meer onder de remstof dan de voorste.
Na normaal ritje van 30km. zijn schijven achter extreem warm (kan ze niet aanraken) en voor redelijk op temperatuur (ze zijn warm, maar je kan ze gewoon aanraken zonder blaren of dat je vel van je vingers is).


Banden voor en achter Nitto NT450, nog geen 1000km oud. 255/50/17 voor en 275/50/17 achter, wieldiameter achter is wel behoorlijk met 27,8inch. en bij het remmen duikt de auto iets voorover, dus dat kan iets met het blokkeren te maken hebben.
Lijkt me dat zo'n "complete" remset toch op elkaar afgestemd zou zijn. Of verwacht ik nu teveel? ;)
Kan er natuurlijk een Proportioning Valve tussen zetten, maar zou dat het probleem van de slepende remmen ook oplossen?
Vreemde is dat je de auto zo kan wegduwen als die in N staat (motor uit of draaiend maakt niet uit).

tips, trucs, ervaringen? ik lees het graag! :)
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: rembalans / achter blokkeert / CPP kit / Chevelle / prop valve

Post by mercury1970 »

Klinkt alsof jij een disc/drum set hebt; daar zit in de HRC in de uitgang naar de achterste remleiding een Residual valve'; die houdt een restdruk in de leiding zodat de remschoenen niet gaan aanlopen, dit eerst controleren !
Het zachte pedaal was bij mijn set=up na lang zoeken, de uitslag v/d pen die de rembooster bedient, meet zonder HRC hoeveel travel die heeft,
meet dan op wat de max travel is van je HRC, daar moet je minstens 3/4 van bereiken met je uitslag v/d rembooster....... succes !
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: rembalans / achter blokkeert / CPP kit / Chevelle / prop valve

Post by David - 71 camaro »

Er bestaan HRC's waarbij (om welke reden ook) de voorste aansluiting op de achterremmen aangesloten moeten worden en de achterste naar de voorremmen gaat....

Check of dat net met jouw HRC het geval is, want het klinkt alsof hij meer druk aan de achterkant opbouwt dan aan de voorkant wat 'in princiepe' opgelost moet worden door de verdeelklep indien juist aangesloten.
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: rembalans / achter blokkeert / CPP kit / Chevelle / prop valve

Post by David - 71 camaro »

mercury1970 wrote: Residual valve'; die houdt een restdruk in de leiding zodat de remschoenen niet gaan aanlopen, dit eerst controleren !
Die residual valve is juist nodig bij schijven. Die moeten niet geheel terugkomen. Remschoenen lopen helemaal los van de trommel en hebben alleen een residual valve (met een lagere druk, 2lbs IIRC) nodig indien de HRC lager geplaatst zit dan de klep bij de remmen zelf zoals bij een hot-rod.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: rembalans / achter blokkeert / CPP kit / Chevelle / prop valve

Post by mercury1970 »

Meen je dat nou. ik heb begrepen dat dat net het verschil is tussen de disc/disc en de disc/drum, kan me uiteraard vergissen......
Waarom zou een disc niet geheel terug moeten komen, nu loopt die constant aan, vandaar veel meer stof achter,
als een remschoen achter niet op druk gehouden wordt, gaat toch meer remvloeistof naar achter totdat die aangrijpt; dat gaat toch ten koste van Pedaltravel ?
mr bean
Posts: 657
Joined: Sat Oct 23, 2004 1:17 pm

Re: rembalans / achter blokkeert / CPP kit / Chevelle / prop valve

Post by mr bean »

drumbrake master cilinder heeft residual valve erin,even stukkie gejat van H.A.M.B forum


Any MC designed for drum brakes, be it front and rear or rear only, will have a residual pressure valve built in. This valve prevents the springs on the brake shoes from pushing the brake fluid back into the MC and thus increasing the distance between the shoe and drum. These valves can also be purchased and placed in systems that have a MC lower than the wheel cylinders and/or calipers.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: rembalans / achter blokkeert / CPP kit / Chevelle / prop valve

Post by Robin_Chevelle »

Bedankt voor de reactie. Was vanavond alweer bezig, weer alles eraf en nakijken.
Er kan op 2 plaatsen een klepje zitten die remdruk vasthoud. Zie deze plaatjes. Bij mij is alles open, geen klepjes te vinden.
En aangezien het niet uniek is dat een fabrikant per ongeluk een verkeerd onderdeel verzend heb ik dit zojuist nog gecontroleerd. Het klepje is voor een schijven voor / trommel achter setup.
Trommels moeten altijd wat druk houden (10lb. als ik mijn niet vergis, 2lb is bij schijven van toepassing als de HRC lager zit als de remklauwen zover ik heb begrepen). Ik had het vermoeden dat ik een disc/drum HRC of verdeelblok had. Dat is niet het geval.

Wat het dan wel is???
Zoals David aangeeft zat ik ook al te denken, zal de HRC zo anders dan anders zijn en andersom werken?
Maar de bijgeleverde leidingen met verschillende dikte wartels zitten nu 'goed' aangesloten.

Image
Image
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: rembalans / achter blokkeert / CPP kit / Chevelle / prop valve

Post by Robin_Chevelle »

Heb ook de 'slag' van de boosterpen vergeleken met de 'slag' van de HRC. Die zijn zo goed als gelijk, ongeveer 30mm.
Zit eraan te denken of dan toch misschien de HRC niet goed is?
Heb gekeken, deze is 26mm binnendiameter aan de rand gemeten, dat zal dan 1" zijn.
Misschien dat een HRC met 1 1/8 of zelf een 1 1/4 diameter ook een hoger pedaal geeft, alleen is de druk bij de klauwen dan wel lager.

oja en de pedaal ratio staat op de stand voor rembekrachtiging 3,5:1 (andere positie is 6:1 en dan maakt ie bijna geen slag, in ieder geval geen 30mm).
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: rembalans / achter blokkeert / CPP kit / Chevelle / prop valve

Post by mercury1970 »

Schiet me nog iets te binnen,is het rempedaal voor een frontdisc setup of heb je misschien een pedaal voor een manual brake setup; daar zit verschil in qua hefboomwerking.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: rembalans / achter blokkeert / CPP kit / Chevelle / prop valve

Post by Robin_Chevelle »

mercury1970 wrote:Schiet me nog iets te binnen,is het rempedaal voor een frontdisc setup of heb je misschien een pedaal voor een manual brake setup; daar zit verschil in qua hefboomwerking.
Klopt, deze kan voor beide. Zitten 2 gaten in.
Hij nu in de disc/booster positie.
Als ik hem verzet is de hoek naar de booster heel extreem en maakt hij zo weinig slag dat ie bijna niet remt.
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: rembalans / achter blokkeert / CPP kit / Chevelle / prop valve

Post by David - 71 camaro »

Robin_Chevelle wrote: Zoals David aangeeft zat ik ook al te denken, zal de HRC zo anders dan anders zijn en andersom werken?
Maar de bijgeleverde leidingen met verschillende dikte wartels zitten nu 'goed' aangesloten.
Makkelijkste manier om te checken is even kijken naar de oliereservoirs. Als die van grootte/inhoud verschillen dan is de grotere altijd voor de voorremmen bedoeld en de kleinere voor de achterremmen. De corresponderende aansluiting zit eronder.

Image
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: rembalans / achter blokkeert / CPP kit / Chevelle / prop valve

Post by Robin_Chevelle »

David - 71 camaro wrote:
Makkelijkste manier om te checken is even kijken naar de oliereservoirs. Als die van grootte/inhoud verschillen dan is de grotere altijd voor de voorremmen bedoeld en de kleinere voor de achterremmen. De corresponderende aansluiting zit eronder.
Ja, goed idee, zojuist ook gecontroleerd. Weinig verschil aan inhoud, maar het grote reservoir is aangesloten op de voorremmen.
Ik zal hem nog is demonteren en de opbrengst per kamer bij een volle slag meten en vergelijken.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: rembalans / achter blokkeert / CPP kit / Chevelle / prop valve

Post by Corp »

de reden is de zgn hold off valve in een disc/drum prop valve. Die houdt voor de druk eraf tot de achter (slomere) trommels beginnen te grijpen voor stabiliteit. deze doet niet met de achterremmen maar blokkeert lage flow naar de voorremmen maar laat heel weinige flow en moderate tot hoge flow wel door. Dit zodat de achterremmen grijpen en hun werk doen voor de voorremmen alles doen met meer slijtage en evt onstabiliteit tot gevolg

de prop valve voor disc/disc doet NIETS met de voorremmen, het belemmert alleen drukpiieken naar achteren bij lage lijndruk zodat achter de boel niet blokkeert en voor niet.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: rembalans / achter blokkeert / CPP kit / Chevelle / prop valve

Post by Robin_Chevelle »

Ben weer (een klein beetje) verder. ps. de prop valve is een disc/disc versie, heb hem ter controle open gehad (en ook 1 van een disc/drum ter vergelijk) ;)


Het zijn 2 aparte problemen:
1 pedaal druk is laag, alsof er lucht in zit. Oké dat kan, ik ben van mening van niet, maargoed. Alles is goed afgesteld, vermoed zelf de hoofdremcilinder, dat die niet helemaal is wat hij moet zijn. Kan met rijden als het moet rem tot bodem intrappen, auto remt erg hard (als bij een noodstop), maar blokkeert niet. Is dus niet wat ik ervan verwacht en niet wat ik wil.


2de probleem bevind zich in de bijrijders remklauw achterzijde. Ookal haal je de leiding eraf, draai je de ontluchtingsnippel open en haal je (just to be sure) de handremkabel eraf, dan nog blijft de klauw extreem slepen.
Hele klauw uit elkaar gehad, niets gevonden, weer gemonteerd. Net proefritje van 6km.
Voorste 2 schijven zijn 35 graden, bestuurders achterzijde 30 graden en bijrijders achterzijde 70 graden celcius, bij 20 graden buiten temp.

2de probleem frustreert mij best wel, heb echt geen idee wat het nog kan zijn..
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: rembalans / achter blokkeert / CPP kit / Chevelle / prop valve

Post by Corp »

Kromme montageplaat. Vastzittende glijpennen. Klemmende blokken
Post Reply