Afmetingen balanceer lood?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Afmetingen balanceer lood?

Post by Nick_nl »

Weer eens een vraagje.
Tegenwoordig zijn de wiel balanceergewichtjes van Zink gemaakt ipv lood.
Zijn er ook compactere te krijgen? Of krijg je ook nog echte loodjes?
Gisteren heb ik de banden van mijn auto laten balanceren en is het lood door zink vervangen, alleen passen de wieldoppen nu niet meer :(
Een stuk van de wieldoppen afzagen wil ik niet doen. 57 chevy met 14 inch oem velgen en full wheel covers.
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: Afmetingen balanceer lood?

Post by Bean Bandit »

Je kan die balanceer gewichtjes ook aan de binnenkant van de velg zetten/plakken. Degene die ze heeft gebalanceerd heeft niet echt goed nagedacht alvorens die dingen te plaatsen... Ik zou het opnieuw laten doen en indien bij dezelfde persoon, dan even goed uitleggen dat wat 'ie nu heeft gedaan echt niet kan icm jouw wieldoppen.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Afmetingen balanceer lood?

Post by Bromgabber »

Misschien foto van de velg?
Dan kunnen we misschien wat beter mee denken ;)
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Afmetingen balanceer lood?

Post by Nick_nl »

Image
Image
Image

Er zit idd best veel lood op, maar goed, de velgen zijn bijna 60 jaar oud.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Afmetingen balanceer lood?

Post by Bromgabber »

Er zijn wel een aantal verschillende vormen.
Zo heb je bijvoorbeeld ook deze:

Image

Worden met een clip gemonteerd zijn wat platter als ik me niet vergis, geloof vooral dat VAG zooi (VW, Audi, Skoda..) en BMW die gebruikt.

Of deze, die lopen aardig schuin:

Image

O.a. Ford.

Misschien kan je daar wat mee, kan op me werk ook wel even kijken of ik wat moois er tussen zie liggen waar je wat mee kan.
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: Afmetingen balanceer lood?

Post by Bean Bandit »

Je hoeft deze soort niet te gebruiken. Je hebt ook van die zelfplakkende gewichtjes. En die kan je mooi aan de achterzijde van het wiel plakken. Uit het zicht dus en zo kan je de wieldoppen blijven gebruiken.

Groeten, Remco
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Afmetingen balanceer lood?

Post by Bromgabber »

Dat klopt maar dan zit hij rond het midden van de velgbreedte en balanceer je hem alleen statisch vermoed ik. ;)
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Afmetingen balanceer lood?

Post by Nick_nl »

Bedankt,

Ik kan de flensbreedte opmeten wat ik maximaal kan missen om alsnog de wiel dop te monteren.
Met de oude loodjes ging het net.
smokey
Posts: 5125
Joined: Wed Apr 14, 2004 8:42 pm

Re: Afmetingen balanceer lood?

Post by smokey »

De loodjes in de laatste 2 fotos zijn voor licht metalen velgen.
challenger72
Posts: 398
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:35 pm

Re: Afmetingen balanceer lood?

Post by challenger72 »

wat is daar voor prutser bezig geweest?Als je een wiel goed uit ballanceerd moet het lood aan dezelfde kant op 1 plek zitten en niet zoals hier op meerdere plaatsen
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Afmetingen balanceer lood?

Post by Renev »

challenger72 wrote:wat is daar voor prutser bezig geweest?Als je een wiel goed uit ballanceerd moet het lood aan dezelfde kant op 1 plek zitten en niet zoals hier op meerdere plaatsen

Inderdaad :thumbs:
pswildcat
Posts: 53
Joined: Fri Jan 04, 2013 11:42 am

Re: Afmetingen balanceer lood?

Post by pswildcat »

ten eerste zou ik proberen om de hoeveelheid lood te verminderen, want dit is wel erg veel; zet eerst het wiel eens op het balanceerapparaat en kijk of daar veel hoogte/zijdelingse slag in zit, als dat meevalt is de band de voornaamste boosdoener; zowel wiel als band hebben een "zwaar" punt en als die punten bij montage toevallig bij elkaar zitten heb je veel lood nodig; dat kan je voorkomen door de band te draaien op het wiel totdat je het minste lood nodig hebt, kost soms wel wat tijd en dat hebben bandenboeren niet vaak........ dan goed monteren met voldoende montagevloeistof; in het ergste geval moet je vaststellen dat de band niet goed is en een andere zoeken....
inderdaad is plaklood voor de buitenzijde een goede oplossing, maar ook dat kost extra tijd en inspanning; dus zal je een bandenboer moeten zoeken die met je mee wil denken en de tijd er voor heeft en neemt
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Afmetingen balanceer lood?

Post by Nick_nl »

Bedankt voor de tips. De velgen laten stralen en opnieuw laten spuiten is nog een restpunt. Richten kan dan ook meteen gedaan worden.
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Afmetingen balanceer lood?

Post by Ranch73 »

Band een 180 graden draaien op de velg zal mischien een beter resultaat geven qua wielgewichten.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Afmetingen balanceer lood?

Post by Nick_nl »

Even een update,
De banden zijn opnieuw gedaan bij een ander bedrijf met oud lood.
De wieldoppen passen weer en de trillingen zijn weg :)
Ook zit er een stuk minder gewicht op.
Post Reply