Startmotor krijgt motor niet rond wanneer warm

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
kingjoop
Posts: 435
Joined: Mon Apr 05, 2004 1:53 pm

Startmotor krijgt motor niet rond wanneer warm

Post by kingjoop »

Loop even tegen een dingetje aan hier met een Corvette C3 (van een collega :D )

Wanneer de motor warm is en je wilt hem dan starten krijgt de startmotor het blok niet rond. Startmotor is inmiddels vervangen maar dit maakt geen verschil.

Als we hem laten afkoelen (20 minuten ofzo) start die weer als een zonnetje

Heeft iemand wat pointers? :o

Thanks!
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Startmotor krijgt motor niet rond wanneer warm

Post by Corp »

teveel voorontsteking of de startmotor wordt toch warm/ Als het een originele is, de bruine plastic startrelais zijn voor high heat dus met headers beter.
Last edited by Corp on Tue Mar 22, 2016 2:34 pm, edited 1 time in total.
Hans Firebird
Posts: 41
Joined: Mon Nov 10, 2014 1:12 pm

Re: Startmotor krijgt motor niet rond wanneer warm

Post by Hans Firebird »

Kan ook er aan liggen dat de startmotor heel dicht bij de headers zit en daardoor erg warm wordt, een hitteschildje wil nog wel eens wonderen doen!
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Startmotor krijgt motor niet rond wanneer warm

Post by MotiV8 »

Ontsteking een paar graden later zetten.
Jan Bee
Posts: 76
Joined: Tue Oct 08, 2013 8:43 am

Re: Startmotor krijgt motor niet rond wanneer warm

Post by Jan Bee »

Help mij even uit de droom: als de startmotor de motor niet rond krijgt of met moeite, ligt dat toch niet aan de ontstekingsafstelling, of......?
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Startmotor krijgt motor niet rond wanneer warm

Post by Bromgabber »

Jan Bee wrote:Help mij even uit de droom: als de startmotor de motor niet rond krijgt of met moeite, ligt dat toch niet aan de ontstekingsafstelling, of......?
Als de ontstekingstijdstip te vroeg staat, moet de startmotor de zuigers door hun arbeidslag drukken.
Dan wil de zuiger eigenlijk naar beneden na de knal maar de startmotor wil hem omhoog hebben zeg maar ;)
Jan Bee
Posts: 76
Joined: Tue Oct 08, 2013 8:43 am

Re: Startmotor krijgt motor niet rond wanneer warm

Post by Jan Bee »

Oke, bromgabber, dank voor de uitleg !
maar dan staat de ontsteking niet een "beetje" te vroeg, maar ernstig te vroeg, toch?
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Startmotor krijgt motor niet rond wanneer warm

Post by MotiV8 »

Kan zelfs gewoon een beetje zijn. 2 graden verlaten kan al je problem oplossen
Over het algemeen met 10 graden voorontsteking heb je geen problemen.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Startmotor krijgt motor niet rond wanneer warm

Post by Corp »

Allereerst, wat voor een bouwjaar is het? Een startmotor heeft flink wat koppel en trekt altijd door de arbeidsslag heen, alleen is de afdichting op een warme motor beter dus minder pompverlies en dus heeft de startmotor meer moeiite tegen de verbranding in te werken. Zet gewoon initieel op 10, kijk wat vol mechanisch oplevert, zet dat richting de 36 en koop een 16 graden vacuum servo. Om 36 vol terug te krijgen op 6-10 initieel heb je een recurve kit nodig.

Lijst met vac servos heb ik wel, handig om te weten of t hei is of punten

Non-HEI Distributors:

P/N |ID# |Application |Starts @ “Hg |Max Adv (Distr. Degrees @ “Hg.)
VC680 B1 1959 – 63 All Chevrolet 8-11 8 @ 16-18
1964 Corvette exc. FI
1964 Impala, Chevy II
1965 396 High Perf.
1965-67 283, 409
1966-68 327 exc. Powerglide
1967-68 All 396
1969 Corvette 427 High Perf.
1969 396 Exc. High Perf.
1969 Corvette 350 TI
1969-70 302 Camaro
1970 400 4-bbl
1970 396 High Perf.
1970 Corvette 350 High Perf.
1973-74 454 Exc. HEI
VC1810 B28 1965 409 High Perf. 3-5 8 @ 5.75-8
1965 327 High Perf.
1966 327 High Perf.
1964-67 Corvette High Perf. FI
VC1765 B20 1965 396 Impala High Perf 5-7 8 @ 11-13
1966-67 Corvette Exc. High Perf.
1966-67 Impala 427 Exc. High Perf.
1966-68 327 Powerglide Exc. High Perf.
1969 307 All
1969-70 396, 427 Camaro, Chevelle High Perf.
1970 400 2-bbl
1970 307 MT
1973 Camaro 350 High Perf.

--------------------------------------------------





P/N |ID# |Application |Starts @ “Hg |Max Adv (Distr. Degrees @ “Hg.)
VC1605 B9 1965 impala 396 Exc. High Perf. 7-9 10.3 @ 16-18
1965 327 All Exc. FI
1969 327 Camaro, Chevelle, Impala
1969-70 Corvette 350 Exc. High Perf.
1969-70 350 4-bbl Premium Fuel
1970 350 Camaro, Chevelle, Impala High Perf.
1971-72 350 2-bbl AT
1971-72 307 All
VC1675 B13 1968 327 Camaro Powerglide 9-11 8 @ 16-18
1968 327 Impala AT
1968 307 AT
1968 302, 307, 327, 350 Camaro, Chevy II
1970 350 Camaro, Chevelle Exc. High Perf.
VC1760 B19 1969 350 Camaro, Chevelle, Impala 4-bbl 5.5-8 12 @ 14-18
1969-70 350 2-bbl
VC1801 B21 1971 350 2-bbl 7-9 10 @ 16-18
1971-72 400, 402
1971-72 307 AT
VC1802 B22 1971-72 350 4-bbl 7-9 8 @ 14-16


Other Part Numbers & Specs:

P/N |ID# |Starts @ “Hg |Max Adv (Distr. Degrees @ “Hg.)
VC700 B3 8-10 11.5 @ 19-21
VC1415 M1 6-8 10 @ 13-15
VC1420 M2 5-7 11 @ 16-17
VC1650 B12 8-10 10 @ 15-17
VC1725 B18 8-10 12 @ 13-16
VC1740 A5 6-8 12 @ 15-17.5
VC1755 A7 8-10 12.5 @ 18-20.5
VC1804 B24 6.5-8.5 10 @ 12-14
VC1805 M13 6-8 12 @ 14.5-15.5
VC1807 B25 5-7 8 @ 13-15
VC1808 B26 5-7 8 @ 11-13
VC1809 B27 5-7 9 @ 10-12

HEI Distributors:

P/N |ID# |Application |Starts @ “Hg |Max Adv (Distr. Degrees @ “Hg.)
VC1838 AR12 1975 350 Buick 7-9 7 @ 10-12
VC1843 AR15 1977 305 All Exc. Hi Alt, Exc, Calif. 3-5 7.5 @ 9-11
- - 1974 400 All w/2-bbl
- - 1977 305 El Camino
- - 1976 262 Monza Exc. Calif
- - 1976 350 Vette Hi Perf, Incl. Calif
- - 1975 350 Z-28
- - 1977 305 Buick Skylark
VC1853 AR23 1976 350 All Calif. 5-7 7.5 @ 11-12.5
- - 1976 350 Vette Calif., Exc. Hi Perf
- - 1976 400 All, Exc. Calif
- - 1975 350 4-bbl
- - 1974 350 All w/1112528 Distr.
- - 1978 350/400 Heavy Duty Truck, Exc. Calif, Exc. Hi Alt.
VC1862 AR31 - 2-4 8 @ 6-8
VC1703 N/A 1978-79 Vette Special Hi Perf N/A N/A
- - 1979 305 El Camino Calif.
- - 1978-79 350 Blazer & Suburban
- - 1979 Buick 305/350
VC1825 AR1 1976 454 Caprice, Impala 3-5 9 @ 6-8
- - 1975 454 Caprice, Chevelle, Monte, Suburban
VC1826 AR2 - 5-7 12 @ 10-13
VC1827 AR3 - 5-7 9 @ 9-11
VC1828 AR4 1975-76 350 Buick & Olds 6-9 10 @ 12-14
- - 1976 350 Pontiac
VC1831 AR7 - 6-8 12 @ 14-16
VC1832 AR8 1975-76 455 Buick Electra 4-6 12 @ 12-14
VC1833 AS1 1975-76 500 Cadillac Exc. Calif. 4-6 14 @ 15-16
VC1834 AR9 - 4-6 13 @ 13-16
VC1835 AS2 1975-76 350 Olds 5.5-7.5 12 @ 15-17
VC1836 AR10 1977 305 All Hi Alt, Exc. Calif. 3-5 9 @ 11-13
- - 1977 350 All exc. Calif.
- - 1977 350 Vette Exc. Calif, Exc. Hi Perf
- - 1976 305 All Exc. Calif
- - 1976 350 All Exc. Vette, Exc. Calif
- - 1976 350 Vette Exc. Calif., Exc. Hi Perf
- - 1975 262, 350 All w/2-bbl carb
- - 1975 350 All 4-bbl w/ 1112880 & 1112888 Distr.
- - 1977 305 Chev Truck Light Duty
- - 1975-76 350 El Camino 2-bbl
VC1837 AR11 1976 305 Blazer, Exc. Calif 6-8 12.5 @ 10.5-13.5
- - 1976 350/400/455 Pontiac 4-bbl
VC1839 AR13 - 4-6 12 @ 11-13
VC1840 AR14 1975-76 350/400/455 Pontiac Firebird 6-8 10 @ 9-12
VC1841 AS3 1975-76 500 Cadillac Calif. 5-7 10 @ 13-14
VC1842 AS4 1976 350 Olds Cutlass 5-7 12 @ 13-15
VC1844 AR16 - 3-5 12 @ 13.5-15.5
VC1845 AS5 1978-79 425 Cadillac w/F.I. 4-6 14 @ 14-16
- - 1977 425 Cadillac
VC1846 AR17 1977 301 Buick Skylark 3-6 13 @ 10-13
- - 1977 301 Pontiac
VC1847 AS6 1978 403 Motor Home 4-6 12 @ 12-14
- - 1977-79 350/403 Buick LeSabre Hi Alt, Riviera, Olds
- - 1977-79 350/403 Pontiac Hi Alt
VC1848 AR18 - 4-6 12 @ 9-12
VC1849 AR19 - 4-6 12 @ 7-10
VC1850 AR20 1977 350/400 Pontiac 4-6 10 @ 8-11
VC1851 AR21 1977-79 350 Buick LeSabre, Century 5-7 12 @ 11-13
- - 1978-79 350 Pontiac
VC1852 AR22 77-78 305/350/400 Chev Truck, Heavy Duty 7-9 5 @ 12-14
- - 1975-76 350/400 Chev Truck Heavy Duty
VC1854 AR24 - 3-5 13 @ 10-13
VC1855 AS7 1977-79 260 Olds Cutlass 3-5 15 @ 10-12
VC1856 AR25 - 3-6 15 @ 10-14
VC1857 AR26 - 3-6 12 @ 13-16
VC1858 AR27 1978-79 305 All 3-6 9 @ 11-13
- - 1978 350 Camaro
- - 1978 305 Chev Truck, M/T, Light Duty
- - 1978 350 Chev Truck Hi Alt
- - 1978 305/350 Buick & Olds
- - 1978-79 305 Pontiac
VC1859 AR28 1979 350 Vette Exc Hi Perf 3-6 10 @ 9-12
- - 1978-79 305 w/1103282 Distr., Incl. El Camino A/T
- - 1979 350 Camaro, Impala, Nova, Malibu, Monte
- - 1979 350 Suburban
- - 1979 350 Buick Century
- - 1978 305/350 Buick & Olds
- - 1978-79 305 Pontiac Hi Alt.
VC1860 AR29 - 3-6 12 @ 10-13
VC1861 AR30 1978-79 301Buick 3-5 13 @ 11-13
- - 1979 301 Olds
- - 1978-79 301 Pontiac
VC1863 AR32 - 2-4 10 @ 11-13
VC1864 AR33 1978 305 Chev Truck, A/T, Light Duty 4.5-6.5 13 @ 11-13
VC1865 AR34 1973-74 350 Vette Special Hi Perf 3-5 15 @ 8.5-11.5
VC1866 AS8 1978-79 425 Cadillac w/carb 3-5 14 @ 13-15
VC1867 AS9 - 2-4 10 @ 8-10
VC1868 AR35 1979 305 Chev Truck & El Camino 2-4 10 @ 6-9
- - 1979 305 Buick & Olds
- - 1979 305 Pontiac A/T
VC1869 AS10 - 2-4 12 @ 8-11
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Startmotor krijgt motor niet rond wanneer warm

Post by Thompson »

Exact dit probleem gehad met mijn 74 Firebird. Vreemd genoeg, de accu. Ook startmotor, ontsteking, bougies etc. nagekeken, uiteindelijk nieuwe accu erin en opgelost.
Koud gaf de accu meer power dan warm. Meet de accu eens op verschillende moment, of als je toch een nieuwe hebt liggen, probeer het eens.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Startmotor krijgt motor niet rond wanneer warm

Post by Wilf »

Op zich niet vreemd als een accu gesulfateerd of anderszins stervend is. Kost meer energie om de boel rond te slingeren en dan moet er ook nog energie zijn om de ontsteking op te stoken...
Post Reply