Uitlaat modificeren jeep 4.0

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
paulv
Posts: 614
Joined: Wed May 10, 2006 10:45 pm

Uitlaat modificeren jeep 4.0

Post by paulv »

Ik heb in mijn downpipe van mijn 97 Cherokee 4.0 een hele dikke deuk zitten( pijp minstens 1/3 dicht) deze is maar 2,25 " dik.. En na de cat zelfs maar 2" jeep heeft nog al 250.000 km gelopen. Auto moet volgende week naar de apk en de uitlaat is verder slecht maar wel dicht. Kat. Zal ook wel aardig dicht zitten.
Nu wil ik na de apk de collector van het uitlaatspruitstuk afzagen en daar een 2,5" pijp op lassen en compleet nieuwe uitlaat maken 2.5"
Zonder kat met 1 absorptie demper erop..

Volgend jaar bij de apk kijken we wel verder..
Zou ik hier qua vermogen wat van merken ??
Of kan ik de uitlaat van de jeep beter origineel laten ??
Ik heb de jeep net pas en nog niet mee gereden. ( heeft 2 jaar stilgestaan..) ik heb nu bijna alle slijtage delen vervangen en grote beurt gedaan..
Schade gemaakt/opgehoogd etc..

Bedankt
Groet Paul
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: Uitlaat modificeren jeep 4.0

Post by Funk »



Kijk die eens voor de grap. Maar 't kan denk ik geen kwaad om een wat ruimere pijp te nemen.
Voor een '97 is de kat wel verplicht natuurlijk, dus hou daar ook rekening mee.
Jaimyportier
Posts: 102
Joined: Wed Apr 02, 2014 8:43 pm

Re: Uitlaat modificeren jeep 4.0

Post by Jaimyportier »

zal waarschijnlijk merken dat je motor iets lekkerder loopt/makkelijker op toeren komt als je dit doet
uitlaatpijp zonder zooi als kat etc er tussen flowen wel beter (tenzij er iets van een sportcat tussen komt :P )
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Uitlaat modificeren jeep 4.0

Post by Corp »

iedereen gebruikt ineens die header bash video om te vergoeilijken dat hun uitlaat in de prak zit. Die video laat helemaal NIKS zien wat je als algemene regel oid kunt toepassen. Wat hij laat zien is dat een setje hooker super comps 1-3/4 primaries meer dan groot genoeg is voor de stroker motor die ze daar testen. die hetzelfde maar eens emt wat flowtechjes of edelbrock TES (of gelijkwaardig slecht ontworpen headers)

De grap is hier dat de nauwere doorhang een venturi effect heeft, hogere gassnelheid -> meer " trek" in de pijp. Tegendruk hou je door het meest restrictieve stuk in de uitlaat (bij de meesten de demper), echter ram je die headers zo ver plat dan gaat het vermogen echt wel naar beneden. Daarnaast, die dyno bij dat programma...volgenss mij is 't een happy dyno... en niet zo'n beetje ook. Advertorial, infomericial... boordevol reclame dus nooit 100% betrouwbaar
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: Uitlaat modificeren jeep 4.0

Post by Lennard »

bij een 97 zit die deuk daar zodat de voorste aandrijf as er niet tegen aan kan komen bij volledig inveren, latere types 4.0 ( 2000-2001 xj's ) hebben dit opgelost door het uitlaatspruitstuk 2 delig te maken en pas onder samen te komen, helaas passen deze niet zonder aanpassen op een 99 of oudere 4.0

Mvg Lennard
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Uitlaat modificeren jeep 4.0

Post by mercury1970 »

Die "deuk" hoort er in ? Dat vind ik humor !! :)
Post Reply