LPG verdamper vlak bij uitlaat

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Art
Posts: 109
Joined: Thu Jun 10, 2010 9:51 am

LPG verdamper vlak bij uitlaat

Post by Art »

Als ik de LPG verdamper vlak bij de uitlaat (spaghetti spruitstuk) monteer, op ongeveer 1 cm afstand, kan ik dan problemen verwachten?

Thanks,
Art
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: LPG verdamper vlak bij uitlaat

Post by boyanka »

Ja zeker als je auto stil staat met draaiende motor of als je hem stil zet.
Art
Posts: 109
Joined: Thu Jun 10, 2010 9:51 am

Re: LPG verdamper vlak bij uitlaat

Post by Art »

En wat gaat er dan gebeuren?
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: LPG verdamper vlak bij uitlaat

Post by Funk »

Als je geen mogelijkheid hebt om 'm elders te plaatsen zou ik op z'n minst een hitteschild monteren. Je wilt je gas zo koud mogelijk aangeleverd krijgen in je intake, dus ik zou voorkomen dat 't ding heel heet wordt.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: LPG verdamper vlak bij uitlaat

Post by gert »

die verdamper wordt tijdens bedrijf toch ook 90 graden, veel warmer zal ie naast dat spruitstuk niet worden lijkt me....
en zon spaghetti spruitstuk is snel afgekoeld als je de boel stilzet.
maar een alu plaatje ertussen is inderdaad beter.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: LPG verdamper vlak bij uitlaat

Post by kikkegek »

tussen je tank en uitlaat moet volgens mij 10cm zitten volgens de inbouwvoorschriften. Lijkt me sterk dat je dan een verdamper op 1 cm van je headers mag plaatsen. En wat Funk zegt, je wilt eigenlijk je verdamper niet warmer dan strikt noodzakelijk maken. Daarom plaatsen sommige ook een iets koelere thermostaat in de motor. Ik heb daarom een 180F thermostaat ipv een 195 thermostaat.

waarom moet die precies daar en kan die niet ergens anders? ik zou persoonlijk het risico gewoon niet nemen. Maar en je motorruimte niet
Art
Posts: 109
Joined: Thu Jun 10, 2010 9:51 am

Re: LPG verdamper vlak bij uitlaat

Post by Art »

Die regel over de 10 cm gaat over de hoge druk leiding tussen tank en verdamper. Met een hitteschildje mag je wel dichter bij komen, dus dat is het probleem niet.
Ik heb nog niet besloten he, daarom stel ik de vraag hier. De lokatie die ik voor ogen heb is niet de enig mogelijk plek, maar wel een mooie plek, waar hij niet zo in het oog ligt en waar de waterleidingen niet dwars door het motorruim op en neer moeten. Dat is op de lokatie waar hij zat wel het geval en al die slangen vind ik gewoon lelijk.
In mijn simplistische leefwereld moet een verdamper juist warm zijn om het LPG netjes te verdampen. De koelvloeistof die er doorheen gaat is ook een graad of 90. Ik vraag me af of die uitlaat de verdamper in geheel zoveel warmer zal laten zijn. Als de omgeving warmer is dan 90 graden dan zal de koelvloeistof door de verdamper ook weer voor koeling zorgen, dus ik geloof niet dat de temperatuur in de verdamper veel zal stijgen. Maar ja, wie ben ik, dus ik dacht "laat ik eens vragen". Eigenlijk hoopte ik op ervaringsdeskundigen, mensen die ook een verdamper vlak bij de uitlaat hebben zitten; hebben zij daar wel/geen problemen mee.

Groet, Art
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: LPG verdamper vlak bij uitlaat

Post by boyanka »

De temperatuur stijgt enorm als je de auto stil zet.
lag zit nog in de verdamper. Echter zal de overdruk wel verdwijnen in je luchtfilter. Maar toch. Aluminium blijft kwetsbaar.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: LPG verdamper vlak bij uitlaat

Post by BigBlockMopar »

Convertors werken op vacuum en bouwen geen druk op.
Ik denk echter dat de stralingswarmte aan de verkeerde kant van de convertor zit.
Een te hete convertor geeft een warmer, en dus een armer mengsel.
Post Reply