Mopar Nokkenas Probleempje: Iemand bekend hiermee?
Mopar Nokkenas Probleempje: Iemand bekend hiermee?
Middag,
Wat een simpele revisie had moeten worden begint inmiddels aardig uit de hand te lopen...
Maar ik ben bezig twee 440 Chryslers te reviseren uit een 1969 Rio Colorado speedboot (tegenhanger van de Riva Aquarama).
En dit zit meer tegen dan verwacht, mede omdat de 'marine'-tak van Chrysler al zo'n 25 jaar ter zielen is...
Nu heb ik, na maandenlang speuren op Ebay en US watersportforums, zo'n beetje alle moeilijk te vinden delen kunnen vinden
en ik dacht dit varkentje wel eens even te wassen, maar ik loop van het ene probleem in het andere.
De meeste krijg ik wel uitgevogeld door op internet te zoeken, maar het nokkenas probleem wat ik nu heb blijkt toch lastiger
dan verwacht. Dus ik hoop dat er hier mensen zijn die het wellicht zelf ervaren hebben, en vooral wat ze eraan gedaan hebben.
Maar het schijnt dat de nokkenasboringen van de Mopar 440, vanuit de fabriek uit, behoorlijk aan de kleine kant zijn, wat
momenteel resulteert in een zwaar lopende nokkenas na het plaatsen van nieuwe nokkenaslagers.
Op internet vind ik alleen dat ik deze boringen had moeten laten opzuiveren, maar dat station ben ik helaas al gepasseerd.
Alle bewerkingen aan het blok zijn al uitgevoerd, en het hangt al gespoten en wel aan de motorstandaard.
Als het niet anders is, dan ga ik er wel mee terug om het alsnog te laten doen, maar wellicht dat iemand een andere oplossing
weet/heeft?
Alle ideëen zijn welkom, dus ik hoor graag van jullie!
Grtz, Tom
Wat een simpele revisie had moeten worden begint inmiddels aardig uit de hand te lopen...
Maar ik ben bezig twee 440 Chryslers te reviseren uit een 1969 Rio Colorado speedboot (tegenhanger van de Riva Aquarama).
En dit zit meer tegen dan verwacht, mede omdat de 'marine'-tak van Chrysler al zo'n 25 jaar ter zielen is...
Nu heb ik, na maandenlang speuren op Ebay en US watersportforums, zo'n beetje alle moeilijk te vinden delen kunnen vinden
en ik dacht dit varkentje wel eens even te wassen, maar ik loop van het ene probleem in het andere.
De meeste krijg ik wel uitgevogeld door op internet te zoeken, maar het nokkenas probleem wat ik nu heb blijkt toch lastiger
dan verwacht. Dus ik hoop dat er hier mensen zijn die het wellicht zelf ervaren hebben, en vooral wat ze eraan gedaan hebben.
Maar het schijnt dat de nokkenasboringen van de Mopar 440, vanuit de fabriek uit, behoorlijk aan de kleine kant zijn, wat
momenteel resulteert in een zwaar lopende nokkenas na het plaatsen van nieuwe nokkenaslagers.
Op internet vind ik alleen dat ik deze boringen had moeten laten opzuiveren, maar dat station ben ik helaas al gepasseerd.
Alle bewerkingen aan het blok zijn al uitgevoerd, en het hangt al gespoten en wel aan de motorstandaard.
Als het niet anders is, dan ga ik er wel mee terug om het alsnog te laten doen, maar wellicht dat iemand een andere oplossing
weet/heeft?
Alle ideëen zijn welkom, dus ik hoor graag van jullie!
Grtz, Tom
Re: Mopar Nokkenas Probleempje: Iemand bekend hiermee?
Je kunt natuurlijk ook gewoon de nokkenas na laten slijpen
Re: Mopar Nokkenas Probleempje: Iemand bekend hiermee?
Ik zou ook voor het na slijpen van de nokkenas zijn. Dat blok, is het een links draaiend blok of draait hij rechtsom? Bij bootmoteren kan de draairichting wel eens de andere kant op zijn.
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: Mopar Nokkenas Probleempje: Iemand bekend hiermee?
Vrij standaard verhaal bij bigblock Mopar-blokken.
In een ouwe nokkenas schuine zaagsnedes maken in de lager-journals en deze als scrapertool gebruiken om de nokkenas-lagers op te ruimen.
Plaatje;
http://www.dodgecharger.com/forum/index ... 1038;image
In een ouwe nokkenas schuine zaagsnedes maken in de lager-journals en deze als scrapertool gebruiken om de nokkenas-lagers op te ruimen.
Plaatje;
http://www.dodgecharger.com/forum/index ... 1038;image
Re: Mopar Nokkenas Probleempje: Iemand bekend hiermee?
@Corp
Dat zou idd een prima oplossing zijn, zelf zat ik te denken, al weet ik niet of dit met een draaibank haalbaar is, om een nieuw setje
lagers aan de buitenzijde een paar duizendste terug te laten draaien. Uiteraard niet lukraak, maar door de boel goed te (laten) meten.
Zelf heb ik wel wat meetgereedschap hiervoor, maar om daarmee lager spelingen te gaan bepalen, is misschien niet de beste oplossing...
Hierdoor kan ik de nokkenas ongemoeid laten, want die zijn er alleen nog tweedehands, dus daar zou ik graag vanaf blijven. Maar nogmaals
ik weet niet of dit haalbaar is, mij lijkt het nogal een uitdaging om zo'n lager 100% rond en gecentreerd in te spannen.
@Boyanka
Het is zowel een linksdraaiend als een rechtdraaiend blok. Dat brengt ook gelijk een probleem met zich mee, want voor de rechtsdraaiende
worden geen nieuwe nokkenassen meer geproduceerd. Nu is degene die erin zit gelukkig niet slecht, maar een vervanging (tweedehands) is
bijna niet te vinden. Dus ik ben een beetje huiverig om de huidige te laten bewerken...
@BigBlockMopar
Die oplossing was ik idd ook tegen gekomen, maar vern**k je hiermee het lageroppervlak niet? Ik ben zelf 'beginnend' hobbyist, dus erg veel
ervaring heb ik hier nog niet in... Ik heb hiervoor twee motoren gereviseerd, een 'Iron Duke' 4 cilindertje en een Chevy 350, beide
bootmotoren en dat sprak allemaal redelijk voor zichzelf. Maar deze Chrysler blokken zijn toch een heel ander verhaal, daarbij loop ik
geregeld tegen wat probleempjes aan, die na wat zoeken vaak naar boven komen als idd een 'vrij standaard verhaal' maar bij dit probleem
kwam ik er toch niet helemaal uit.
Zeker omdat de geboden oplossingen die je op internet leest vaak toch redelijk 'lomp' zijn, zoals het uitschrapen van een lager.
Nu zal dat in die tijd wellicht meer regel als uitzondering zijn geweest, maar als je alles 110% wil hebben, dan zijn dat toch dingen die mij
tegenstaan...
Dat zou idd een prima oplossing zijn, zelf zat ik te denken, al weet ik niet of dit met een draaibank haalbaar is, om een nieuw setje
lagers aan de buitenzijde een paar duizendste terug te laten draaien. Uiteraard niet lukraak, maar door de boel goed te (laten) meten.
Zelf heb ik wel wat meetgereedschap hiervoor, maar om daarmee lager spelingen te gaan bepalen, is misschien niet de beste oplossing...
Hierdoor kan ik de nokkenas ongemoeid laten, want die zijn er alleen nog tweedehands, dus daar zou ik graag vanaf blijven. Maar nogmaals
ik weet niet of dit haalbaar is, mij lijkt het nogal een uitdaging om zo'n lager 100% rond en gecentreerd in te spannen.
@Boyanka
Het is zowel een linksdraaiend als een rechtdraaiend blok. Dat brengt ook gelijk een probleem met zich mee, want voor de rechtsdraaiende
worden geen nieuwe nokkenassen meer geproduceerd. Nu is degene die erin zit gelukkig niet slecht, maar een vervanging (tweedehands) is
bijna niet te vinden. Dus ik ben een beetje huiverig om de huidige te laten bewerken...
@BigBlockMopar
Die oplossing was ik idd ook tegen gekomen, maar vern**k je hiermee het lageroppervlak niet? Ik ben zelf 'beginnend' hobbyist, dus erg veel
ervaring heb ik hier nog niet in... Ik heb hiervoor twee motoren gereviseerd, een 'Iron Duke' 4 cilindertje en een Chevy 350, beide
bootmotoren en dat sprak allemaal redelijk voor zichzelf. Maar deze Chrysler blokken zijn toch een heel ander verhaal, daarbij loop ik
geregeld tegen wat probleempjes aan, die na wat zoeken vaak naar boven komen als idd een 'vrij standaard verhaal' maar bij dit probleem
kwam ik er toch niet helemaal uit.
Zeker omdat de geboden oplossingen die je op internet leest vaak toch redelijk 'lomp' zijn, zoals het uitschrapen van een lager.
Nu zal dat in die tijd wellicht meer regel als uitzondering zijn geweest, maar als je alles 110% wil hebben, dan zijn dat toch dingen die mij
tegenstaan...
-
- Posts: 4067
- Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am
Re: Mopar Nokkenas Probleempje: Iemand bekend hiermee?
Blijft een verstelbare ruimer over, waarmee je de nokkenaslagers iets ruimer mee maakt zonder de schraapsporen waar je bang voor bent.....
Vraag me wel of er ruimte voor is in het blok en of er speciale ruimers bestaan voor dit doel ?
Vraag me wel of er ruimte voor is in het blok en of er speciale ruimers bestaan voor dit doel ?
Re: Mopar Nokkenas Probleempje: Iemand bekend hiermee?
Uitdraaien van de lager ringen zou kunnen. Je zou dan eerst een bus moeten draaien om het lager in te duwen. Dan uitdraaien. Blijft hij wel mooi rond.
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: Mopar Nokkenas Probleempje: Iemand bekend hiermee?
Het zijn meestal, vanwege de uitlijning, maar 2 of soms 3 lagers die ervoor zorgen dat de nokkenas moeilijk draaibaar is.
Je kan de nokkenas monteren, deze 3-4 keer ronddraaien en dan kijken welke lageroppervlaktes het meest glimmen.
De lagers kan je dan evt. met fijn polijstpapier bewerken als je de 'nokkenas-ruimer' te lomp vind.
Daarnaast is lagermateriaal heel zacht en zullen eventuele groefjes snel verdwijnen door het gladde oppervlak van de nokkenas zelf tijdens het draaien. Ik heb er zelf nooit last van gehad en heb een aantal motoren zo opgebouwd.
Als je in de buurt van Berkel Rodenrijs zit kan je zo'n aangepaste nokkenas komen ophalen en gebruiken als je wilt.
Je kan de nokkenas monteren, deze 3-4 keer ronddraaien en dan kijken welke lageroppervlaktes het meest glimmen.
De lagers kan je dan evt. met fijn polijstpapier bewerken als je de 'nokkenas-ruimer' te lomp vind.
Daarnaast is lagermateriaal heel zacht en zullen eventuele groefjes snel verdwijnen door het gladde oppervlak van de nokkenas zelf tijdens het draaien. Ik heb er zelf nooit last van gehad en heb een aantal motoren zo opgebouwd.
Als je in de buurt van Berkel Rodenrijs zit kan je zo'n aangepaste nokkenas komen ophalen en gebruiken als je wilt.
Re: Mopar Nokkenas Probleempje: Iemand bekend hiermee?
Nokas monteren dan een stik rond brons van 20 en 20 lang net langs de lagers op de nokas zetten en met een hamer er op tikken zodat de lagers zich nog een beetje kunnen zetten ,
Re: Mopar Nokkenas Probleempje: Iemand bekend hiermee?
in enschede ligt ook nog zo'n nnokkenas T probleem is vaak dat de erg dunne lagers opstropen. T ios ook een probleem op LA blokken. Laatst had ik er 1 die er gewoon klem inzat. De nieuwe comp cam was iets aan de grote kant ook nog. Iets laten slijpen maar nkiet teveel (harding niet erg diep), en toen met de ruimer (oude nokkenas) in de weer. Duurde flink lang, deze was echt flink vast. Uiteindelijk gewoon gelukt, rommel overal netjes weghalen en klaar.
Lekker slim, tikken op een nokkenas die meestal of gegoten is of van dat austempered spul. Zo bros als wat. Je zou dat kunnen doen met een stalen nokkenas, anders zou ik 't absoluut niet doen.
Lekker slim, tikken op een nokkenas die meestal of gegoten is of van dat austempered spul. Zo bros als wat. Je zou dat kunnen doen met een stalen nokkenas, anders zou ik 't absoluut niet doen.
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: Mopar Nokkenas Probleempje: Iemand bekend hiermee?
Corp, wat doe jij eigenlijk met Mopar blokken? Zag laatst ook al een paar koppen op MP staan.
Heeft wel even geduurd voordat je het licht hebt gezien...
Ik ga deze week een Mopar 360 in elkaar zetten voor m'n daily.
Is voor het eerst dat ik een smallblock ga opbouwen, voelt wel wat onwennig zo'n blokje met de ontsteking aan de verkeerde kant.
Heeft wel even geduurd voordat je het licht hebt gezien...
Ik ga deze week een Mopar 360 in elkaar zetten voor m'n daily.
Is voor het eerst dat ik een smallblock ga opbouwen, voelt wel wat onwennig zo'n blokje met de ontsteking aan de verkeerde kant.
Re: Mopar Nokkenas Probleempje: Iemand bekend hiermee?
Bootmotoren kunnen meer veranderen qua uitlijning dan automotoren, de hull van een boot is vele malen meer flexiber dan een chassis van een auto. We hebben een tijdje terug twee koppelingen in elkaar gedraaid nadat het schip uit het water is geweest, en dan heb ik het over een schip van 42 meter..
Re: Mopar Nokkenas Probleempje: Iemand bekend hiermee?
Ik ben niet merk gebonden hoor ik rommel ook nog wel eens wat met inferieur spulBigBlockMopar wrote:Corp, wat doe jij eigenlijk met Mopar blokken? Zag laatst ook al een paar koppen op MP staan.
Heeft wel even geduurd voordat je het licht hebt gezien...
Ik ga deze week een Mopar 360 in elkaar zetten voor m'n daily.
Is voor het eerst dat ik een smallblock ga opbouwen, voelt wel wat onwennig zo'n blokje met de ontsteking aan de verkeerde kant.
Dit heb ik momenteel nog liggen...pff bah
https://lh3.googleusercontent.com/-cTg5 ... 211212.jpg
wat een teringbende, alles verlept...stoters gemushroomd, nokkenas plat, 1 boring water corrosie, sludge overal, distributie uitgerekt. Rommel LOL
Nu zo..'t moet weer wat worden. Gooi die 2.02/1.6 360 koppen daar wel op.
ziet er nu zo uit (verder alles nieuw, flat tops, iets meer nokkenas... performer inlaat van jawel jokkebrock bah)
https://lh3.googleusercontent.com/-qzKH ... 210144.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-GVD9 ... 204718.jpg
dit laatst gedaan
https://lh3.googleusercontent.com/-KePQ ... 102157.jpg
ach en als je die inferieure sjit zat bent ga je lekker verder prutsen met je eigen meuk (ja lsx met verdeler...en aan de juiste kant)
https://lh3.googleusercontent.com/-4z4G ... 135115.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-PUW- ... C00389.JPG
ja...sbc met verdeler idd aan de juiste kant
https://lh3.googleusercontent.com/-P9Bl ... 114059.jpg
Re: Mopar Nokkenas Probleempje: Iemand bekend hiermee?
Genieten dus !
-
- Posts: 337
- Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am
Re: Mopar Nokkenas Probleempje: Iemand bekend hiermee?
Begrijp het verhaal niet helemaal. Heb je de oude nokkenas lagers eruit geslagen en nieuwe er weer ingeslagen?
Zitten de lagers wel recht? Heb je wel een goede lager montage tool gebruikt?
Groeten, Remco
Zitten de lagers wel recht? Heb je wel een goede lager montage tool gebruikt?
Groeten, Remco