remlicht alleen bij rechtsaf

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

remlicht alleen bij rechtsaf

Post by rulez »

--edit op 17 oktober ----

gister uitgebreidt getest, zodra ik remzieik alleenrechtsachter de lampjes branden, linksachter niet.
extra aarde draad gelegd van de lampunit naar chassis,maar geen resultaat.

zodra ik rem en de richtinaanwijzer naarlinks zet gaat linkerknipperlicht branden en het remlicht brand rechtsd welen links niet,
zet ik richting aanwijzer naar rechts dan gaat linkerrem licht branden,maar rechts brand remlicht gewoon en knipperlicht knippert ook.

wat ik nu ga proberen is om 1 van beide lampjes op remlicht te zetten en het ander lampje op enkel knipperen.
aangezien ik rechts wel altijd remlicht heb.
ik ga er dus vanuit dat de 4 kabels vanuit voren zijn voor : achteruitrij licht - remlicht - links knipperlicht - rechtsknipperlicht,hmm vraag ikmedirect af hoe het gewoon licht geschakeld wordt. Zou dus mogelijk dat het remlicht samen met het knipperlicht gestuurd wordt?

in de Ford manual staat weinig hierover,maar heb gelukkig nog beschikking overwat boekjes van de elcamino,wat het principe van achterverlichting niet veel zal verschillen.


zal wellicht de hendel voo rhet knipperlicht moeten checken, dus stuur uitbouwen, iemand hier tips voor?
en wellicht speciaal gereedschap nodig.....?

----orig bericht -----
betreft wellicht het algemene principe van de achterverlichting van amerikanen, maar ik ben bezig met niet volledig werkende rem/knipperlichten aan de achterzijde van mijn Ford LTD 1972.

ik weet vanuit de motorfietsen dat je voor remlicht een oliedrukschakelaar hebt en voor knipperlichten een relais welk de "pulsen" afgeeft om je licht te laten knipperen.

nu is het bij de amerikaanse auto zo dat bij achterlicht, remmen en knipperlicht dit allemaal op eenzelfde lampje met 2 gloeidraadjes gebeurt.
aansturing gebeurt vanuit de lichtschakelaar, rempedaal en knipperlicht hendel op het stuur.

maar hoe is het principe nu, welke verbinbinden zijn er en welke handeling ontderbreekt de keten etcetc.

Ik heb de manual maar hierin staan alleen de verbindingen , niet welke zekeringen/automaatjes/diodes/relais etc ertussen zitten.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: remlicht alleen bij rechtsaf

Post by boyanka »

Massa probleem
mr bean
Posts: 657
Joined: Sat Oct 23, 2004 1:17 pm

Re: remlicht alleen bij rechtsaf

Post by mr bean »

Knipperlichtschakelaar in stuurkolom schakelt in ruststand de remlicht naar rechts niet door
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: remlicht alleen bij rechtsaf

Post by rulez »

ik heb een massa kabel vanaf de lampunit naar het chassis gelegd,wellicht van lampunit rechtsstreeks op accu?

als het remlicht bij knipperlichtschakelaar naar rechts wel brand en naar links niet, wat is daar de oorzaak dan van?
of komt dit doordat er op rechts wel goede massa zit.

zit dit massa probleemdan in de lamp unit of in de schakelaar in het stuur.
wil het stuur best demonteren maar das een bultwerk.

wat ik zelf dacht is om het remlicht naar rechts door te lussen naar de linker lampunit en dan 1 lampje te gebruiken voor gewoonlicht en remlicht en 1 lampje te gebruiken voor gewoon licht en remlicht. Maarof ditlukt met de huidige kabels....aangezien remen knippersignaal over1 (?) draad loopt?

wellicht kan ik de stuurschakelaar doormeten?
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: remlicht alleen bij rechtsaf

Post by rulez »

ik heb net alle drie relais verwijderd en een kabel van de min pool accu naar de lampunit gelegd en er is geen verschil.

ik heb zelfs de connector van de linker lamp unit los gehaald en rechts werkt prima

zie ik 2opties : stuur schakelaarofremlicht van rechts doorlussen naar lins....gaat erom dat ik vd week de apkkan doorlopen,bedenk dan van de winter weleen goede oplossing
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: remlicht alleen bij rechtsaf

Post by rulez »

net het stuur losgehaald en beetje met de knipperlichtschakelaar gerommeld en lijkt het beter te doen.
de 4puntjes lijken niet verbrand, het kunststof huis lijkt een beetje versleten oftewel dat het iets te ver naar voren komt.

kijken maar eens voor een nieuwe schakelaar.
duster440
Posts: 228
Joined: Mon May 21, 2007 7:55 pm

Re: remlicht alleen bij rechtsaf

Post by duster440 »

1x telefonisch consult €25.-
duster440
Posts: 228
Joined: Mon May 21, 2007 7:55 pm

Re: remlicht alleen bij rechtsaf

Post by duster440 »

:D ;)
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: remlicht alleen bij rechtsaf

Post by rulez »

knipperlichtstuurchakelaar besteld..... ff gedudl hebben
mr bean
Posts: 657
Joined: Sat Oct 23, 2004 1:17 pm

Re: remlicht alleen bij rechtsaf

Post by mr bean »

Pas maar op Geert straks word U nog rijk
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: remlicht alleen bij rechtsaf

Post by rulez »

van de week knipperlichtschakelaar gemonteerd, vandaag een nieuwe rempedaal schakelaar.
boel getest en nu geen enkel rem of knipperlicht meer............

zekeringen zijn nog heel, gewoon licht doet het nog.
wellicht aarde probleem ??????
duster440
Posts: 228
Joined: Mon May 21, 2007 7:55 pm

Re: remlicht alleen bij rechtsaf

Post by duster440 »

de gewone verlichting gaat helemaal buiten rem/knipperlicht om, enigste wat ze gemeenzaam hebben is de massa.
Heb je stroom op één van de aansluitingen van de rem licht schakelaar? en heb je stroom op één van de aansluitingen van je klingnateur (verrekt moeilijk woord, zal wel niet helemaal goed geschreven zijn...)
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: remlicht alleen bij rechtsaf

Post by rulez »

zal van de week eens kijken of ik tijd heb om de boel door te meten.

ook maar eens enkele massa aansluitingen op achterlampen maken, beter 1 reserve over dan alleen 1 slecht werkende ;-)

het aansluiten van zowel remschakelaar als knipperlicht schakelaar kan niet verkeerd om?
dan zal enkel het licht tegenovergesteld branden....?
Post Reply