blower vraagje

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

blower vraagje

Post by mercury-capri »

Hoi,

Ik heb een ruilvoorstel gedaan...

Mijn Olds 442 voor en auto met een blower :D . (met een beetje bijbetaling ;))

Nu heb ik totaal geen verstand van blowers...

Mijn vraag is wat zijn de aspecten waar ik moet op letten als je een auto met een blower gaat bekijken
Welke (bij)geluiden, Psi druk?.

Iemand wellicht een blower expert :)

Kan je trouwens lange afstanden rijden met een blower op je blok?

Informatie over de volgende dingen kon hij iig nog niet mailen
of het boost retard? systeem heeft
info over de aantal Psi's...
curve info

Over bovengenoemd weet ik trouwens niet wat wel en niet goed is...

Ik heb ergens gelezen, als je een auto met een blower rijd en opeens begint te pingelen, dat je je hele blok kapot kan rijden :eek:
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: blower vraagje

Post by MotiV8 »

Vraag één : Wat voor een Blower, roots, screw, centrifugaal ??? allemaal een eigen karakteristiek.
Dan volgt, blow through of suck through....???

Dan volgt, alu blok of gietijzer blok, statische compressie verhouding + psi boost ???

Boost retard absoluut fijn met straat gebruik. Rijdt en start als een daily, retard pas als boost daar is.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: blower vraagje

Post by Bromgabber »

Gewoon rondje rijden met gaspedaal op de bodem.
Als hij heel blijft zal het wel goed zijn :D

Maar wat motiv8 zegt.
Wat voor auto/blok/systeem praten we over?
Ivm met afstelling etc.
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

Re: blower vraagje

Post by mercury-capri »

hoi

ok komt idd veel bij kijken :)

wat ik nu weet

440cui (is een dodge 69 of70?) Weet nog niet of het een "latere" blok is

Welke blokken zijn meer geschikt? (giet vs alu)

671 dyers Blower (is dit een suck through en centrifugaal?)

727 bak waar ook ea is gedaan.

statische compressie verhouding + psi boost ga ik vragen aan hem...

Ik had gelezen dan een lage PSI voor minder problemen zorgt..Lever je qua kracht veel in?

Pedal to the metal mag hij doen :D (met mij ernaast) Mocht het überhaupt zover komen...
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: blower vraagje

Post by Pavement Pounder »

Dat is een suck trough, hij zuigt de lucht door de carb.

Ik heb 1.5 jaar gereden en geraced met een Camaro met 305 en B&M 6-71 blower met 2 carbs op 10 psi boost met 7.5-1 compressie.
Is goed te doen op het zicht na want er steekt nogal wat uit de kap.
De hitte is wel wat hoger in de motorruimte en het verbruik is hoog en dat moet ook wel want het te veel aan benzine is vooral voor de koeling.
Inderdaad detonatie is waar motoren met drukvulling zeer slecht tegen kunnen.
Dus je moet duidelijk van hem horen wat hij verandert heeft aan de ontsteking.
Wat de compressie is en of hij gietijzeren koppen heeft, verder weet ik niet van Mopar motoren.
Kleine tip, bochten naar rechts is 1 dode hoek, ik heb al eens een kliko vermoord bij mij in de straat:



Image

Image
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: blower vraagje

Post by sjak_brak »

Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: blower vraagje

Post by Pavement Pounder »

Als het die is zou ik op zn minst even goed naar de lasjes laten kijken van de achter ophanging en tank door iemand die verstand van lassen heeft.
Fotos zijn wat dat betreft niet toereikend.
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

Re: blower vraagje

Post by mercury-capri »

sjak ja die :)


http://www.mopar.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=16496

Had van iemand alleen foto's en wat info kunnen ontvangen en een nummer...
Gelukkig heb je de site gevonden

Ik zie ook mensen praten over geklungel over de fuelcel en achteras?

Maar als ik de moparforum leest is het beetje foute boel met die kerel??

Pavent, thanks voor de info :)
Over detonatie wist hij bijster niet veel te vertellen.

Dit heb ik kunnen vinden op kapaze via de moparsite:

Aangedreven door een Bigblok blok 440ci Blower Motor.
Motor werd professioneel gebouwd, produceert 848HP & 704 FT pond koppel
671 dyers Blower
gebouwd 727 Torquflite transmissie met Hughes Converter
Holley QFT 950 CFM Blower carbu's mooie klonterige Comp Cam
aluminium RPM Racing staven
Ross Diamond Blower zuigers
solide prestaties Ferrea kleppen
Comp prestaties Springs
Crane Roller Rockers
Melling High Volume Performance oliepomp
speciale cellinderkoppen Aangepaste Valve Covers,
TTI prestaties Headers
MSD ontstekingssysteem
Taylor draden
top prestaties manometers
B & M snelle zilveren Shifter
performence shocks
korte dragrace ass onder
rolkooi
nieuw interieur
nieuwe velgen met speciale bouten
nieuwe banden 155voor 275achter
nieuwe bumpers
nieuwe rubbers
elektrische ventilatoren houd dit grote Blower Motor uitgevoerd koel zelfs In warm weer.
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: blower vraagje

Post by Funk »

kopen
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: blower vraagje

Post by Pavement Pounder »

Ja zo wat men zegt en schrijft klinkt het goed maar uiteinderlijk moet je het echt gaan zien en bekijken en het liefst met iemand die weet waar die het over hebt.
Zo op de foto is het uitermate slecht te zien dus wellicht zit het allemaal heel degelijk in elkaar.
En met dit soort autos ben je toch altijd aan het knutselen dus dat met die ontsteking is ook allemaal simpel.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: blower vraagje

Post by sjak_brak »

Kan nog best een uitdaging zijn om dit in NL op kenteken en/of gekeurd te krijgen.

Bv de binnenschermen onder de motorkap, daar is in gezaagd om de headers erdoor te laten. Maar is onderdeel van de unibdody dus dragend deel = afkeur.
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: blower vraagje

Post by Renev »

Lekker laten staan dat ding.
Dit is geen auto voor dagelijks gebruik en/ of lange ritten.
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

Re: blower vraagje

Post by mercury-capri »

Hij heeft helaas geen interesse in me olds meer :)

Is voor hem moeilijk te verkopen.

Ja sjak... ik was hier ook bang voor invoer...
En wat jij noemt had ik niet eens aan gedacht :(


Die camaro van jou pavement..is wel monsterlijk :)


Deze had ik ook gemaild (totaal wat anders, maar wel blower :)

http://link.marktplaats.nl/m919818487

Maar wou iets te veel bij hebben met me olds erbij..
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: blower vraagje

Post by Pavement Pounder »

Die Camaro is inmiddels al weer 21 jaar weg.
Ik zit nu meer in de turbo scene.
Ik heb ook nog zon 6 jaar met centrifugaal blowers gereden wat ik al beter vond maar turbo is qua rijgedrag en onderhoud en betrouwbaarheid eigenlijk wel beter.
Youngtimer
Posts: 111
Joined: Fri Aug 01, 2008 7:53 pm

Re: blower vraagje

Post by Youngtimer »

pro street in heemskerk heeft ook een blower wagen staan
http://www.prostreet.nl/index.php?id=ve ... o&item=190
zag en zie ik wel zitten maar financieel gaat niet wegens verbouwing, misschien iets voor jou
Post Reply