454 in een jeep wrangler..

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
paulv
Posts: 614
Joined: Wed May 10, 2006 10:45 pm

454 in een jeep wrangler..

Post by paulv »

Ik heb een 1978 Chevrolet suburban die nu gestript gaat worden omdat APk/opknappen te duur word.

in die Suburban zit een 454 die 2000 km geleden professioneel gebouwd is met 0.10 zuigers, 1969 koppen met grotere kleppen en 1-9,5 compressie en Edelbrock performer set. (ongeveer 400 pk)

Aangezien je bij verkoop maar een schijntje beurt van wat het gekost heeft zat ik te denken om de hele aandrijflijn in mijn 1986 jeep wrangler te leggen..
dus de assen,remmen/ th400 en de motor en Lpg installatie van de suburban monteren/plaatsen en dan alleen in de zomer aan te melden..
small -block zou misschien praktischer zijn met monteren, maar dit moet ook net passen..(en is betaald)
gewicht is 500 pounds voor een 4.2 lijn 6 en de 454 weegt 680 pounds.. moet te doen zijn denk ik qua gewicht..

nu komt de vraag... krijg ik dit op kenteken..??

met kleine standaard wielen krijg ik dit net binnen de spatborden.. (voor de keuring)(die ik ga gebruiken steken dan links en rechts 10 cm uit :D
en moet ik aan kunnen tonen waar het blok vandaan komt?? in de suburban zit origineel een 350.., dus dat kan ik niet.Image
alle tips zijn welkom!

groet Paul
Last edited by paulv on Mon Jan 26, 2015 5:47 pm, edited 1 time in total.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: 454 in een jeep wrangler..

Post by Bromgabber »

Als wij zeggen "dat krijg je op kenteken op normale wijze" kom je bij het rdw, zeggen ze misschien van niet.
Ja maar op het forum zeiden ze...
Je kan beter een mailtje sturen naar het rdw of bellen.
Ook even de naam van die persoon opschrijven.
rkreber
Posts: 82
Joined: Sun Jun 21, 2009 10:12 pm

Re: 454 in een jeep wrangler..

Post by rkreber »

Voor APK zal het niet zo'n problem worden maar via RDW gaat zeker niet lukken.
Er staat namelijk een 6-cylinder op je kentekenpapieren voor de wrangler en die RDW man weet echt wel het verschil tussen een 6 of 8 cylinder.
Verder gaat het niet om een oldtimer en zijn regels strenger.......let op typegoedkeuring ed.

Zoals al vermeld: bellen naar RDW is toch echt beste remedie!
success
Robbert
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: 454 in een jeep wrangler..

Post by Bromgabber »

rkreber wrote:Voor APK zal het niet zo'n problem worden maar via RDW gaat zeker niet lukken.
Er staat namelijk een 6-cylinder op je kentekenpapieren voor de wrangler en die RDW man weet echt wel het verschil tussen een 6 of 8 cylinder.
Bedoel je APK kopen? aangezien aantal cilinder een controle punt is..
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: 454 in een jeep wrangler..

Post by gerrutcamaro »

via keuring op lelystad....
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: 454 in een jeep wrangler..

Post by gert »

niet aan beginnen!
zeker niet met lpg, want dan kun je met de Jiep niet meer in het kwarttarief en moet je de volledige houderschaps belasting betalen.
als er origineel een 6 in zat krijg je nooit een goedkeuring met v8, en daarbij gaan ze waarschijnlijk de hele auto nakijken...

je kunt beter een los kenteken met V8 zoeken, en dan.......je snapt het wel.

overigens heb je met zo'n 454 wel flink teveel vermogen, wij hebben een gewone 350 erin met automaat, en we geven zelden meer dan 1/2 gas in het terrein.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: 454 in een jeep wrangler..

Post by sjak_brak »

gert wrote: als er origineel een 6 in zat krijg je nooit een goedkeuring met v8
Zijn zat wagens van 6 naar 8 omgebouwd en goedgekeurd bij de RDW.


Mbt MRB: lees in de 1e post dat de wagen dan alleen in de zomer zou rijden, dus dat is te overzien toch :)
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: 454 in een jeep wrangler..

Post by gert »

er zijn iid zat wagens omgebouwd, maar of die allemaal ook goedgekeurd zijn?

overigens hoef je dat niet perse te doen, er hoeven tegenwoordig immers geen cilinders meer geteld te worden.

en die mrb moet je gewoon betalen als je er lpg inhebt, of je nou alleen in de zomer rijdt of niet, lpg autos kunnen niet in het kwarttarief.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: 454 in een jeep wrangler..

Post by sjak_brak »

Maar je kan de rest van het jaar wel schorsen, dus alleen mrb betalen in de zomer. Dus is te overzien :)

Mbt 6 naar 8: genoeg door de RDW goedgekeurde ombouwen gezien. Het moet wel netjes gedaan zijn, deugdelijk zoals ambtenaren dat noemen, en eventueel ook aangepaste remmerij en eventueel vering (afhankelijk van toename in vermogen en/of gewicht)
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: 454 in een jeep wrangler..

Post by gert »

schorsen? ik had niet begrepen dat dat de bedoeling was, maar dan moet je nog steeds heel veel belasting betalen gedurende de zomer!
en als je naar lpg gaat MOET je wel naar de rdw, want je moet imers ook je lpg laten keuren, en dan zien ze natuurlijk dat er een 8 in hangt.......

en nogmaals, geen lpg, dan hoef je niet perse te laten keuren na ombouw naar 8 cil.

ik persoonlijk zou:
lekker ombouwen
lpg erin
niks keuren
bij apk lpg effe uitbouwen
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: 454 in een jeep wrangler..

Post by sjak_brak »

In de 1e post staat duidelijk, dat ts de wagen alleen in de zomer aangemeld wil hebben, dus rest vh jaar schorsen :)
gert wrote: en nogmaals, geen lpg, dan hoef je niet perse te laten keuren na ombouw naar 8 cil.
Tuurlijk wel omkeuren naar 8 cilinders, ook als ding niet op gas rijdt. Als er iets aan de hand is ben je anders flink de sjaak. Bv je verzekering kan dekking weigeren als er iets gebeurt, omdat voertuig anders is dan in de polis beschreven. Dat kan enorm in de papieren lopen bij bv aansprakelijkheid voor letselschade.

Waarom flink investeren in verbouwen van je wagen, en dan vervolgens knakenkauwerig doen door er niet mee naar de RDW te gaan?

Gaskeuring is alleen van toepassing als de wagen nog geen gas op kenteken heeft, weet niet of dat hier het geval is.
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: 454 in een jeep wrangler..

Post by gert »

Sjak, ik respecteer je mening, en die van ieder ander.
ik geef slechts de mijne.......
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: 454 in een jeep wrangler..

Post by MotiV8 »

Blablablabla..............

Niks RDW keuren Lelystad. Ding is van 1986 dus typegoedkeuringsvrij. Al bouw je een V16 in, nobody cares.
Gewoon om keuren bij de RDW keuringstation in de buurt voor iets van 50 tientjes.
Één keuringseis : Mits deugdelijk bevestigd.
Wel even zelf alle gegevens van je nieuwe blok meenemen evenals papieren van de herkomst ( in dit geval kenteken van donor voertuig welke toevallig op je eigen naam staat, dus niet gestolen ).
Niks anders ombouwen ( ook niet remmen, dat doe je maar achteraf ) anders dient dat ook apart gekeurd te worden.
Wel zorgen dat alles goed ( ook remmen ) werkt. Ze lopen de hele wagen even na.

Omkeuren heel belangrijk !! ingeval van een ongeval, ook buiten jou schuld om kan de volledige aansprakelijkheid op jou verhaald worden indien het voertuig niet conform is. Geld ook met illegale LPG.
Tuurlijk overkomt niemand totdat jij toevalligerwijs de gelukkige bent.... ( niet de eerste overigens ).
Willen we het nog niet hebben over eventuele letselschade....
paulv
Posts: 614
Joined: Wed May 10, 2006 10:45 pm

Re: 454 in een jeep wrangler..

Post by paulv »

de jeep is al voorzien van een impco lpg installatie met een 425 mixer..
De jeep is al helemaal body-off gerestaureerd en de inbouw zal ook zeker netjes gebeuren..

ik heb altijd een snelle brute jeep willen hebben.. mijn andere wrangler heeft een 4.5 stroker motor.. is wel rap, maar geen bruut geweld.
heb de RDW gebeld en moet kunnen, maar wel alles netjes maken, maar dat is geen probleem.
moet even een mailtje sturen en dan krijg ik schriftelijke bevestiging.

waarschijnlijk gaan we eerst een smog-blok 5.0 v8 (170 pk )monteren met de th400 bak.. omkeuren naar v8. en daarna blok wisselen voor iets snels.. de 454 moet wel net passen, maar schijnt niet echt aan te bevelen zijn ivm gewicht en grootte.

het is een super blok wat ik heb liggen, maar ik vind wel wat anders.. leuke stroker met rollercam of zo..

de jeep heeft al LPG op kenteken en heeft geen benzine meer, tank meter aangepast voor lpg, vuldop lpg op de plaats van de benzinedop,
geen benzine leidingen meer, en meter op dashboard aangepast.. helemaal clean..
ik rij maar een paar duizend kilometer in de zomer met deze jeep en ombouwen naar benzine/120 euro of wegenbelasting en 50 cent lpg.
uiteindelijk kost het ongeveer het zelfde per jaar.... dus ik hou de lpg voorlopig wel even.. ImageImagestroker 4,5


keep you posted!
paulv
Posts: 614
Joined: Wed May 10, 2006 10:45 pm

Re: 454 in een jeep wrangler..

Post by paulv »

@motiv8 RDW was wel duidelijk dat alles moet kloppen bij de inbouw van een snellere motor.
zeker remmen en ophanging moet 100% ok zijn.

werd ook duidelijk medegedeeld dat ik bij serieus vermogen zeer strikt naar de remmen ophanging gekeken zou worden.(wat natuurlijk begrijpelijk is.) zodoende misschien eerst een slap 5 liter moter monteren...

heb er zin in!

(eerst die suburban maar verder strippen)Image
Post Reply